Cardio - kcals

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik snap er geen reet van, bedankt voor het uitleggen maar gaat hem voor mij niet worden.
    Ik weeg 100 kilo 14%vet, en eet dus 86gram vet per dag, ik eet 250 gram eiwit per dag, rest vul ik aan met kh of ik nou train of niet, extra cardio doe of niet, en al voel ik me slap omdat ik 40 minuten langer heb getraind neem ik wat extra carbs.

(onderstaande niet te serieus nemen, maar de broscience gaat me wat te ver, ik zeg broscience maar je zal gerust gelijk hebben hoor is ook niet beledigend bedoelt)

Maar het zou kunnen dat het beter is omdan alles uit te rekenen, hoeveel vet ik verbrand heb, dit af te trekken van me totale vetinname en verhogen met dit verschil, gedeeld door het effectieve effect van het verschil in verzadigde en onverzadigde vetten, minnus de gemiddelde GI index van me koolhydraten delen door de biologische waarde van me eiwitten.

Comment

In de praktijk zal 99% van de sporters hier totaal geen verschil merken als de verdeling aanvullende macro's theoretisch niet ideaal zou zijn.

2 banaantjes extra… ..klaar.
      DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by aktito View Post
        Misschien onduidelijke post van mijn kant, maar denk als je het vanuit het perspectief van de (letterlijke) vetverbranding bekijkt dat het al een stuk duidelijker is.
        Je bent er waarschijnlijk wel mee bekend dat op lage intensiteit (lees hartslag) de verbrandingsratio vetten:koolhydraten hoger uitvalt dat wanneer men bv. sprintwerk verricht. Wanneer je in beide gevallen 200 kcal zou verbranden zou je na het verrichten van sprintwerk verhoudingsgewijs meer KH hebben verbrand dan bij het lage-intensiteitswerk. Wil je netto qua macronutrienten op hetzelfde niveau blijven zitten als wanneer je geen cardio zou hebben gedaan, dan dien je dus na een 200 kcal verbrandende LI-cardiosessie minder KH en meer vetten te eten dan wanneer je eenzelfde aantal kcal verbrand zou hebben met sprintwerk.
        Is het niet andersom? Dat met lichte cardiosessie, je meer verbrand. En dat je met hiit minder verbrand, maar over de hele dag meer verbrand.

Verder zou ik het aanvullen met carbs gewoon.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
          Is het niet andersom? Dat met lichte cardiosessie, je meer verbrand. En dat je met hiit minder verbrand, maar over de hele dag meer verbrand.

Verder zou ik het aanvullen met carbs gewoon.
          Wat je zegt klopt inderdaad, maar in m'n voorbeeldje ga ik uit van een gelijk aantal kcal dat verbrand wordt. Het verschil zit hem in de snelheid waarop het lichaam glycogeen kan gebruiken als energiebron t.o.v. de snelheid waarmee het vetzuren kan mobiliseren als energiebron.

Hier een klein voorbeeldje:
          Sporter 1: Verbrand 200 kcal door met 13 km/h op de loopband te rennen tot de 200 bereikt is.
          Omdat zijn hartslag erg hoog zal zijn gedurende een korte maar intensieve periode, zal het lichaam niet in staat zijn afdoende vetzuren te mobiliseren om de dienstdoende spieren van energie te voorzien. Om deze rede zal het lichaam het tekort dat ontstaat tussen verbranding en aanlevering van vetzuur opvullen met glycogeen dat ligt opgeslagen in je spieren en je lever (ong 300 gram spierglycogeen en ong 100 gram leverglycogeen).

Sporter 2: verbrand 200 kcal door met 6 km/h te wandelen op de loopband.
          Omdat deze sporter langer zal doen over het verbranden van 200 kcal zal hij per tijdseenheid minder energie nodig hebben om zijn activiteit voort te kunnen zetten, hierdoor zal het gat tussen aanlevering van vetzuren en verbranding relatief klein zijn, waardoor relatief weinig spierglycogeen wordt verbrand.

Sporter 1 zou dus, om op dezelfde hoeveelheid macronutrienten in zijn lichaam uit te komen als bij het beginnen van de cardio, meer koolhydraten en minder vetten moeten nuttigen dan sporter 2.

Levend bewijs dat hogeintensiteitsprestaties niet geleverd kunnen worden zonder een hoger percentage glycogeen vind je bijvoorbeeld bij wielrenners die, wanneer ze hun glycogeenvoorraden niet op tijd bijvullen met gells e.d., de 'man met de hamer tegenkomen' m.a.w. lichaam kan niet langer glycogeen toevoeren (voorraden zijn leeg) hetgeen resulteert in een prestatieafname van pak 'm beet 50%. Het is dat gewoon fysiologisch niet meer mogelijk op enkel de constante toevoer van vetzuren eenzelfde prestatie te leveren als op een mix van glycogeen en vetzuren.

We hebben het hier dan puur over de theorie hè, in de praktijk zou ik het ook gewoon aanvullen

Comment

ahah weet precies welk boek je hebt gelezen.

Maar dan zit ik me even te bedenken. Het lichaam verbrand eerder glucose, dan de vetzuren lijkt me? Dus zal je eerst een relatief lege glycogeen moeten hebben, zodat het lichaam niet anders kan toch?.

I.c.m met je 2de voorbeeld(los trekken van vetzuren), een laag koolhydraatdieet en weerstandtraining is het inderdaad effectief.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X