Nederlands Schoolexamen Argumentatieschema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nederlands Schoolexamen Argumentatieschema

Hallo spierbundels,
    Ik moet voor mij nederlands SE een argumentatieschema maken met het onderwerp: Bij iedere onderwijsinstelling (= VMBO/HAVO/VWO/HBO/WO) moeten toelatingsexamens worden ingevoerd.
    Daar moet ik dus een argumentatieschema over maken. Nou sta ik al niet te best voor nederlands (5.6) dus moet een een voldoende halen om mijn vak veilig te stellen.
    Ik moet dus FEITELIJKE argumenten geven waarom ik het daarmee eens ben, en 1 reden geven waarom ik het er niet eens mee ben (tegenargument). Omdat ik hier ontzettend moeite mee heb vroeg ik jullie of jullie me kunnen helpen.

en als jullie net zoveel hersens als spieren hebben dat komt het helemaal goed

MVG Ricardo

Feitelijke argumenten?voor en tegen gaat dat allemaal samen?

Ik zou zeggen ja, anders gaan mensen te hoge opleiding doen en is de kans van slagen nihil.
    ik zou zeggen nee, met je IC toest heb je al laten zien dat je slim genoeg bent voor een bepaald niveau en met het halen van je HAVO/VWO laat je zien dat je slim genoeg bent voor HBO/WO.

Comment

Originally posted by quibus View Post
      Feitelijke argumenten?voor en tegen gaat dat allemaal samen?

Ik zou zeggen ja, anders gaan mensen te hoge opleiding doen en is de kans van slagen nihil.
      ik zou zeggen nee, met je IC toest heb je al laten zien dat je slim genoeg bent voor een bepaald niveau en met het halen van je HAVO/VWO laat je zien dat je slim genoeg bent voor HBO/WO.
      Ten eerste bedankt voor je hulp. De argumenten moeten feitelijk zijn dus ik moet met feiten op basis van onderzoeken mijn argumenten maken, en dat vind ik dus heel erg lastig

Comment

Zoek eens decentrale selectie voor geneeskunde opzoeken en de effecten daarvan op snelheid van voortgang.
        Tegen: mogelijke kans dat niet alle toch geschikte kandidaten erdoor komen door bijvoorbeeld tentamenvrees. Is vast wat over te vinden.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Gebeurt dit niet al in sommige gevallen of in andere landen? Zo ja, dan kun je de resultaten daarvan opzoeken en daaruit negatieve/positieve punten halen.

Comment

Voor geneeskunde geldt

"men kent in België geen lotingsprocedure en/of numerus fixus, wel moet er een toelatingsexamen worden gedaan"
            Ad 2. Voordat je geneeskunde mag studeren in België dien je eerst een landelijk toelatingsexamen te doen. Er zijn twee examens per jaar in de zomer, je kan je maar voor één examen tegelijkertijd inschrijven en de inschrijfkosten zijn €30,-. Je wordt binnen dit examen getest op kennis van wetenschappen en op je capaciteit met (veel) informatie om te gaan. Indien je slaagt staat niets je meer in de weg om geneeskunde te studeren in België! Het gemiddelde slagingspercentage is echter rond de 40%, waarbij de Belgen het met 58.1% een stuk beter doen dan de Nederlands met 30.5% en die doen het weer beter dan andere nationaliteiten (19.8%). De laatste jaren slagen ongeveer 1000 man per jaar voor deze toets.
            Dit geldt voor gelijkwaardige opleidingen, trek zelf je conclusies maar.

Lees ook dit eens; http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyre...ekjuli2012.pdf

Comment

Hallo spierbundels, Ik heb 2 argumenten en 1 tegenargument. Maar nu loop ik vast omdat ik het wetenschappelijk moet ondersteunen omdat alle argumenten feitelijk horen te zijn. Hebben jullie nog tips?

Comment

Wat vinden jullie hiervan?

Comment

Goede kopie van onze antwoorden.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Originally posted by Ricardo12 View Post
                    Wat vinden jullie hiervan?
                    Ik vind hiervan... ehm... dat je beter nog even verder kunt googelen.

Comment

Bodynet, voor al uw schoolopdrachten.
                      sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                        Zoek eens decentrale selectie voor geneeskunde opzoeken en de effecten daarvan op snelheid van voortgang.
                        Tegen: mogelijke kans dat niet alle toch geschikte kandidaten erdoor komen door bijvoorbeeld tentamenvrees. Is vast wat over te vinden.
                        Dit.

Die argumentatie schema´s komen me trouwens echt de neus uit. Ik geef nu zelf ook Nederlands en ga je dus niet helpen, maar volgens mij geef generalix het goede antwoord. Je moet het echter beter verwoorden in je schema en in meerdere onderdelen opsplitsen, een gedeelte boven en een gedeelte onder in de blokken.

Comment

Originally posted by Silk View Post
                          Dit.

Die argumentatie schema´s komen me trouwens echt de neus uit. Ik geef nu zelf ook Nederlands en ga je dus niet helpen, maar volgens mij geef generalix het goede antwoord. Je moet het echter beter verwoorden in je schema en in meerdere onderdelen opsplitsen, een gedeelte boven en een gedeelte onder in de blokken.
                          Silk, ten eerste bedankt voor je antwoord. Ik zal mijn schema verder afmaken en dan zal ik hem weer posten. Ik wil graag weten wat beter kan en wat niet. ik wil dus geen directe antwoorden. En aangezien jij nederlands geeft, zal het fijn zijn als je wat reacties kan geven op wat beter kan.

mvg ricardo

Comment

Nu heb ik hem verder afgemaakt en verbeterd. Ik denk dat ik wel goede argumenten heb die goed zijn onderbouwt. Wat vinden jullie hiervan?

Wat vinden jullie van de weerlegging van mijn tegenargument?
                            Last edited by Ricardo12; 03-11-2012, 12:56.

Comment

Je doet het verkeerd om. Je hebt data gezocht, en daaruit trek je conclusies. Je zegt dus: op basis van de CITOscores en onderzoek naar de juistheid van niveau, komt naar voren dat 65% juist werd ingedeeld (op basis van het halen van het aanbevolen niveau). Het is redelijk om dit te extrapoleren naar een andere (goede) selectietoets. Anderzijds is het de vraag of een nieuwe toets de degelijkheid kent die de CITOtoets kent na jaren trial and error. Dit zou moeten blijken door de studenten te volgen gedurende hun collegetijd na het afleggen van een dergelijke toets die nog niet meetelt voor het binnenkomen van een opleiding, zodat unbiased gekeken kan worden of er een significante correlatie bestaat tussenhet halen of niet van de test en de studievoortgang. Zo kan ook accuraat de norm vastgesteld worden voor en optimale aansluiting op het studieniveau en de te verwachten resultaten. Iets soortgelijks wordt ook gedaan bij de opleidingen Geneeskunde bij de decentrale selectie, waarbij ook wordt bijgehouden hoe de studenten zich ontwikkelen op de opleiding op het gebied van snelheid, cijferhoogte en uitval. Hoewel er geen verhoging van de cijfers te zien is, is de uitval significant lager bij de studenten die decentraal zijn ingeloot vs de studenten die centraal zijn geplaatst. Tevens doorlopen zij de studie sneller dan de centraal geplaatsten. Dit alles geeft aan dat een toelatingstest zinnig kan blijken, maar nog wel haken en ogen heeft op het gebied van implementatie en voortraject. Een ander punt dat mogelijk nog invloed kan hebben op de uitslagen van de test is faalangst. Gezien er faalangst bestaat onder ongeveer 14% van de jongeren, is hier wellicht ook nog winst te halen. Niet alle studenten met faalangst die hun toelatingstoets niet halen, zouden de studie niet halen.

Etc. Etc. Opbouw kan wat strakker, bronvermelding etc, maar dit is ongeveer waar je heen moet. Ps: echt toetsenbord op de BB heerscht.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X