Rug & schouders

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rug & schouders

Hoi,

Ik ben nog niet zo lang bezig met fitness, en heb tot nu toe altijd een beetje full body training gedaan. Ik deed eigelijk gewoon waar ik die moment zin in had, omdat ik eerst mijn spieren wou versterken voor serieus te beginnen trainen. (Kwestie van blessures vermijden )

Nu ben ik serieus begonnen, per spiergroep te trainen. Echter heb ik gemerkt dat mijn schouders en rug mijn zwakke punten zijn. Ik zou deze eerst een beetje willen bijwerken door ze nu wat zwaarder aan te pakken dan de rest van mijn lichaam. Welke oefeningen zijn het beste om op relatief korte tijd een bredere, sterkere rug en schouders te bekomen?

En nog snel een ander vraagje erbij: Ik zie veel mensen hun benen opheffen (hoek van 90% in de heup en in de knieën) als ze benchpressen. Heeft dit nut? (zoja: welk ).

diverse Rows, chins/pull down, overhead presses en vormen van raises.

Maar ik denk dat je niet alleen naar de oefenen moet kijken, maar naar je schema in z'n geheel. Achterliggende groepen moet je prioriteit geven, maw voorin je schema zetten na een rustdag. Op die manier zijn ze vers en kan je ze optimaal belasten.

En nog snel een ander vraagje erbij: Ik zie veel mensen ..............

Nee, dat heeft totaal geen nut. Integendeel als je wat zwaarder gaat rak je op die manier makkelijker je balans kwijt en bij sommigen geeft het de neiging de onderrug te bollen ipv in de normale lordose te houden.

Dus gewoon voetjes op te vloer.
    As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
    Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
    Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Hmm ik zal mijn schema beetje overhoop moeten gooien om die spiergroepen vooraan te zetten. Momenteel train ik mijn rug en schouders samen op woensdag. Ik zal eens even gaan puzzelen aan een nieuw schema'tje dan, zodat ik beide spiergroepen ergens vooraan krijg.

Van die voetjes omhoog: ik vond het het als zo een dom zicht! Maar het is echt wel een rage bij ons in de fitness denkik, sinds alle brede gasten het doen zie ik zelfs de beginners plots hun voetjes in de lucht steken. Niemand kon me een goede uitleg geven waarom, dus hou ik mijn voetjes op de grond

Bedank voor de reactie!

Comment

Woord veel aangeraden om de borst te isoleren, mar mijn mening is dat als je de borst wilt isoleren je daar beter flye bewegingen voo kan nemen en bankdrukken moet laten wathet is, namenlijk een compoundoefening waarmee je zoveel mogenlijk spier in 1 keer wilt aanpakken..

Knieen optreken is een mooie smoes om niet te veel gewicht op de stang te gooien

Comment

mijn broer doet zijn benen in de lucht (op smith machine) omdat ie zegt dat dat makkelijker gaat.
          ik zal het eens probere en poste of het werkelijk makkelijker gaat :P

Comment

Banken op de smith gaat altijd makkelijker, je hoeft je geen zorgen te maken over stabilisatie en het gewicht alleen op en neer te verplaatsen.

Nadeel is dat de spieren die normaal voor het stabiliseren zorgen ook niet getraind wordn.

In feite is Smith presses wat compound beweging aangaat dus een inferieure oefening waarbij je meer gewicht kan gebruiken

Comment

Originally posted by 3XL View Post
              Banken op de smith gaat altijd makkelijker, je hoeft je geen zorgen te maken over stabilisatie en het gewicht alleen op en neer te verplaatsen.

Nadeel is dat de spieren die normaal voor het stabiliseren zorgen ook niet getraind wordn.

In feite is Smith presses wat compound beweging aangaat dus een inferieure oefening waarbij je meer gewicht kan gebruiken
              ik steek er minder op als bij losse bench.
              maar dat komt waarschijnlijk door die stang die een hoop meer weegt.

Comment

Originally posted by 3XL View Post

Je kunt met een vaste stang wel beter de spier issoleren die je wilt trainen juist omdat je niet hoeft te stabilliseren. Bovendien kan je eerder vooruit omdat je kan forceren zonder risico onder de stang te komen. (ik train alleen dus geen hulp)

Ik vind zo'n "inferieure" machine daaom zo slecht nog niet. (het lijkt me wel een gammel merk btw )
                "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Originally posted by Mohr View Post
                  Je kunt met een vaste stang wel beter de spier issoleren die je wilt trainen juist omdat je niet hoeft te stabilliseren.
                  Waarom een compound bewegin kiezen om een spier te isoleren. Kies dan voor een flye beweging.

Bovendien kan je eerder vooruit omdat je kan forceren zonder risico onder de stang te komen. (ik train alleen dus geen hulp)
                  Voor zover ik weet komt de stang bij een Smith (bijna)net zo ver naar beneden als een gewone losse stang. In ieder geval dieper dan de hoogte van je borst anders zou je enkel partials kunnen doen.

Maw als de stang bij de Smith naar beneden komt is dat als je de beweging niet meer kunt houden net zo blessure gevoelig als met een losse stang. Ook snel terug draaien kan je bij een (te)zwaar gewicht ook wel vergeten. Om de stang er it te kunne tillen moet j'm eerst draaien en dat gaat bij zwaar gewicht meestal niet echt makelijk.

Wat dat aangaat is door overmoed het risico op blessures bij de Smith dus hoger dan bij een losse stang.

Ik vind zo'n "inferieure" machine daaom zo slecht nog niet. (het lijkt me wel een gammel merk btw )
                  Ik heb het niet over een inferieure machine, maar over en inferieure oefening. De Smith heeft legio mogenlijkheden om goed mee te trainen, maar wat compound beweging aangaat ben je met losse stang altijd beter af odat een machine juist het compound gedelte er voor een deel uit haalt

Comment

Originally posted by 3XL
                    Voor zover ik weet komt de stang bij een Smith (bijna)net zo ver naar beneden als een gewone losse stang. In ieder geval dieper dan de hoogte van je borst anders zou je enkel partials kunnen doen.
                    misschien heb je zijn zin niet goed begrepen.
                    hij bedoelt : als je tot het uiterste gaat op de smith machine en je kan je rep niet halen (en je bent zo uiterst moet dat je niet met je polsen kan draaien lol) dan valt die stand niet op je borst, maar op de beveiligingen aan de zeikanten.

en ik vind flyes lastiger aan de schouders , daarom doe ik smith.

Comment

Ik heb z'n standpunt prima begrepen, ik ben het er alleen niet mee eens.

Je heb verschillende modellen van de Smith, maar als ik de meest ganbare neem dan kan daar de stang zakken tot zo. 30-40 cm van de grond. Als je daar een bankje onderzet en je gaat daar op liggen dan kan de stang verder zakken dan dat je borst zit (even bankdrukken als voorbeeld).

Als je dan het gewicht niet meer aankan en ook de stang niet meer in de haken kan draaien dan komt die stang gewoon naar beneden, net als een losse stang.

Als je voelt dat de rep niet meer gaat kan je altijd proberen de stang in een tussenstop te draaien maar mijn ervaring is dat als je de stang nog kan draaien je meestal nog wel zoveel over heb dat je'm uit had kunnen stoten.

Als je een Smith heb waarbij je de noodstop hoger in kun stellen heb je natuurlijk bovenstaande problemen niet, alleen zie ik die niet veel staan in de sportscholen waar ik kom en als er wel een staat word dit vaak niet gebruikt (die stop)

Maar ieder z'n meug.

Comment

in mijn sportschool kun je die beveiliginge zette op die staafjes waarover je het gewicht hangt (ze gaan tot vanonder) en aan de stang zelf zit nog een stuk van 25-30cm naar beneden, dus als je beveiliging op 30 cm staat kan je zelfs niet ver genoeg naar achteren xD.

maar het is eigelijk belachelijk, je kan altijd je stang nog draaien in een rep...

Comment

Originally posted by sandero View Post
                          maar het is eigelijk belachelijk, je kan altijd je stang nog draaien in een rep...
                          Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die als de stang echt zonder controle naar beneden komt ook die draai niet meer op tijd kunnen maken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X