Rek en strek sessie van meer dan een uur wanneer?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rek en strek sessie van meer dan een uur wanneer?

Ik heb een DVD van P90X met daarop nuttig rek en strek oefeningen waarvan ik zeker weet dat ik daar erg veel profijt van heb. Deze rek en strek sessie duurt meer dan een uur.. inclusief warming up en cooling down..

Maar nou heb ik geen flauw idee wanneer ik dit het beste kan doen..

Zoals vandaag.. heb ik er best zin in.. maar heb gisteren benen getraind.. en enorme spierpijn (niet dat ik dit erg vind) is het dan slim om die intensieve rek en strek oefeningen te doen? Volgens mij wel.. maar kan het moeilijk op internet terug vinden en ook op body net staat er weinig over lenigheid en rekken en strekken.. Terwijl ik dit toch echt belangrijk vind..

Iemand die hier een beetje meer over kan vertellen?

Wanneer het beste rek en strekken? en hoe lang?

Bijvoorbeeld op niet-trainingsdagen.. en dan een uurtje ofzo?
    "The only thing worse than failing is not trying."

Pak een paar rek/strek oefeningen die je in 10mins kan doen. Doe die als warming up van je KT sessie voor de spieren die je die dag gaat doen. En 2x in de week op niet sportdagen even 15mins mobiliteit-strek/rek werk voor de nodige spieren doen. Een uur per keer is overdreven. Pak je heupen en hamstrings en glutes aan aangezien je die het meest nodig hebt voor goede houding en techniek bij oefeningen zoals deadlift/squat etc.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
      Pak een paar rek/strek oefeningen die je in 10mins kan doen. Doe die als warming up van je KT sessie voor de spieren die je die dag gaat doen. En 2x in de week op niet sportdagen even 15mins mobiliteit-strek/rek werk voor de nodige spieren doen. Een uur per keer is overdreven. Pak je heupen en hamstrings en glutes aan aangezien je die het meest nodig hebt voor goede houding en techniek bij oefeningen zoals deadlift/squat etc.
      Thnx voor je snelle response!

Comment

Ik doe het nu op eigen initiatief toch zo:

Ma: Krachttraining (1,5 uur)
        Di: Power Yoga (1 uur)
        Wo: Krachttraining (1,5 uur)
        Do: Cardio (1 uur)
        Vr: Krachtraining (1,5 uur)
        Za: Rekken en Strekken (1 uur)

Omdat ik flexbiliteit erg belangrijk vind. Opgepompte spieren alleen heb je niks aan.. ik heb liever een wat lichtere en meer athlethische bouw dan een stijf opgepompt lichaam.

Dit lijkt mij met mijn persoonlijke doelen de beste weekindeling.

Persoonlijke doelen:
        85 Kilo met een vetpercentage lager dan 12%
        Flexabiliteit en lenigheid staan voorop
        Gezonde goede conditie

Stats:
        82 Kilo met een vetpercentage van 15%
        Stijf geworden ivt voor serieus fitnessen
        Redelijk goede conditie

Comment

Voor een krachttraining moet je juist niet rekken! Erna wel. Vet gevaarlijk en je raakt kracht kwijt
          22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

anderhalf uur krachttraining is ook beetje veel.
            weet niet wat je allemaal doet in anderhalf uur maar ik ben na 1 uur wel gesloopt
            Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
              anderhalf uur krachttraining is ook beetje veel.
              weet niet wat je allemaal doet in anderhalf uur maar ik ben na 1 uur wel gesloopt
              Ik train samen met een maatje.. daardoor zit er redelijk wat tijd tussen de oefeningen..

Comment

Anderhalf uur kan makkelijk, bijvoorbeeld als je op kracht traint. Dan heb je sowieso al veel meer rust
                22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                  Voor een krachttraining moet je juist niet rekken! Erna wel. Vet gevaarlijk en je raakt kracht kwijt
                  Ben het er niet mee eens. Je moet niet dynamisch rekken en strekken. Je moet statisch rekken en strekken. Is meteen opwarming voor de spieren. Zeker als je nog wat Foam Rol werk er bij doet.

Comment

Foam rol werk kan inderdaad wel. Met rekken warm je de spieren wel op, maar je maakt ze tevens wat langer. Met krachttraining maak je ze juist weer korter en zo ga je veel op kracht inleveren. Met een beetje warmlopen en lichte sets kan je ook prima opwarmen.

Zelfde met flexibiliteit en squatten: als je te flexibel bent, gaat dat ook zwaar ten koste van je squat. Ik had over beide dingen een artikel gelezen wat het ondersteunde, maar geen idee meer waar.

Comment

Ben het er niet mee eens. Je moet niet dynamisch rekken en strekken. Je moet statisch rekken en strekken. Is meteen opwarming voor de spieren. Zeker als je nog wat Foam Rol werk er bij doet.
                      Tijdens de warming up doe ik altijd even een paar rek en strek oefeningen als ik eenmaal beetje warm begin te worden.. zowel dynamische als statische.. maar dat is geen serieus rek en strek werk maar een simpel warming up riedeltje..

Comment

@Leo
                        het statische rek werk voor de KT sessie geeft verminderd ook minder kans op blessures zoals de schouders bij benchen om maar iets te noemen. Met een goede rek voor de hamstrings kun je zelfs winst boeken qua activatie bij deads/squats. Dus je gaat er niet achteruit.

Verhaal is totaal anders als je dynamisch doet. Dan ben je weak na het rekken :P

Comment

Volgens de laatste MF is rekken belangrijk echter alleen na de KT. Je kan dan gerust 35 mins rekken. Echter voor de training alleen kort opwarmen. Denk dan aan 5 minuten. Meer dan dat en je training heeft minder nut.
                          You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Wat is het verschil? Ik ken beiden niet

Comment

Thnx! ik zal het voor de training bij statisch rekken houden!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X