Eerst kracht dan massa werkt erlkaar tegen ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerst kracht dan massa werkt erlkaar tegen ?

Las een lange post op BR over kracht en of dat wel of niet boeide en aan de hand daarvan kwam ik op volgende idee uit, maar tis even lastig uitleggen wat ik bedoel dus doe ff met (extreem) voorbeeld.

Mr A;

Periode 1, squat op kracht 1-3 reps heeft nu een squat van 200kg
    Periode 2, wil op massa gaan trainen

Mr B;

Periode 1, squat op massa traint BB style en heeft nu een max squat van 100kg
    Periode 2, wil ook op massa trainen

Nou zal het duidelijk zijn dat Mr B meer massa heeft dan Mr A, alle andere variabelen gelijk. Echter nou komt periode 2 aan bod, waar stel ze trainen op 5x10 @50% van hun 1RM, redelijk standaard zegmaar (ff 50% omdat makkelijk rekent).

Mr A moet dan 5x10x100kg squatten
    Mr B moet dan MAAR 5x10x50kg squatten

Mag dus duidelijk zijn dat hoe je het ook went of keert Mr A gewoon harder moet trainen, zelfs als je gewenning in acht neem. Nou ben ik verrotte benieuwd of het feit dat hij 200kg squat hem nou gaat helpen sneller massa erop te kweken of dat het feit dat hij nu zijn BB-style training zo gruwelijk zwaarder moet doen dan Mr B hem alleen maar in de weg zit.

Komt beetje voort uit me eigen situatie, dat als ik bv bij BOR's voor reps wil ik vaak gewoon 50-100% meer gewicht moet gebruiken dan de persoon naast me, wat dus hoe dan ook VEEL meer taxing is, dan dat ik gewoon nooit boven de 60kg gerowed had.

Is op kracht trainen gewoon een manier om te zorgen dat je je fucking aars eraf moet trainen als je ooit op massa overschakeld in vergelijking met mensen die altijd op massa trainen?

Om de spieren van Mr A op volume net zo te prikkelen moet hij dus VEEL zwaarder trainen dan Mr B, terwijl zelfs als hij echt niet meer kon, hij dan al aan zijn limit zit.

Iemand die hier meer van weet?
    The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Zie de logica niet echt. Vroegah trainde iedereen hetzelfde en het enige verschil tussen een strongman, powerlifter en bodybuilder is wat en hoeveel ze aten. En nu gebeurd het ook nog vaak genoeg dat iemand bij een tak van sport begint en dan gedurende zijn cariere een aantal keren overstapt.

Zo zijn er bodybuilders die powerlifter en strongman zijn geworden. Zo zijn er powerlifters die bodybuilders zijn geworden etc.

Daarnaast denk je in absolute gewichten, maar dat is onzinnig. Iemand die zwak is kan nog steeds op 85% trainen qua gewichten en voor hem uitdagend en goed voor massa ontwikkeling. Iemand die sterk is zal met zijn 85% net zo'n uitdaging hebben.

Tevens hebben degene die voor kracht gaan nog steeds dat ze veel oefeningen op hogere reps doen met zwaar gewicht onder het mom van "assists" of "rep-out". Dus tja...een powerlifter traint ook "op massa" als het ware. Meer vanwege spieruithoudingsvermogen zodat de spier beter om gaat met de zuurstof die het krijgt en zo efficienter presteerd. Zowel in massa als kracht training regimes.

Het is pas sinds de laten 10-15jaar dat er dwazen rondlopen die zeggen dat je lichter moet trainen met het tempo van een slak. Die zullen inderdaad moeite hebben om kracht te ontwikkelen, want ze moeten de explosiviteit terug aanleren.

Ik vermoed dat mr A meer en sneller massa ontwikkeld. Hij heeft de kracht om zwaar te gaan, maar mist de spieruithoudingsvermogen om veel reps te maken. Hij kan dus elke training blijven verhogen op reps en kracht zonder enige moeite. Dit terwijl Mr B meer moeite heeft omdat zijn lichaam niet gewend aan kracht is en niet zo snel omhoog kan komen. En dat merk ik nu zelf met me squats.
    Last edited by Falstyr; 02-07-2009, 19:00.

Comment

Prachtig antwoord Fallus!
      Dat zijn nou helemaal mijn gedachten.
      Geniet, en drink met maten!

Comment

denk dat het er ook helemaal aan ligt hoe snel je iets wil bereiken. Ik train zelf op massa maar deadlift 200 en squat 190 als 1RM.
        Het staat met elkaar in verband.
        Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
        Go heavy or go home!

Comment

was het niet zoiets met hoe meer kracht hoe meer massa je aanzet omdat je meer uit je spiervezels kan halen.. en iets met massa beweegt massa

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
            was het niet zoiets met hoe meer kracht hoe meer massa je aanzet omdat je meer uit je spiervezels kan halen.. en iets met massa beweegt massa
            Het lichaam is qua motor eenheden e.d. gewend zwaardere gewichten te hanteren, maar zal niet in staat zijn veel reps te maken. Dus tja als die persoon dan opeens reps er uit begint te knallen dan gaan de spiervezels opeens veel meer knallen krijgen dan eerst.

Massa beweegt massa is alleen voor strongman/powerlifters omdat die nog wat extra vet hebben wat als massa mee telt om een gewicht makkelijker te verplaatsen.

Comment

Daarnaast denk je in absolute gewichten, maar dat is onzinnig. Iemand die zwak is kan nog steeds op 85% trainen qua gewichten en voor hem uitdagend en goed voor massa ontwikkeling. Iemand die sterk is zal met zijn 85% net zo'n uitdaging hebben.
              Vind dat je dit wat kort door de bocht zegt. Iemand die op 85% zit en 50kg gebruikt heeft veel minder belasting dan iemand die op 85% zit en 100kg gebruikt, ze zullen allebij tot failure kunnen zitten na 4 reps, maar je kan niet ontkennen dat de 100kg-persoon een veel zwaardere belasting heeft moeten ondergaan.

Ben toch wel benieuwd in hoeverre periode 2 hun progressie gaat, zou het persoon compleet onlogisch vinden dat je sneller vooruit gaat omdat je een hogere krachtstats hebt. Als je puur kijkt naar wat je moet doen om groei te stimuleren. Stel zowel A als B trainen 100% effectief voor hypertrofie, waarom zou een hogere krachtstats dan ineens bijdragen aan meer spiergroei?

Dat allemaal gezegd hebbende train ik wel voor hoge 1-3RM maar niet puur op kracht (behalve DL en FSQ), dus in praktijk heeft niet zo heel veel invloed op wat ik doe maar tis toch intressant om het eens zo te bekijken.
              The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Originally posted by Yawgmoth View Post
                Vind dat je dit wat kort door de bocht zegt. Iemand die op 85% zit en 50kg gebruikt heeft veel minder belasting dan iemand die op 85% zit en 100kg gebruikt, ze zullen allebij tot failure kunnen zitten na 4 reps, maar je kan niet ontkennen dat de 100kg-persoon een veel zwaardere belasting heeft moeten ondergaan.
                Belasting is voor beiden nog steeds 85% van hun kunnen. Dus het boeit voor geen reet of de een nu 50kg tilt en de ander 100kg

Voordeel van eerst kracht is dat je makkelijker door kan blijven ontwikkelen op massa en over een periode gezien makkelijker en meer massa kan ontwikkelen.

Comment

Ik denk dat het wel boeit. Een hoger gewicht geeft immers hoe dan ook een hogere belasting.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

kracht is niet altijd massa ik heb het idee dat ik met iets minder gewicht en iets meer herhalingen
                    meer massa aan zet door dat de spier langer word belast aan een stuk door.
                    Verder zeggen gewichten niets over de massa wat je er mee wint iemand kan met minder gewicht even zwaar trainen als iemand met meer gewicht. Het komt op het zelfde neer imo

Comment

Maar het is voor beide hun 85%. Of te wel hun lichaam is getraint om dat volume aan te kunnen. Het zou geen reet uit moeten maken.

De gast met 50kg als zijn 85% zal met zijn huidige getraint lichaam een volume draaien van 6reps dus totaal 300kg. De gast met zijn 100kg als 85% komt op 600kg. Het enige verschil is de totale belasting qua gewicht, maar het boeit niet want beiden trainen op 85% van hun fysiek kunnen.

Denken in totale vaste gewichten is en blijft pointless. Enige moment dat het nuttig is is met het opzetten van je trainings programma. Met een 10x3 draai je meer totaal volume weg dan een 5x5. Dan heb je inderdaad en totale hogere belasting op de spiervezels. Ongeacht of de ene persoon nu 85% op 50kg gebruikt of 85% op 100kg gebruikt.

Dan is de vraag eerder. Train je nu echt puur op kracht als je 10x3 doet ipv 3x10? Als ik naar me borst ontwikkeling kijk nee, maar met been ontwikkeling is een combinatie weer beter. Dan kom je weer bij het gezeik dat ieder persoon met spiergroep toch iets anders reageerd op set/rep ranges met gewicht.

De gast met 50kg is gewoon zwak, zielig en een hopelijk voor hem een beginner. Hij moet niet huilen...ooit kan hij ook de 100kg
                      Last edited by Falstyr; 03-07-2009, 12:46.

Comment

Ook iemand die constant op 85% van zijn kunnen traint heeft naarmate hij sterker wordt een zwaardere belasting van de spiervezels. Vandaar dat ik denk dat het wel uitmaakt.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Volgens mij blijf je het over totale belasting hebben wat niet uit maakt. Het is logisch dat naarmate iemand sterker wordt zijn 85% omhoog gaat en dus ook zijn totale belasting. Welk gewicht degene hanteerd als zijn 85% maakt niet uit, want je belast zo wie zo de spier optimaal voor hypertrophy. En je moet elke keer je grens verleggen en zo ver gaan als je kan. Het maakt geen reet uit of je een totaal gewicht van 50kg of 100kg gebruikt als zijnde je 85%. Voor jouw doen belast je de spier telkens met 85%, maar omdat je lichaam getrainder raakt heb je qua totaal gewicht meer nodig als zijnde je 85%.

Comment

Mr. A zal dan ook groter zijn. Iemand die 2x zoveel tilt is altijd groter, wie je dan ook vergelijkt? Er zijn maar een paar echte uitzonderingen hierop.
                            Als je op massa traind wordt je ook gewoon sterker.. Als je pussy gewichten blijft pakken als je voor massa traind doe je iets niet goed, ook als je voor massa traind heb je fases waarin je kracht aanzet.
                            Persoon A. moet harder trainen als ze dezelfde percentages aanhouden. Zo zie je dat iemand die net begint met trainen en relatief lichte gewichten hanteerd, zeg een 100kg deadlift, tegenover iemand die 200kg pakt veel minder stress op z'n lichaam krijgt, hij kan bij wijze van spreke wel 2x in de week deadliften zonder problemen terwijl de ander misschien al niet lekker hersteld op 1x per week. Heeft volgens mij ook te maken met het czs, hoe meer vezels je kan recruteren (door training), hoe meer % van je werkelijke spiervolume gebruik je, dus moet er ook meer herstellen.
                            In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Dan nog... Er zijn genoeg gewichtheffers die dagelijks squaten/deadliften/cleans doen. Ze wisselen wel af qua procentuele belasting zodat ze hun CZS niet over belasten. 2x in de week zwaar volume draaien met 2 lichte volume dagen is meer regel dan uitzondering. Daarnaast heeft iemand die al langer traint, en goed traint, dat zijn herstellend vermogen hoger ligt.

Dus dan nog zou het geen verschil moeten uitmaken of een sterk iemand 1 of 2 per week kan deadliften terwijl een beginner het zogenaamd easy zou moeten kunnen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X