Wat is beter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is beter?

Ik laat bij deze toch maar weer even een vraag los.

Op dagen waarop ik niet hoef te werken heb ik uiteraard meer tijd om te trainen.

Daardoor heb ik op die dagen training de mogelijkheid om bijvoorbeeld 's morgens mijn rug te trainen en 's avonds mijn biceps.

Een andere mogelijkheid is om 's morgens (of 's avonds) mijn biceps direct na mijn rug te trainen.

Hetzelfde geldt uiteraard voor de dagen waarop ik borst/triceps train.

De vraag is:
    Waar zou bij jullie de voorkeur naar uitgaan en waarom?
    Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.

Switch ze dan?

Doe je borst+biceps

Rug+Triceps

Kan je een grote+kleine spier "geconcentreerder" doen, want bijv. bij borst gebruik je al je triceps en kun je moeilijker max. gewicht pakken bij triceps als je hem gaat trainen.

Comment

Aannemende dat de ecto voor massa gaat: waarom zou je in godsnaam zo zwaar mogelijke gewichten willen pakken voor je triceps? Het gaat echt om allesbehalve absolute gewichten voor hypertrofie. Je moet je spier vermoeien. Na een compound waar je de desbetreffende spier bij gebruikt, is deze al redelijk hard vermoeid, des te mooier. Kun je hem eventueel nog killen met een iso.

Daarnaast komt dat je na een goeie zware compound het voordeel hebt van een verhoogde test. spiegel. Ben ff het artikel kwijt, maar misschien vind ik hem nog terug, dan komt hij hier zeker te staan

Voor de mensen die ik in the dark laat: weer wat beter voor je groei
      Last edited by Leo1988; 29-01-2009, 23:37.
      22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

"De" ecto gaat idd voor massa.

Mooi antwoord, goede info.

Gewoon lekker achter elkaar dus!!!

Comment

Wanneer je het artikel vindt lees ik het overigens graag Leo.

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
            Aannemende dat de ecto voor massa gaat: waarom zou je in godsnaam zo zwaar mogelijke gewichten willen pakken voor je triceps? Het gaat echt om allesbehalve absolute gewichten voor hypertrofie. Je moet je spier vermoeien. Na een compound waar je de desbetreffende spier bij gebruikt, is deze al redelijk hard vermoeid, des te mooier. Kun je hem eventueel nog killen met een iso.

Daarnaast komt dat je na een goeie zware compound het voordeel hebt van een verhoogde test. spiegel. Ben ff het artikel kwijt, maar misschien vind ik hem nog terug, dan komt hij hier zeker te staan

Voor de mensen die ik in the dark laat: weer wat beter voor je groei

Hoe zit het met krachtvooruitgang dan?
            Ik deed vroeger altijd eerst borst+triceps, weet niet meer waar ik het las maar het werd aanbevolen om die apart te doen dus borst+biceps zodat ze "sterker"/geconcentreerder aangepakt worden.

Je kan ook gelijk hebben , dan switch ik wel naar oude schema.. afwisseling is toch goed ^^

Comment

Als je puur voor kracht wil gaan, moet je gewoon toppen. Verder weet ik er ook niet veel van, wel dat het echt wat anders is dan hypertrofie. Maar dan nog kan je toch veel beter toppen met benches, chins, deads, squats nog wat olympic lifts. Waarom zou je willen toppen op een lullige iso? Zie dr niet echt het nut van in.

Nogmaals, krachtvooruitgang is niet bepaald mn kennisgebied, misschien dat iemand me hier op kan aanvullen.
              22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Trainen op kracht is juist eigenlijk weinig toppen. Toppen is kijken wat je bereikt hebt, maar je zult powerlifters ook zelden zien toppen in trainingen, toppen doen ze pas op de wedstrijd.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

En hoe zit het verder dan? En met de vraag van Gilson?

Comment

Ben zelf niet zo'n aanhanger van borst/biceps, rug/triceps. Geen echte specifieke reden. Betwijfel of het echt beter is voor kracht overigens.

Specifiek voor kracht trainen is wat Falstyr aan het doen is met zijn WSB geinspireerd schema.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Het klopt helemaal wat GeneralIx zegt. Powerlifters trainen ook niet door continue te toppen. Een top is een 1RM test voor een wedstrijd. Meestal wordt er getraint met 65-90% van hun 1RM. En deze trainingen worden juist verbetert door steeds kleine beetjes gewicht toe te voegen aan deze percentages zodat steeds meer reps gemaakt kunnen worden (er wordt dus ook enorm veel aan uithoudingsvermogen gewerkt) en hun 1RM verschuift naar een hoger gewicht.
                      Voor wat betreft hypertrofie ga ik gedeeltelijk met Leo mee. Alles klopt in zijn verhaaltje, maar als je goede vooruitgang wilt BLIJVEN boeken met bodybuilding zul je toch regelmatig je kracht moeten verhogen om met zwaardere gewichten te kunnen werken zodat je hypertrofie niet op een plateau zal gaan belanden uiteindelijk. Bovendien zal alle afwisseling in training uiteindelijk gunstig zijn tegen plateauvorming.
                      Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                        Trainen op kracht is juist eigenlijk weinig toppen. Toppen is kijken wat je bereikt hebt, maar je zult powerlifters ook zelden zien toppen in trainingen, toppen doen ze pas op de wedstrijd.
                        Nee hoor. Toppen doen ze 1x in de week op de max effort dag. Maar omdat ze veel eten en de overige trainingen op 60-70% van gewicht trainen voor snelheid en vorm hebben ze voldoende herstel tussen door. Ze blijven een "wave" 3-4 weken met hetzelfde gewicht trainen op de Dynamic Effort en Repetition Effort dagen. Alleen op de Max Effort dagen gaan ze elke week hun PR verbeteren. Aan het eind van een "wave" berekenen ze opnieuw hun 60-70% gewichten voor de volgende wave.

En ja. Zij doen triceps er bij op een dag dat ze ook benchen. En omdat ze op 60-70% trainen kunnen ze makkelijk doorgaan met zware tricep oefeningen. Bicep isolatie oefeningen hebben ze nog nooit van gehoord en doen alleen rug compounds. Alleen de onderrug krijgt specifieke aandacht in de vorm van hyper extentions en good mornings ivm squat/deadlift ondersteuning. En ook de core als geheel krijgt natuurlijk voldoende aandacht. En de voorste schouderkop krijgt nog wat extra aandacht voor de bench.

Toen ik nog enigsinds op massa trainde deed ik ook rug/biceps en borst/triceps. Werkte goed. Spieren zijn al vermoeid door de compounds. Dan maak je ze helemaal op door de isolatie en ben je klaar. En tja je moet wel elke keer je gewicht proberen te verhogen, want hele tijd alleen tot spierfalen trainen zonder enige kracht vooruitgang zal je ook niet veel massa leveren.
                        Last edited by Falstyr; 30-01-2009, 07:09.

Comment

Louie Simmons zei in een interview nooit te toppen, dat deed hij op de wedstrijd pas. Maar wellicht is het principe wat anders dan ik heb begrepen.

sigpic

Comment

Max Effort dag heeft veel sets. En dan moet je je oude PR lichtelijk proberen te verbeteren. Het echte toppen, minder sets en zwaar over je PR heen gaan, is op wedstrijden inderdaad.

Comment

Oohw zo, mijn excuses, mn woordkeuze was een beetje ongelukkig. Ik dacht dat in de range 3-6hh als toppen werd beschouwd.

DSO: je zegt dat je het gedeeltelijk met me eens bent, maar dat je wel af en toe op kracht moet trainen voor vooruitgang. Ik heb volgens mij nooit gezegd dat dit niet zo is? Ik geloof hier namelijk wel in. Als je weer wat sterker bent, kan je je cns ook weer wat beter aansturen (of hoe je dit dan ook formuleerd). Hier is het hele principe van die 2 gasten met eerst een opbouwende, daarna afbouwende piramide cycle op gebaseerd.

Ben de namen even vergeten, maar kan ik wel ff opzoeken een keer. Eerst ga je een schema afwerken voor kracht: eerste set 50% van het gewicht, 2e 75% en de 3e 100%. Komt nog een heleboel bij kijken, maar dit is ff in een notendop. Hierna komt de afbouwende piramide, gespecificeerd op hypertrofie. Sommigen hebben deze cycles het hele jaar rond en schijnt prima te werken.

Nogmaals, ik heb nou echt geen tijd om het op te zoeken, maar weet bijna zeker dat het van T-nation kwam. Zal het ff posten binnenkort, misschien heeft iemand er wat aan

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X