Anabolenkuur is linker voor je hart dan je denkt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anabolenkuur is linker voor je hart dan je denkt

Anabolenkuur is linker voor je hart dan je denkt

De cardiovasculaire risico's van anabolengebruik zijn serieuzer dan artsen vermoeden. Dat concluderen cardiologen van Harvard Medical School uit een onderzoek waaraan 12 mannelijke chemische en 7 naturelbodybuilders meewerkten.

Er zijn veel anekdotes over gebruikers van anabolen die overlijden door een hartaanval, en die volgens een sectie hartafwijkingen hebben. In een indrukwekkende stapel studies zijn die anekdotes bevestigd. [Br J Sports Med. 1986 Dec;20(4):151-2] [J Emerg Med. 1999 Sep-Oct;17(5):851-7.] [Cardiology. 2002;98(3):159-61.] [Cardiology. 1995;86(2):172-3.] [Clin Cardiol. 1996 Feb;19(2):153-5. ] [Ugeskr Laeger. 1991 Feb 18;153(8):587-8.] [Z Kardiol. 1991 Jul;80(7):468-70.]

Meestal vinden artsen bij bodybuilders met een aangetast hart en ongezonde bloedvaten een vergrote linkerventrikel van de hartspier. Dat betekent dat de hartspier is vergroeid. De spiervezels van de kamer die zuurstofrijk bloed het lichaam inpompt is verdikt. De kamer wordt kleiner, en kan minder bloed bevatten. De hoeveelheid bloed die de hartspier per hartslag rondpompt vermindert. Daardoor moet het hart vaker slaan en harder werken. Die stress zorgt ervoor dat de linkerventrikel nog verder verdikt. Als alles tegen zit kan die vicieuze cirkel eindigen in een dodelijke hartaanval.

Nederlandse onderzoekers publiceerden een decennium geleden een studie waaruit bleek dat het met die afwijking wel losliep. Maastrichtse wetenschappers vonden bijvoorbeeld in anabolengebruikers een minder goed functionerend hart met een vergroeide linkerventrikel - maar die afwijking bleef binnen de normen. [Int J Sports Med. 2003 Jul;24(5):344-51.]

De Harvardianen deden dat onderzoek nog eens dunnetjes over. Ze ontdekten dat het hart van chemische bodybuilders minder goed werkt dan dat van bodybuilders die geen anabolen gebruiken. Waar in tabel hieronder de p onder de 0.05 is, is sprake van een statistisch significant verschil.

Een belangrijke cardiovasculaire variabele is de left ventricular ejection fraction. Dat is een maat voor de hoeveelheid bloed die de linkerventrikel met 1 samentrekking van de hartspier rondpompt. Cardiologen vinden dat de left ventricular ejection fraction van een gezond hart boven de 55 moet zijn. Zoals je ziet scoorden 10 van de 12 anabolengebruikers lager.

Dit is de eerste keer dat een studie zulke ernstige cardiovasculaire bijwerkingen vindt. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zij doorsneegebruikers hebben bestudeerd. De anabolicagebruikers die in de meeste andere studies zijn onderzocht waren vaak gezondheidsbewuste sporters, die zich door artsen lieten onderzoeken omdat ze negatieve gezondheidseffecten bijtijds wilden ontdekken. Of het waren elite-atleten, die niet alleen trainden met gewichten maar ook aan cardiotraining deden en gezond aten.

"Anabolic-androgenic steroids induced LV dysfunction may be greater than previously reported", schrijven de onderzoekers. "The reductions in left ventricular systolic function observed in this group of anabolic-androgenic steroids users are of a magnitude shown to increase the risk of heart failure and sudden cardiac death in other populations."

Bron:
    Circ Heart Fail. 2010 Jul;3(4):472-6.
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Werd er een beetje akelig van toen ik dit las.. ook denk ik niet dat ik ooit AS ga doen, maar dit stukje haalt het onderzoekn naar mijn mening echt onderuit:

Dit is de eerste keer dat een studie zulke ernstige cardiovasculaire bijwerkingen vindt. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zij doorsneegebruikers hebben bestudeerd. De anabolicagebruikers die in de meeste andere studies zijn onderzocht waren vaak gezondheidsbewuste sporters, die zich door artsen lieten onderzoeken omdat ze negatieve gezondheidseffecten bijtijds wilden ontdekken. Of het waren elite-atleten, die niet alleen trainden met gewichten maar ook aan cardiotraining deden en gezond aten.
    Wat voor mensen hebben ze dan onderzocht? Beachboys die allerlei soorten shit in hun lichaam spuiten vervolgens hele dag bij de mac eten en alchohol zuipen?

Denk dat dat de "normale" gebruiker iemand is die al een aantal jaartjes traint en consistent is in training en voeding, maar wat is het effect bij diegene dan?
    Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Ik had het reeds eens gelezen.
      Het onderzoek wordt zo net wel interessant..
      De meesten kuren ermaar op los zonder er iets vanaf te kennen (ik praat kuren niet goed).
      On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Vind het bijzonder kleinschalig om wat zinnigs te kunnen zeggen. Dat gezegd hebbend: met cardio is het dus te ondervangen (geextrapoleerd even).
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Het is natuurlijk een te simpel onderzoek om te concluderen dat de afwijking door de AS komt. Zoals al aangegeven gaat het om "doorsneegebruikers", wat dat ook mogen zijn.
          Dat zijn misschien gewoon mensen die veel hamburgers en friet eten en wat anabolen erbij spuiten.

Cardio en gezond eten veranderd waarschijnlijk al een hoop.
          Life doesn't get any easier...you just get stronger

Comment

Originally posted by Wilcodemug View Post
            Wat voor mensen hebben ze dan onderzocht? Beachboys die allerlei soorten shit in hun lichaam spuiten Juist, doorsnee gebruikers

vervolgens hele dag bij de mac eten en alchohol zuipen? [COLOR="rgb(65, 105, 225)"]Dat staat nergens en is dan een rare aanname[/COLOR]

Denk dat dat de "normale" gebruiker iemand is die al een aantal jaartjes traint en consistent is in training en voeding, maar wat is het effect bij diegene dan?[COLOR="rgb(65, 105, 225)"]Gebruiken is sowieso niet normaal. Waarschijnlijk ziet de doorsnee groep er ongeveer zo uit[/COLOR]

Originally posted by GeneralIx View Post
            Vind het bijzonder kleinschalig om wat zinnigs te kunnen zeggen. Dat gezegd hebbend: met cardio is het dus te ondervangen (geextrapoleerd even).
            Als je eerst zegt dat je het te kleinschalig vind en vervolgens met een soort conclusie komt... ie**************** tegenstrijdig.
            Het onderzoek is inderdaad wat kleinschalig, maar het laat wel overduidelijke verschillen zien. Een groter opgezet vervolgonderzoek met controle groepen zou de volgende stap moeten zijn voor er echte conclusies getrokken kunnen worden.

Originally posted by DavyD View Post
            Het is natuurlijk een te simpel onderzoek om te concluderen dat de afwijking door de AS komt. Zoals al aangegeven gaat het om "doorsneegebruikers", wat dat ook mogen zijn.
            Dat zijn misschien gewoon mensen die veel hamburgers en friet eten en wat anabolen erbij spuiten.

Cardio en gezond eten veranderd waarschijnlijk al een hoop.

Het valt me op dan het gebruik van anabolen zo verdedigt wordt, en er wordt gezocht naar zaken die niet helemaal kloppen in het onderzoek. Niet echt objectief kijken naar de resultaten....

Comment

Het onderzoek is kleinschalig, dus valt te twijfelen aan de uitkomst (confounding e.d.). De conclusie die ik trok was obv het aangehaalde onderzoek over topsporters, waarbij ze dus aannamen dat het gebrek aan verschil aldaar geduid werd als door cardio.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

ook in dat onderzoek is "n" niet bijster groot.

Comment

Het valt me op dan het gebruik van anabolen zo verdedigt wordt, en er wordt gezocht naar zaken die niet helemaal kloppen in het onderzoek. Niet echt objectief kijken naar de resultaten....[/quote]

Idd Erik.
                  Wat me opvalt dat sommige dan lig gekwets worden als het over aas gebruikt gaat.

Dat vindt ik zelf dan wel weer zeer vermakelijk

Ik heb zelf ook wel wat eens wat in me donder gespoten alleen ik was zo sukkel die maar wat dee.

Maar iedereen moet zelf weten wat of die wil gebruiken of niet dat boeit me weer niet

Comment

Het valt me op dan het gebruik van anabolen zo verdedigt wordt, en er wordt gezocht naar zaken die niet helemaal kloppen in het onderzoek. Niet echt objectief kijken naar de resultaten....[/quote]

Ik wil juist wel objectief kijken en dus niet zomaar aannemen dat het, op basis van dit onderzoek, inderdaad gewoon slecht is.
                    Ik vind het juist niet objectief om te zeggen "Zie je wel.Hier staat het toch geschreven".

En even voor de duidelijkheid: ik ga gebruik geen AAS.
                    Life doesn't get any easier...you just get stronger

Comment

Het onderzoek is inderdaad vrij klein, maar dat betekent niet dat het niet van waarde is. Het lijkt me ergens ook vrij logisch dat ook de hartspiercellen gevoelig zijn voor hypertrofie bij gebruik van AAS. Heb het artikel niet gelezen, maar staat er iets over hoeveel AAS er gebruikt is in de voorgeschiedenis. Dat lijkt me redelijk relevant. Verder is het inderdaad best mogelijk dat de AAS gebruikers er een andere lifestyle op na hielden wat van invloed was op de resultaten.

Mja, moraal van het verhaal. AAS zijn geen vitaminen, dus gebruik is voor eigen risico en er zitten gezondheidsrisico's aan vast. Maar iets zegt me dat de meesten dit al wisten
                      Train hard or go hormone

Comment

Sjow wat dacht je, knal er ff een strak artikel in ?

Nais info. m8
                        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        We like it
                        ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Comment

Originally posted by Wilcodemug View Post
                          Wat voor mensen hebben ze dan onderzocht? Beachboys die allerlei soorten shit in hun lichaam spuiten vervolgens hele dag bij de mac eten en alchohol zuipen?
                          Je overdrijft een beetje, maar daar komt het een beetje op neer. De meeste sportschool leden hebben niet echt veel kennis in huis en vallen niet in de categorie topsporter. En daar zitten een hoop jongens tussen die wel even snel gespierd willen worden. Kijk maar wat er in dit forum gebeurt zodra het zonnig begint te worden buiten, allerlei figuren gaan dan kuren en die vallen echt niet in de categorie van sporters die er verstand van hebben:

http://forum.bodynet.nl/957089-post102.html

Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar het geeft wel een idee.

Denk dat dat de "normale" gebruiker iemand is die al een aantal jaartjes traint en consistent is in training en voeding, maar wat is het effect bij diegene dan?
                          Daar heb ik dus serieus mijn twijfels over.
                          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                          - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                            Je overdrijft een beetje, maar daar komt het een beetje op neer. De meeste sportschool leden hebben niet echt veel kennis in huis en vallen niet in de categorie topsporter. En daar zitten een hoop jongens tussen die wel even snel gespierd willen worden. Kijk maar wat er in dit forum gebeurt zodra het zonnig begint te worden buiten, allerlei figuren gaan dan kuren en die vallen echt niet in de categorie van sporters die er verstand van hebben:

http://forum.bodynet.nl/957089-post102.html

Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek maar het geeft wel een idee.

Daar heb ik dus serieus mijn twijfels over.

Ja het was inderdaad overdreven, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.
                            Wat is dan wel de verstandige gebruiker? Zij zeggen dat voeding, training en cardio het verschil maken, dus als je die onder controle hebt, is AS minder schadelijk voor je? Dit artikel maakt het eigenlijk alleen maar verwarrender door die laatste zinnen.
                            Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Dus andere onderzoeken waar uit kwam dat de schade wel mee viel zijn gedaan op mensen die goed eten, goed trainen, cardio erbij doen en zich voor/tijdens/na een kuur laten checken. Was volgens mij allang bekend dat dat wel zo verstandig was om te doen omdat je anders flinke schade toe kan brengen. Blijkt wel uit het onderzoek.
                              "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X