Glutenvrije sportvoeding

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glutenvrije sportvoeding

    Ongeveer 1% van de bevolking heeft coeliakie, dit is een intolerantie voor gluten. Gluten zitten in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut en alle producten die hiermee in aanraking zijn geweest. Mensen met coeliakie moeten levenslang een strikt glutenvrij dieet houden om te voorkomen dat ze ziektes ontwikkelen. De ziekte kan erg nare gevolgen hebben als deze niet ontdekt wordt. Coeliakie is de meest onderkende volksziekte op dit moment, van de 126.000 patiënten zijn er slechts 25.000 gediagnosticeerd. Dit komt omdat de klachten erg vaag zijn en vaak niet worden herkend als coeliakie. Bij klachten zoals maag/darmklachten en/of chronische vermoeidheid, vitaminetekorten en vruchtbaarheidsproblemen is het zeer aan te raden om te testen op coeliakie. Meer informatie over coeliakie vind je op Glutenvrij - Welkom

    Naast de groep van mensen met coeliakie is er een groep mensen die minder goed reageert op gluten, dit zijn voornamelijk mensen met gevoelige darmen. Glutenvrije voeding is lichter verteerbaar. Zorg dat bij PDS coeliakie eerst uitgesloten is, coeliakie hangt samen met een aantal andere ziektes, screening daarop is erg belangrijk. Vrijwel alle mensen met coeliakie kregen eerst zonder enig onderzoek de "diagnose" PDS.

    "Ga nooit op eigen houtje glutenvrij eten, dan is een diagnose niet meer te stellen. Als er sprake is van meerdere klachten, lees je dan goed in op de site van de patiëntenvereniging (Glutenvrij - Welkom) en bezoek daarna een arts. Deze neemt een bloedonderzoek af op de antistoffen tegen gluten, dit is geen allergietest. Bij volwassenen hoort daarna een biopt te worden genomen bij een MDL-arts omdat een bloedonderzoek bij volwassenen niet altijd sluitend is."


    Welke producten zijn geschikt als sportvoeding voor mensen die geen gluten verdragen?

    Veel glutenvrije kant en klare producten zijn gemaakt van rijst- en aardappelmelen. Deze producten bevatten vaak meer suikers en minder vezels dan reguliere producten en zijn sneller verteerd. Een hongergevoel is de meest gehoorde klacht van mensen die recentelijk met het dieet zijn begonnen. Gewichtstoename van 3-10 kg is meer regel dan uitzondering. Mensen die geen gluten verdragen kunnen dus beter kiezen voor producten die langdurig verzadigen en veel vezels bevatten, zie daarvoor het kopje "koolhydraatbronnen". Deze producten moeten wel vaak zelf gemaakt worden. Let bij de aanschaf van de producten op het glutenvrij-logo, zeker bij de meelsoorten is dat erg belangrijk. Koop nooit melen of graansoorten bij een reguliere supermarkt, deze zijn gegarandeerd besmet met gluten.

    Eiwitbronnen:

    -Mager of matig vet vlees (kip,kalkoen, rund), onbewerkt
    -Vis, alle soorten mits onbewerkt
    -Magere of halfvolle zuivel: melk, kwark, evt. yoghurt (geen smaakjes, fruitbereiding of zoetstoffen aan toe gevoegd)
    -Eieren
    -Plantaardige bronnen: noten (ongezouten, liefst ongebrand), glutenvrije granen, peulvruchten en pinda's, soja

    Koolhydraatbronnen:

    -Maïs- of bruine rijstpasta
    -Zilvervliesrijst
    -Peulvruchten
    -Groenten
    -Teffmeel
    -Boekweitmeel
    -Quinoa
    -Havervlokken (mèt glutenvrij logo, te bestellen bij reformzaken. Gewone haver is besmet.)
    -Fruit

    Vetbronnen:

    -Oliën: olijfolie, zonnebloemolie, etc.
    -Noten
    -Vette vis
    -Zaden
    -Eieren
    -Pindakaas

    Smaakmakers:

    -Zoutarme kruidenmixen, gedroogde kruiden, verse kruiden, knoflook (onbeperkt)
    -Sambal, glutenvrije ketjap, pesto, tomatenpuree (ga indien mogelijk voor de minder zoute variant)
    -Zelfgemaakte sauzen en marinades, bijvoorbeeld: pindasaus, tomatensaus, kerriesaus, teriyaki marinade (let op zout bij het maken hiervan)
    -Voor in zuivelproducten is een klein beetje pure cacao erg lekker
    Last edited by Beachboy; 15-11-2011, 09:43.
    Status: pakt het weer rustig aan op.

  • #2
    Dank je wel Ellie! Ik zie dat ik het allemaal wel zo'n beetje gebruik, behalve de glutenvrije ketjap (zouden ze ook sojavrije ketjap hebben ) en sambal (wegens paprika-peperfamilie) en die twee mis ik toch wel. Ik maak altijd mijn eigen kruidenmixen en haal dan verse kruiden, de toko heeft mij als vaste klant. De natuurwinkel ook trouwens, die hebben veel meer soorten zoals quinoa en ook vele soorten gedroogde bonen en peulvruchten.

    Ik miste in jouw lijstje de aardappels, ik hou ook van bataat! Ha, ik heb jouw 'recept' vorige keer gegeten, uitgelekte yoghurt met cocos en cacao, lekker!

    Comment


    • #3
      Zoete aardappelen schijnen inderdaad ook prima te kunnen

      Ken je teff-pannekoeken al? Dat is pas echt een stevig ontbijt. Daarvoor meng je 150 g teffmeel met 50 g glutenvrije bloem, 2 eieren en 300 mL (lactosevrije) melk. De pannenkoeken zijn nog 2 dagen houdbaar in de koelkast.

      Noot: vanwege de kleur van teff (bruin/grijzig) kun je blauwgrijze pannenkoeken krijgen. Dit ziet er wat vreemd uit, maar de smaak is prima.
      Status: pakt het weer rustig aan op.

      Comment

      Sidebar top desktop

      Collapse

      Actieve discussies

      Collapse

      Working...
      X