Borst hopeloos achter op schouders

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Borst hopeloos achter op schouders

Hey,

Ik ben nu bijna 2 maanden weer op een intensiever niveau gaan krachttrainen (4 a 5 maal per week) en goed op m'n eten aan het letten, en merk goede vooruitgang.

Wat ik wel merk, is dat mijn borst achterblijft. Mijn schouders lijken maar te groeien en groeien, en stilaan begint het er een beetje onevenwichtig uit te zien. Ik ga vanaf nu dus stoppen met m'n isolatie-oefeningen voor de schouder, mijn anterior deltoideus train ik immers ook al mee met de borstoefeningen.

Maar hoe kan ik mijn borstoefeningen optimaliseren, en tegelijkertijd mijn schouderspieren zo weinig mogelijk bij deze oefeningen betrekken? M'n schouders mogen echt niet meer groeien!

Mijn schema is:

dag 1: borst/biceps/buik
    dag 2: rug/triceps/buik
    dag 3: benen/schouders

Schouders op dag 3 haal ik er vanaf nu dus uit. Ik probeer alle spieren minstens 2 maal per week te trainen. Soms schuif ik de 3 trainingen in 2 iets langere trainingen (nooit langer dan 1u15 minuten) om wat meer rustdagen te hebben en mijn 2 maal per week te kunnen behouden.

Mijn borstoefeningen zijn:

1) barbell bench press
    2) incline dumbell flyes
    3) flat bench dumbell flyes

Ik doe telkens 3 sets van 10 herhalingen, werk nu al wekenlang met 35 kilo op de barbell en 2 x 20 kg met de dumbells. Boek maar traag vooruitgang met gewicht, maar sinds deze week kan ik toch al makkelijk 35 aan ipv 30.

Ik heb nu gelezen dat flyes vooral de zijkant van de borst aanpakken. Dit heb ik inderdaad gemerkt: de zijkant is wel wat meer ontwikkeld. De flat bench press pakt dan weer meer de onderkant mee: inderdaad, de bovenkant ziet er maar magertjes uit. Daardoor heb ik dus spijtig genoeg een beetje een onevenwicht gecreëerd in m'n borst. Ik had m'n schema nochtans grondig opgesteld en veel info gezocht over de verschillende oefeningen, maar de kleine details kom ik nu pas te weten, nu ik echt doorgedreven het probleem wil oplossen.

Ik ga dus vanaf nu de incline dumbell flyes vervangen door incline dumbell press. En de Barbell bench press ook incline maken. Dit zou meer op de bovenkant focussen en minder op de zijkant.

Ook al zal ik het nu beter aanpakken, toch heb ik tijdens de training het gevoel dat mijn schouders een groot deel van het werk leveren bij mijn borstoefeningen. Ik heb hier al vanalle details over zitten lezen en proberen toepassen: bvb. handen op iets breder dan schouderbreedte zetten aan de barbell, dat belast de borstspieren maximaal. Ik concentreer me ook volop op het aanspannen van de borstspieren, maar toch lijkt het alsof ik er maar niet in slaag om mijn borstspieren 100% aan te spannen en te belasten. Frustrerend. Na de borsttraining voelt mijn borst wel gebruikt aan, maar niet écht vermoeid. Al m'n andere spieren kan ik wel afmatten, behalve die moeilijke borstspier.

Denken jullie dat mijn aanpak zal lonen? Of zouden jullie het anders doen? En hebben jullie nog tips? Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk ook jullie commentaren!

Probeer een extra dagje borst in te lassen
    Who's the Chef

Comment

borst zie je geloof ik zelf erg langzaam groeien omdat het recht onder je hoofd is, mischien foto's een idee?

verder dagje borst erbij doen kan geen kwaad of bijv. ipv. schouders, borst daar doen.
      Calisthenics / Street workout

Comment

Ja joh dat gebeurt zomaar. Niet bang zijn dat trekt weer gelijk, niet alles groeit tegelijk. Het gaat met stapjes. Schouders sterk en groot? Borst komt ook wel mee hoor. Rotter is het als het andersom is, grote sterke borstspieren en zwakke schouders. Stopt je borst ook met groeien, omdat je schouders het niet meer aankunnen.. Ik zie dus geen probleem...

Comment

welke oefening doe je voor je schouders dan ?

Comment

je praat wel ene hoop onzin. flys voor de buitenkant?
            flat voor onderkant?
            anatomisch gezien kan je de buitenkant niet isoleren aangezien de spiervezels horizontaal lopen.. met flat kan je eventueel al is het verschil minimaal de spierbundel die ongeveer bij je tepels loopt stimulerne maar de rest stimuleer je ook gewoon incline bovenkant en decline is de onderkant..

als je 35kg met bankdruk doet en 2x20kg met flys gaat er iets fout.. uitvoering is wel goed? verder kan je eventueel nog een decline oefening erbij doen of gewoon een andere setup

flat bankdruk/ incline/ decline / flys

grts en succes

Comment

Mijn borst was eerst perfect in verhouding, mijn sterkste spiersgroep op triceps na. In korte tijd hebben mijn schouders het op een gruwelijke wijze uit verhouding gebracht. Focus mij nu meer op de borst. Ik train borst nu als volgd.

Incline flyes around the world
              Incline dumble pres
              Incline flys
              Cable press (voor onderkant borst).

Zo zwaar mogelijk en de herhaling doe ik zeer maar dan ook zeer langzaam.
              Helpt goed.

Heb schouders nu tijdelijk uit mijn schema gehaald. Slaat nergens meer op namelijk.

Comment

en bench press?
                To fear death is to limit life.

Comment

volgens mij als je de schouders meer wilt ontzien en de borstspieren meer wilt isoleren bij borstoefeningen moet je flyes doen i.p.v. press (druk) oefeningen. Of peck-deck,cablecross oefeningen.

Comment

Originally posted by claymore View Post
                    en bench press?
                    Alsof bench-press altijd in je schema moet. Ik zie benchen meer als een kracht oefening dan een massa oefening. Daar heb je dumbells voor. Begrijp me niet verkeerd, bench press is een geweldige oefening maar ik zal het maar zelden meer gebruiken in een borst training.

Comment

Ik heb ook altijd al brede schouders gehad tegen over de rest van men lichaam. Concentreer je gewoon goed op borst en train de schouders wat minder zwaar. Volledig stoppen met het trainen van je schouders zou ik niet doen ( is zonde van de moeite die je erin hebt gestopt)

Dus trainen die borst zo hard je kan en normaal gezien komt het dan wel goed, en probeer niet te flippen als je voor de spiegel staat, in je hoofd kan het er 10x erger uitzien dan het eigenlijk is.

Comment

Originally posted by Nex- View Post
                        Alsof bench-press altijd in je schema moet. Ik zie benchen meer als een kracht oefening dan een massa oefening. Daar heb je dumbells voor. Begrijp me niet verkeerd, bench press is een geweldige oefening maar ik zal het maar zelden meer gebruiken in een borst training.

Nadruk op dumbellwerk
                        Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                        Go heavy or go home!

Comment

Ik zeg ook maar wat ik in 'n artikel had gelezen: Flyes zouden relatief iets meer op de zijkant van je borst werken. Ze gaan die zijkant natuurlijk niet isoleren, maar toch iets meer druk en groei op die zijkanten; ik denk overigens wel dat het klopt, want ik deed tot hiertoe 2 setjes flyes per borsttraining en merk dat m'n zijkant toch meer uitgesproken ontwikkeld is.

Heb mezelf nu ook geinformeerd over de bench press, en m'n techniek zat toch behoorlijk fout! Ga me nu focussen op:
                          1) pols en elleboog op 1 lijn houden onder de bar.
                          2) kont aanspannen en knieën meer plooien (minder dan 90 graden) en afzetten met je voeten om een arch te maken --> lichaam meer als 'n stabiele stevige plank
                          3) schouders goed laag houden en schouderbladen wat naar elkaar toetrekken om alles stevig strak en stabiel te houden
                          4) bar telkens goed tot helemaal op de borst laten zakken
                          5) brede grip met je handen zodat borstspieren maximaal belast worden

Dat samen met een incline dumbell press oefening ipv incline flye zou toch al wat verschil moeten opleveren. Daarbij ga ik nog een 3e decline dumbell flye oefening doen. Denken jullie dat dit schema goed zit? Voorlopig ga ik m'n schouders even niet trainen tot m'n borst weer gelijk getrokken is. De voorste schouderpartij train ik toch zowiezo al wat mee door deze borstoefeningen.

Thx nog 's, groetjes,

manu

Comment

Originally posted by Nex- View Post

Incline flyes around the world
                            Incline dumble pres
                            Incline flys
                            Cable press (voor onderkant borst).

Zo zwaar mogelijk en de herhaling doe ik zeer maar dan ook zeer langzaam.
                            Helpt goed.

Heb schouders nu tijdelijk uit mijn schema gehaald. Slaat nergens meer op namelijk.
                            incline flys around the world? wtf kan je die is uitleggen?
                            verder forse schouders is nie erg.. daar failen mij borstoefeningen soms op lijkt het

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
                              incline flys around the world? wtf kan je die is uitleggen?
                              verder forse schouders is nie erg.. daar failen mij borstoefeningen soms op lijkt het
                              geloof dat het wel eens gezien had
                              je gaat liggen strekt je armen en maakt rondjes met je armen en je houd ze gestrekt
                              Calisthenics / Street workout

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X