groentje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• groentje

Gegroet krachtpatsers,

Als groentje op deze site en tevens ook in de fitness/bodybuilding wereld, zit ik met een hoop vraagtekens.

Door me hier aan te melden, hoop ik terug meer de bomen door het bos te zien.

Ik zelf ben een 24- jarige studente die momenteel in Brussel woont, ben wel een Belgje hoor maar van Antwerpen. Mijn doel is om strakker in men vel te zitten zodat ik ook kan pronken met men forsbollen (zal wat tijd over gaan maar toch). Ik ben reeds 10 kilo afgevallen en ben nu op gewicht maar wil er toch nog zeker 5 kilo af. Daarvoor eet ik gezond en train ik 4 keer in de fitness/kracht en nog 1 keer dansles in de week. Om dat ik een 'beginner' ben heb ik nog geen specifiek trainingsschema, gewoon de algemene vrouwendingen (dus armen/buik/rug/benen/schouders).
    Wat voeding betreft heb ik juist een check-up gehad met de coach van de fitness en advies meegekregen maar gebruik hierbij geen supplementen of vervang maaltijden. Moet er wel bij zeggen dat ik naar mijn gedacht veel te veel kcal moet binnenspelen en heb er soms echt moeite mee.

Alvast bedankt!
    Groetjes en hopelijk tot snel. Marleen Werkse!

Ten eerste, welkom op onze forum.

1: Wat is gezond eten?
    2: Krachttrening terwijl je doel duidelijk ''afvallen''?

Zet krachttraining maar even aan de kant en begin direct met cutten. Als je eenmaal de gewenste hoeveelheid kilo's er af hebt kan je weer beginnen met krachttraining en eventueel bulken mocht het nodig zijn.

Het is alleen maar goed dat je geen voedingssupplementen als maaltijd vervanger gebruikt. Ook hoef je hier voorlopig helemaal niet aan te beginnen. Verder is het misschien handig om je voedingsschema toch nog even met andere van onze forum door te brengen aangezien dit een zeer belangrijke onderdeel is van de training, zo niet de belangerijkste.

Standaard dingen voor een trainingschema als armen en buik bestaat niet. Je moet specifieker zijn en een goede trainingsschema maken. Hiervoor kan je onze zoekfunctie gebruiken.
    Last edited by Nex-; 29-04-2008, 21:51.

Comment

Welkom!

@Nex
      Niet waar bro. Om af te vallen is krachttraining juist een must. De energie die het kost om al die spieren weer te repareren en te onderhouden zorgen pas echt voor afvalperspectief, zeker op langere termijn.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Niet waar? Zeg nou eens eerlijk... deze persoon wil 5kg kwijt. Wat gaat sneller ... cutten of krachttraining? Krachttraining kan ze er wel bij blijven doen maar cutten en een goede voedingsschema is toch het beter en snellere manier om af te vallen.

Comment

Natuurlijk moet je cutten, maar je moet zeer zeker niet bezuinigen op de KT.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Nex. Back to basics voor jouw en een flinke stap terug doen eer je advies gaat geven. Je houdt jezelf er pas sinds kort mee bezig dus wees voorzichtig hoe je het formuleerd. Voorlopig is het beter "ik denk dat..." "volgens mij is het..." te gebruiken. Want op moment zeg je "zo is het..." zit je er nog regelmatig flink naast.

Cutten/Afslanken is effectiever door krachttraining te hanteren in combinatie met cardio. Krachttraining, voornamelijk compound oefeningen, verbruiken veel energie. Daarnaast krijg je ook langzaam aan spiermassa en met elke kg spiermassa verbrand je elke dag weer meer kcal. Door regelmatig krachttraining te doen verhoog je ook je algemene verbranding zodat je gedurende de gehele dag meer gaat verbranden. En omdat je spieren traint worden ze ook sterker zodat je minder kans hebt op loshangend vel en bij een lager vet% tevens veel strakker oogt.

Er zijn genoeg pro's die in de cut helemaal geen cardio doen. Zij verhogen het aantal herhalingen per set, verkorten rust periodes en gooien het gewicht per oefening nog ietsjes omhoog. Dan verbrand je veel. Kijk ook eens naar het princiepe achter Tabata's.

Cardio is dan een goede toevoeging om nog meer te verbranden. Het soort cardio wat je doet is afhankelijk van je voedingsschema. Zit je nog relatief hoog in je koolhydraten kun je HIIT hanteren. Zit je lager is het verstandiger meer lagere intensiteit duur cardio te gaan doen.

Opzet van je voedingsschema is natuurlijk ook erg belangrijk. Want als je veel koolhydraten en kcal blijft weg werken heeft het weinig zin als je doel afslanken is.

Even in een nut shell, want er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken.

Comment

Hey dank je wel om te antwoorden!
              Ik dacht inderdaad ook dat het beter was om krachttraining te combineren met cardio. Nu vind ik cardio en krachttraining wel leuk hoor maar groepslessen vind ik eigenlijk nog leuker. Het ambetante hiervan is dat deze blijkbaar niet effectief genoeg zijn om af te vallen. Is dit echt zo? Mijn sportinstructeur zei me dat ik maar 1 keer in de week een groepsles mocht doen en daarbij nog de zwaarste te nemen, daarbij 2 keer krachttraining en 1 keer cardio. Qua voedingsschema moest ik me (weer dezelfde sportinstructeur) aan 2100 kcal houden. Dit vind ik persoonlijk heel veel omdat ik normaal ben om 1500 kcal max in te nemen. Ok, ik kan nog wel aannemen dat als je lichaam in spaarstand zou gaan met deze hoeveelheid dat je dan de kcal met 300 verhoogd maar 600 is heel veel en ik zou niet weten hoe ik tot een verantwoord gezond dagmenu moet komen, naar hoeveelheid eiwit/koolhy/vet moest ik ook nog niet kijken.
              Vinden jullie dit op het eerste zicht verantwoord, zouden jullie daar een mening over kunnen geven?
              Indien gewenst wil ik wel eens detailschemakes doorsturen.
              Ik ben 1m71 en weeg 73 kg.
              Ga sinds november 07 regelmatig naar de fitness (hiervoor was ik ook een redelijk actief sporter maar niet op regelmatige basis). Sinds kort ga ik dus 4 keer naar de fitness en daarbuiten volg ik nog 1 keer per week een 1,5u ongeveer zuid-amerikaanse danslessen (dit zijn niet de bekende salsa, tango of merengue maar typische dansen zoals huaylarsh en sambos caporales, ja ik weet wel dat je ze wss niet zult kennen )
              en ho ja er mag natuurlijk altijd meer af hoor!

groetjes Marleen

Comment

Welkom
                Van sommige mensen kan ik niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest

Comment

Welkom en succes!

Comment

Welkom en succes met het behalen van je doel
                    Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Welkom Marleen. Train hard en hanteer een goed voedingsschema dat je mbv de stickies hier in mekaar kunt knutselen en je zult strakker dan ooit worden.
                      Je kunt ons ook altijd vragen stellen als iets je niet duidelijk is.
                      Geniet, en drink met maten!

Comment

welkom
                        een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X