Zwaartekracht en squatten

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zwaartekracht en squatten

Mijn neef en ikzelf zijn momenteel bezig met onze krachttoename trainingsmethodiek die inhoudt dat we voor iedere oefening omhoogpiramiden qua gewicht en omlaag met reps.

We beginnen met 15 reps, 13 reps, 11 reps, 9 reps, 7 reps, 5 reps, 3 reps en 1 max rep. Telkens verhogen we het gewicht. Bedoeling is om kracht te winnen om zodoende vanaf begin november terug met massa-georienteerde sets en reps te beginnen (met een hoger gewicht door de verkregen krachttoename).

Ik had deze week tegen mijn neef gezegd dat ik vond dat we onze benen niet intens genoeg trainden, dus we waren extra gemotiveerd om toe te slaan. Met squatten lekker opwarmen en zo opgebouwd naar 200 kg in de nek. Ik vond echter dat we niet diep genoeg gingen vanaf 160 kg, dus dees week daar goed op gelet. (diep bij mij is dus bovenbeen parallel met de vloer, dieper vind ik een beetje absurd, alhoewel het gedaan word (arme knieen)). Dus deze week daar opgelet...

Het ging lekker tot die één rep met 200 kg, die ging ook nog net en ik dacht laat ik er nog één uitpersen.... Daar had ie me toch niet... Op diepste punt voelde ik dat het niet meer omhoog zou gaan. We dragen gelukkig altijd een belt en mijn neef spot me altijd bij squatten, maar dit was een beetje teveel van eht goede... Ben dus blij dat er zoiets bestaat als een squatrek met veiligheidsbaren, waar je het gewicht op kunt leggen als het niet meer gaat... Yep, traag maar gestaag ging ik wel nog omhoog tot bepaald punt halverwege, toen de zwaartekracht traag maar gestaag me terug omlaagtrok, hehe...

Op zulke momenten en erna vraag ik me wel af waar wij met onze sport soms mee bezig zijn. Het is ook goed afgelopen, maar het had erger gekund natuurlijk... Maar goed, ik heb hernieuwd respect gekregen voor de zwaartekracht  

Precies.... respect..

Heel belangrijk om er een goede spotter bij te hebben die precies weet wanneer hij al dan niet moet helpen.

Greets...
    Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

Ik squat alleen als de stang vastzit, nooit los... veiligheid voor alles. Zelfs al heb ik een spotter die kan nooit boven de 100kg tillen als jij een blessure hebt opgelopen
      I live to end the game

Comment

Ik ben zo stom geweest om aan de ene kant meer te leggen dan aan de andere kant.
        Het schoot toen echt in mijn rug ik heb er nu al 10 weken last van.
        Kan niet normaal trainen zeker niet mijn benen.

Ik zit nu 4 weken bij de fysio en eindelijk ging het beter,volgende week zou de laatste keer zijn.
        Tot het deze week er weer wat zwaars pakte op mijn werk en nu ben ik weer terug bij af

Dat word dus nog langer wachten met kuren

Grtz...
        Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Heerlijk...squatten!!
          Natuurlijk is een spotter belangrijk maar wat kan diegene er aan doen als het met zo'n gewicht 'fout' gaat?
          De enige mogelijkheid is het gewicht achter je dumpen.

Wat de full squat aangaat [arme knieeen] daar lopen de meningen erg over uit een. Volgens mij is het ook een bepaalde gewenning. Ik doe [bijna] altijd fullsquat en heb het gevoel dat ik mijn benen daardoor meer intens train. Dat kan onzin zijn en alleen maar een gevoel.

Grtzzzzz Ax
          DUM SPIRI SPERO

WE LIVE IN A WORLD FULL OF LAZY MOTHER FUCKERS!!

Comment

ik zat eerst ff te kijken, WTF, 200 kg squat is wel lekker maarja ik doe zelf altijd full squat, met het konte tot op de grond, vandaar dat ik dat niet met 200 kg doe.

Heb eens een artikel van een powerlifter gelezen, waarin uiteengezet wordt dat je knieen veel sterker worden bij fullsquat. natuurlijk wel opbouwen en niet direct met 150 kg fullsquat gaan , want als je dat nog nooit gedaan hebt knappen je kniebandjes af

zelf heb ik bij van die halve squats niet het gevoel dat ik de benen zwaar train, toen ik een jaar terug 120 kg full squatte deed ik eens een setje van die havle squats met 160 kg, 10 keer en voelde gewoon geen ene fuck. ben van mening dat full squat veel beter is, bekijk de film van arnold S en je zal zien dat hij ook full squat doet.

Comment

Ik ben er dinsdag mee begonnen. Het is vrijdag en ik loop nog steeds raar. Op mijn werkplek kijken ze mij altijd na denkend van wat heeft die jonge toch. Maarja het blijft heerlijk.... squatten.

God doesn't create men the same, juice makes up for his mistakes.

Comment

Ik moet zeggen dat ik ook veel voel om naar full-squats over te gaan. Maar wat we nu doen zijn ook geen halve squats of hacksquats. Geloof me maar dat we het voelen als de setjes gedaan zijn en dat we redelijk draaierig en groggy zijn na iedere set.

We hebben fullsquat ook al geprobeerd, dus zoals Jack zegt, tot je kont aan de grond, maar ikzelf betrouw het dan niet meer. In verhouding tot mijn torso heb ik lange benen en de hele uitvoering ervan stemt me geen vertrouwen in. Ik krijg dan zeer grote spanning in mijn onderrug, het gevoel dat mijn belt de boel vanonder moet bijmekaar houden en een hernia is het laatste wat ik wil oplopen. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat fullsquats nog intenser zijn en dat idd we zeker 50-60 kg zullen moeten dalen in gewicht en in eerste instantie wellicht nog meer.

Maar goed, het gaat me niet zozeer om het gewicht en daarvoor heb ik het ook niet gepost hier. Ben geen egotripper in de gymzaal, die daar will showen met belachelijke vorm en extreem hoge gewichten, mocht dat jullie indruk zijn. Ik wil gewoon ieder waarschuwen voor het gevaar van squatten en het inbouwen van veiligheid, mannen.
                Mijn neef kon me niet meer tegenhouden en het ging nog gecontroleerd naar beneden. Ikzelf begon naar voren te buigen met mijn rug en het was niet meer te stoppen. Gelukkig dat die squatrek die beveiliging heeft. Je kunt zeggen, ok we nemen dan een smith-machine om squats te doen, maar dat is niet hetzelfde. De controle van het gewicht is ook belangrijk, maar dat hoef ik niemand hier meer te vertellen...Dat weten jullie allemaal al.

Onmiddellijk na de squats ondernemen we dan 4x 20 stap lunges met 60 kg in de nek om het af te leren. Onze gym heeft een kleine ronde piste waar we dan afwisselend onze reeks stappen kunnen afwerken.

En geloof me, dan zijn we kapot... (en dan nog gevolgd door leg-extensions en legcurl, hehe)

Maar goed, ik ben gewaarschuwd voor de zwaartekracht, volgende week, ehhe

Comment

als je wat langere benen hebt raak je de grond niet met je kont, ik ga ook niet altijd zoooo diep, maar wel bijna de grond zeg maar.

Comment

vraagje : als je squat en na het squaten voel je het in je onderrug branden (zoals wanneer je de onderrug specifiek traint met de roman chair) is dit goed of duidt dit op slechte houding tijdens het squaten? (draag wel geen belt, squat max met 62,5 dus zou een beetje debiel zicht zijn)

greetzzz
                    The wrought iron thinks itself needlessly tortured, the tempered steel blade knows why.

Comment

ik voel na de squat ook mijn onderrug. ik denk dat ik hem toch wel goed uitvoer. iemand anders hier een mening over?

Comment

Het gewicht in je nek rust op je gehele ruggewervel. Lijkt me dus ook vrij logisch dat je ook je rug voelt na het squatten. Zolang het een brandende pijn is, en geen stekende kan dit niet zoveel kwaad.

Watg het gevaar betreft: denk dat die full squats een pak gevaarlijker zijn als squatten met zo een gewicht. Heb al genoeg kruisbanden zien springen en miniskussen zien scheuren. En dan hoef je echt niet veel gewicht te nemen, gewoon een halve keer controle verliezen kan genoeg zijn. Geen twijfel mogelijk dat ze effectiever zijn, maar ook een pak gevaarlijker.

Halve squats lijkt zo weinig. Als je met je bovenbenen evenwijdig staat met de grond, en zo je squats doet ga je ze voelen. Zelfs zonder gewicht (wel meer reps doen dan he). Maar dan ben je meer met kracht/uithouding bezig. Toch gewicht erop leggen dan. Als je niet evenwijdig gaat kan je evengoed niets doen.
                        -Feel free... Or die trying-
                        -A women's breasts are a journey, her feet are the destination-

Comment

@Aghran: Het is beter om een riem te dragen als je heel zwaar gaat squatten. Als ik zonder riem doe dan voel ik mijn onderrug meer. En beter een debiel zicht dan door je rug heen gaan.

God doesn't create men the same, juice makes up for his mistakes.

Comment

Originally posted by [b
                            Citaat[/b] (Hakki @ Okt. 03 2003,16:15)]@Aghran: Het is beter om een riem te dragen als je heel zwaar gaat squatten. Als ik zonder riem doe dan voel ik mijn onderrug meer. En beter een debiel zicht dan door je rug heen gaan.
                            Zeker een riem dragen,voorkomen is beter dan genezen.
                            Geloof mij maar

Grtz...
                            Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Draag na het opwarmen ook zeker een riem. Doe zelf geen full squats maar squat wel diep en geen halve setjes.
                              Last van mijn onderrug heb ik er nooit bij, naderhand wel een heel erg vermoeide rug soms.

Greets...
                              Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X