Creatine kinase

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Creatine kinase

beste collega s ik zit met een probleem en wil jullie om raad vragen
    ik heb vorige week bloed laten trekken en nu blijkt dat ik 3maal zo veel CK" creatine kinase " in mijn bloed heb dan normaal dit is een enzym dat zorgt voor spierafbraak de dokter zegt dat te wijten is aan te veel supplementen gebruik en te hard trainen en adviseert mij te stoppen met al mijn supplementen en rustiger aan te trainen nu is mijn vraag kan het ook dat ik juist te weinig supps neem gecombineerd met voeding
    mijn schema ziet er als volgt uit
    maandag = borst 12/10/8/6
    dinsdag =rug 12/10/8/6
    woensdag = benen 12/10/8/6
    donderdag = biceps en triceps 12/10/8/6
    vrijdag = schouders 12/10/8/6
    train ook max 1 uur tot 1.30 uur per dag
    qua voeding neem ik ongeveer 200gram eiwit per dag ik weeg 88kg en ben 1m82
    suppplementen dan 100 gram whey per dag pre -workout post workout en bcaas op het juiste moment
    hopelijk kunnen jullie mij helpen

Ik hoop niet dat de dokter dat letterlijk heeft gezegd.

CK is niet een enzym dat zorgt voor spierafbraak, maar wordt wel gebruikt om spierafbraak te meten. Het is een eiwit dat betrokken is bij de omzetting van creatine in creatinefosfaat, maar dat is eigenlijk niet zo interessant. Aangezien jij niet echt een voorbeeld bent van de gemiddelde man (lees: 1m75, 70kg, geen krachttraining) zou jouw CK ook hoger moeten zijn (lijkt me). Tijdens flinke krachttraining creƫer je namelijk spierschade, waardoor je verwacht dat je CK hoger zal zijn.
    Train hard or go hormone

Comment

Verhoging van creatine kinase zie je bij mensen die ondervoed zijn, ziek zijn of zwaar lichamelijk werk of sport uitvoeren. En is niet per definitie slecht. De hoeveelheid CK is ook rechtstreeks te vertalen naar de hoeveelheid spiermassa. Meer spiermassa geeft ook een hogere concentratie CK in het bloed.
      Meestal wordt er nog onderscheid gemaakt tussen verschillende CK`s, er is bijvoorbeeld een hart fractie CK (vaal als CK-MB weergegeven). Een hoog CK-MB is vrijwel altijd een slechte zaak, dat wijst vaak op een hartinfarct of een andere vorm van hartspierschade.

Ik heb mezelf er wel eens op getest. De concentratie CK gemeten in het bloed, die avond zwaar getraind en de dag erna weer gemeten uit een vers bloedmonster. De dag na de training was een enorme stijging aan CK te zien. 3 dagen later (zonder KT!) weer een bloedtest gedaan en het CK niveau was weer bijna normaal.

Dus een hoog CK in het bloed is lang niet altijd een slecht gegeven. Nu is de vraag, waarom heb je jouw bloed laten testen? Misschien dat een hoge CK dan wel in een andere context komt te staan.

Comment

Zelfde als met asat. Volgens mij kan dat ook sterk verhoogd zijn door kt. Mijn asat was een keer verhoogd en na een week niet trainen was het weet normaal.
        Train hard or go hormone

Comment

Inderdaad, ASAT kan wat uit de levercellen gaan lekken en een lichte verhoging van de concentratie geven.

Comment

ik heb bloed laten trekken omdat mijn ouders een vermoeide hadden dat ik anabole nam maar resultaat kwam negatief uit maar uit die bloedtest kwam wel een hoge ck waarde daarop adviseerde mijn dokter onmiddellijk te stoppen met alle producten wat ik nam en nog sterker hij verweet de hoge ck aan de fitness producte ja toen werd ik helemaal koekoek nu ben ik van plan om volgende week opnieuw bloed te laten trekken heb om te zien als de prognose van menig forumgebruikers klopt
            ik hou jullie op de hoogte alvast bedank voor de uitleg

Comment

Wat een onzin zeg, en vertrouwen je ouders je woord niet?
              Lid van de 200 club

Comment

Originally posted by joachimrens View Post
                Wat een onzin zeg, en vertrouwen je ouders je woord niet?
                Is helemaal geen onzin, heb hetzelfde

Comment

Onzin van die dokter;P
                  Zal vast geen sportarts geweest zijn.
                  Lid van de 200 club

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X