Fabel of feit??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fabel of feit??

Heren,

We weten allemaal dat we onszelf kunnen "overtrainen".. Meer kapot maken dan opbouwen..

Maar wanneer we over dit punt heengaan.. Daar gaat het voor mij nu over..

Ik dacht altijd dat ik, zo lang ik, spiergroepen hooguit 1x per week train, er niets aan de hand is met betrekking tot spierafbraak i.p.v. opbouw!

Maar met een klein voorbeeld wil ik graag proberen het tegendeel te bewijzen of op z'n minst suggereren!

"Ook al poets je je auto maar één maal per jaar, als je te hard poetst, poets je lak er simpelweg helemaal vanaf!"

Nou, dit is m'n voorbeeld.. Ik zit nog steeds in m'n zoektocht naar antwoorden waarom ik er nog steeds uit zie alsof ik mijn lidmaatschapspasje van de gym 4 maanden geleden ontvangen heb..

En ik baal daar als een stekker van!

Meedenkers gezocht.. Spreek uit ervaring of uit wetenschap, maakt niet uit..

Groet,
    Maarten

wat is je vraag
    sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Overtraining bestaat niet, noem het onderherstel.
      Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

een menselijk lichaam kan je ook niet echt gaan vergelijking met de carroserie van een wagen vind ik

Comment

Inderdaad, niet echt duidelijk neergezet.

Mijn vraag is: Kun je, ook al train je bv. je borst maar één maal per week, zo hard en/ of zwaar trainen, dat je meer kapot maakt dan opbouwt..

Te ver gaan als het ware.. (Vandaar mijn autowas-voorbeeld..)

Comment

Mannen, hier een stukje wetenschap van het internet: (niet van mezelf dus)

De Wereldgezondheidsorganisatie noemt 0,5 gr. eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag met een maximum van 35 gram het optimale streefcijfer om gezond te blijven. Diverse organisaties en officiële spreekbuizen in West-Europa spreken van 0,75 tot 0,85 gram per kilo lichaamsgewicht. Bij sportmensen ligt de behoefte volgens deze organisaties iets hoger en is afhankelijk van lichaamsgewicht, tak van sport en intensiteit van de sportbeoefening. Toch is dit principe weersproken en schommelingen in de behoefte zijn nooit méér dan 10%. Sommige sportmensen nemen per dag tot 2 à 3 gram en meer per kg. lichaamsgewicht aan eiwit. Deze hoeveelheden vormen een belangrijke factor bij de afname van de doorlaatbaarheid van de vaatwanden. Minder doorlaatbare wanden leiden tot ziektes aan hart en bloedvaten, reuma en stofwisselingsziektes. Verder spreken sportartsen het vermoeden uit, dat veel blessures aan pezen, gewrichten, kraakbeen en botten vaak samengaan met een te hoog gebruik aan eiwit. Grote hoeveelheden eiwit kunnen de prestaties ineens met sprongen doen vooruitgaan, maar deze verbeteringen zijn slechts van korte duur, ze worden gevolgd door prestatievermindering en ziektes. Meestal hebben ze te maken met een kunstmatig opgewekte stress, in alle gevallen is het slechts een valse conditie.

De spieren hebben - vooral na het sporten, tijdens de nachtrust - het meeste behoefte aan eiwitten. Hoe sneller de aminozuren bij je spieren zijn, hoe sneller ze zich herstellen. Belangrijk hier is dus een evenwicht te vinden, want een teveel aan eiwitten zorgt voor allerhande ziektes. Professor Russell H. Chittenden van de Yale Universiteit verminderde de eiwitinname van atleten van Yale tot minder dan 25 gram per dag, terwijl ze doorgingen met gewicht te winnen, en hun spierkracht en spiervolume konden uitbreiden… en beter scoorden. Onder de vele experimenten die hij voerde waren o.m. competities tussen zijn vegetarische atleten en vleesetende atleten. De vegetariërs lieten de vleeseters met grote voorsprong achter zich. Als sportmens is het belangrijker méér koolhydraten tot zich te nemen zodat het lichaam niet hoeft te grijpen naar de eiwitten om deze als energie te gebruiken. Laat de eiwitten de spieren herstellen, zij zijn er niet om opgebrand te worden.

Comment

Neen, tenzij als je volgende training te snel komt en je je lichaam de tijd niet hebt gegeven te herstellen. Het voorbeeld dat jij aanhaalt met de auto gaat eerder over een blessure oplopen en niet over spiertrauma.
              Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

Originally posted by Wasofski View Post
                Overtraining bestaat niet, noem het onderherstel.
                Dus jij zegt eigenlijk: VOEDINGVOEDINGVOEDINGVOEDING!?

In de tekst die ik net plaatste staat 2-3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag, totaal niet nodig is..

Richt je op KH voor je energie, gebruik eiwitten alleen maar voor spierherstel..

Wat vind jij?

Maarten

Comment

Neen, tenzij als je volgende training te snel komt en je je lichaam de tijd niet hebt gegeven te herstellen. Het voorbeeld dat jij aanhaalt met de auto gaat eerder over een blessure oplopen en niet over spiertrauma.
                  Dus als ik een spiergroep afbeul tot aan de wortel en ik de dag erna veters niet eens meer kan strikken is er met betrekking tot groei en herstel geen risico zeg jij?

Comment

Originally posted by El_Loco View Post
                    een menselijk lichaam kan je ook niet echt gaan vergelijking met de carroserie van een wagen vind ik
                    Maar m'n punt/ vraag is duidelijk toch?

Comment

Originally posted by MrVain View Post
                      Dus als ik een spiergroep afbeul tot aan de wortel en ik de dag erna veters niet eens meer kan strikken is er met betrekking tot groei en herstel geen risico zeg jij?
                      als je de dag erna niet weer dezelfde spiergroep traint is er vrij weinig risico... het menselijk lichaam kan meer aan dan je denkt...

Comment

Ja hoe groter de schade aan de spieren, hoe meer tijd je nodig zult hebben om deze te laten herstellen.

En over de "wetenschappelijke" tekst heb ik toch men twijfels na het lezen van dit:
                        Onder de vele experimenten die hij voerde waren o.m. competities tussen zijn vegetarische atleten en vleesetende atleten. De vegetariërs lieten de vleeseters met grote voorsprong achter zich.

Comment

Nog een stukje tekst:

De verwachting dat prestaties verbeteren door veel eiwitten te eten is overdreven. Ze bevorderen de spieropbouw slechts tot op zekere hoogte. Eiwitten zorgen voor een goede celopbouw en bevorderen het herstel van blessures. (bv. bij krachtsport: door het uitoefenen van intensieve herhalingen ontstaan er als het ware scheurtjes in de spieren. Dit is de natuurlijke manier van het lichaam om spieren groter te laten worden. Door een goede basisvoeding en bijgevolg volwaardige eiwitten (aminozuren), wordt het 'metselen' van deze scheurtjes geoptimaliseerd). Proteïne voorkomt ook van melkzuur in de spieren. Bodybuilders verkrijgen hun spiermassa's niet uit dikke biefstukken maar uit noten. Met een gevarieerde plantaardige voeding is aan de eiwitbehoefte van het sportieve lichaam ruimschoots te voldoen!

Comment

Dus jij zegt eigenlijk: VOEDINGVOEDINGVOEDINGVOEDING!?

In de tekst die ik net plaatste staat 2-3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag, totaal niet nodig is..

Richt je op KH voor je energie, gebruik eiwitten alleen maar voor spierherstel..

Wat vind jij?

Maarten
                            Wat kan je lichaam doen met eiwitten?
                            1. Gebruiken, tal van functies
                            2. Verbranden
                            3. Opslaan (vet)

Wat kan je doen met koolhydraten?
                            1. Verbranden
                            2. Opslaan (vet)

Niet dat je extreem hoog moet gaan zitten in eiwitten, maar gewoon evenwichtige voeding met 2-3 keer je lichaamsgewicht in grammen eiwit.

Edit: Die laatste stuk tekst dat je poste. Die laatste zin komt me echt te bekend voor, wat is je bron? want dat is hier overlaatst ook gepost geweest denk ik.
                            Last edited by Wasofski; 05-01-2012, 22:50.

Comment

Wat kan je lichaam doen met eiwitten?
                              1. Gebruiken, tal van functies
                              2. Verbranden
                              3. Opslaan (vet)

Wat kan je doen met koolhydraten?
                              1. Verbranden
                              2. Opslaan (vet)

Niet dat je extreem hoog moet gaan zitten in eiwitten, maar gewoon evenwichtige voeding met 2-3 keer je lichaamsgewicht in grammen eiwit.

Edit: Die laatste stuk tekst dat je poste. Die laatste zin komt me echt te bekend voor, wat is je bron? want dat is hier overlaatst ook gepost geweest denk ik.

Dit kwam ik laatst toevallig tegen toen ik over eiwitten aan het lezen was op het internet..

Voeding

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X