rusthartslag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• rusthartslag

hoe bereken je deze nu eigenlijk exact? Dit is toch vlak na het ontwaken?

Normaal gebruik ik zo een hartslagriem en horloge van polar voor de hartslag maar vlak na het ontwaken zou ik dus eigenlijk zelfs niet mogen rechtstaan om de riem en dergelijke te pakken dus kan ik deze hulpmiddelen er zelfs niet voor gebruiken...

Ik heb last om mijn pols te voelen door gewoon een vinger op mijn pols te leggen. Zijn hier speciale technieken voor ofzo?

Wat heb ik dan concreet allemaal bij de hand nodig vlak na het ontwaken behalve een digitale horloge zodat ik kan bijhouden wanneer de minuut om is?

Rusthartslag is niet je hartslag na het ontwaken, maar de hartslag die je hebt als je geen activiteit doet: zitten, liggen.

Je hebt alleen een horloge nodig om dit te controleren. Pak met je wijsvinger en middelvinger aan de kant van je duim je pols vast, als het goed is voel je het dan kloppen. Kijk vervolgens op je horloge en tel dan hoeveel keer je het voelt kloppen binnen 15 sec. Doe dit getal vervolgens keer 4 en je hebt je hartslag in rust.

Comment

Originally posted by Destron View Post
      Rusthartslag is niet je hartslag na het ontwaken, maar de hartslag die je hebt als je geen activiteit doet: zitten, liggen.
      Precies, maar de rusthartslag word het beste benaderd vlak na het ontwaken. Net als de bloeddruk.

Comment

ik meet wel altijd in bed mijn hartslag.

Ik doe het zo:
        pak telefoon op stopwatch zet hem aan en ga dan met middel/wijsvinger naar de andere arm onder de duim op de pols heel zachtjes drukken(je zit nu tussen 2 botjes). Als ik eenmaal mijn hartslag voel (dit duurde de eerste keer wat langer) wacht ik tot de min op de stopwatch voorbij is en ga ik tellen tot 1.15 erop staat en dan x 4 wat hier al gezegd is.
        Calisthenics / Street workout

Comment

Voor een goede indruk van de rusthartslaag is het belangrijk een paar keer achter elkaar te meten en dat meerdere dagen elkaar te doen. Hiervan neem je een gemiddelde en dan heb je een redelijk betrouwbare waarde voor de rusthartslag.

Comment

maar dan mag je ook een paar dagen geen zware inspanningen doen?

ik zou de rusthartslag willen gebruiken om te bepalen wanneer ik het best weer kan gaan trainen (mountainbiken) om het best te profiteren van de supercompensatie. Na een zware training blijft je rusthartslag de volgende dag vaak nog verhoogd, het is wanneer deze terug naar zijn normale niveau zakt dat je het best terug gaat trainen.

Comment

Originally posted by Spectral View Post
              maar dan mag je ook een paar dagen geen zware inspanningen doen?

ik zou de rusthartslag willen gebruiken om te bepalen wanneer ik het best weer kan gaan trainen (mountainbiken) om het best te profiteren van de supercompensatie. Na een zware training blijft je rusthartslag de volgende dag vaak nog verhoogd, het is wanneer deze terug naar zijn normale niveau zakt dat je het best terug gaat trainen.
              Dat is waar. Dan kun je niet het gemiddelde nemen van een aantal dagen meten maar zul je het moeten doen van meerdere metingen achter elkaar op één dag.

Comment

Je HF in rust zegt niets over supercompensatie. Doet ook niks aan supercompensatie of hypertrophy.
                Met je HF in rust kan je wel de exacte ideale HF berekenen voor je aërobe inspanning(als je de formules kent), maar heb je dus totaal niet nodig met krachttrainingen en supercompensatie.
                1e Masters Superbody YBF 2011!
                Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

het gaat hier dan ook niet over krachttraining supercompensatie.

ik probeer mijn mountainbikeconditie te verbeteren en het is belangrijk dat je de volgende training pas doet wanneer je lichaam volledig hersteld is van de vorige (=wanneer rusthartslag terug normaal is)

Comment

Originally posted by marnop View Post
                    Je HF in rust zegt niets over supercompensatie. Doet ook niks aan supercompensatie of hypertrophy.
                    Met je HF in rust kan je wel de exacte ideale HF berekenen voor je aërobe inspanning(als je de formules kent), maar heb je dus totaal niet nodig met krachttrainingen en supercompensatie.
                    Als je overtraind bent of niet goed uitgerust bent heb je een verhoogde hartslag, dus je kan het redelijk linken met ook onze sport.
                    Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                      Als je overtraind bent of niet goed uitgerust bent heb je een verhoogde hartslag, dus je kan het redelijk linken met ook onze sport.

Maar dan nog zal het weinig of niks doen met hypertrophy maatje.

Comment

Originally posted by Spectral View Post
                        het gaat hier dan ook niet over krachttraining supercompensatie.

ik probeer mijn mountainbikeconditie te verbeteren en het is belangrijk dat je de volgende training pas doet wanneer je lichaam volledig hersteld is van de vorige (=wanneer rusthartslag terug normaal is)

Je bent je er na 4 jaar toch wel van bewust dat dit een bodybuilding en fitnessforum is en geen fietsforum?

Comment

Laat hem toch fietsen
                          Ik heb zo een bloed druk meter,die meet ook de hartslag.Ik heb in rust bijna altijd 57

Comment

@marnop

ik heb me hier oorspronkelijk aangemeld om kilo's te verliezen, wat me toen ook gelukt is.

Omdat hier dan toch ook een sectie lichaamsverzorging opstaat en bodybuilders toch ook nog andere hobbies hebben EN dit toch ook een vrij algemene vraag was heb ik besloten om het hier te vragen.

Comment

Een goede aerobe conditie biedt ook voordelen voor BB.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X