HIIT Probleem.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HIIT Probleem.

Beste BN'ers,

Ik heb zojuist mijn eerste HIIT sessie gedaan en ik ben direct op een paar probleempjes/vragen gestuit.

Even mijn eerste HIIT sessie situeren, het lijkt dat een jaar studentenleven en serieus gebrek aan sport hun tol heeft gevraagd. Ik ben namelijk (na eventjes kort opwarmen) naar 'een heuvel' hier vlakbij gegaan en als intens stuk sprinten naarboven, rustperiode is naar beneden stappen, ik neem aan dat dit een juiste methode is. (?)
    Het probleem is dat ik het naar boven lopen maar maximaal 30 seconden kon volhouden (dit is dan wel echt op mijn max sprinten). Het 2de deel van mijn probleem is dat ik -zelfs met gewoon naar beneden stappen- toch zeker 2min+ nodig had om weer helemaal te recupereren en mijn hartslag naar beneden te krijgen.

Nu zit ik dus met 2 grote vragen namelijk:

1) Moet ik in het intens stuk blijven voortdoen zoals ik nu doe? namelijk echt alles geven op het intens stuk, zo snel mogelijk sprinten als ik maar mogelijk kan, ook als dit betekent dat ik het maar 30 seconden kan volhouden. Of is het ergens beter om maar op 80-90% te sprinten zodat ik het toch een volle minuut / 2 minuten volhoud. ( Kort echt alles alles alles geven >?of?< ergens matigen om toch een bepaalde tijdsduur te halen )

2) En men tweede vraag: Moet ik mijn rustperiode blijven doen zoals ik nu doe? namelijk 2 a 3 minuten wachten tot mijn ademhaling en hartslag eindelijk trug goed/acceptabel zijn. Of is het belangrijk dat deze rustperiode ook niet te veel uitloopt en ik toch goede verhoudingen hanteer, zelfs als dit betekent dat ik niet volledig in rust ben en ook niet alles alles zal kunnen geven en veel sneller buiten adem zal zijn. (Op me gemak tijd nemen zodat ik zeker weer volledig recovered ben voor het volgende intens stuk >of< goede verhoudingen aan nemen, zelfs als ik nog niet 100% gerecovered ben)

Want momenteel doe ik dus 1:4 verhoudingen wat ik echt nodig lijk te hebben als ik echt alles alles wil geven, maar ik hoor ivb met HIIT vaak over het beste 2:1 verhoudingen, maar dan blijft er niet veel over van sprinten maar is het eerder een groot gehijg (weet niet of dit dan kwaad kan of juist goed is)

Als iemand me wijzer zou kunnen maken over deze 2 vragen zou ik echt enorm veel verder geholpen zijn!

Alvast bedankt!
    Cresc

Ik denk dat je het gewoon rustig op moet bouwen.
    Nu heb je nog veel tijd nodig om bij te komen, waardoor je niet verder komt dan een 1:4 verhouding, maar naarmate je dit meer doet zal je de rustperiode in kunnen perken, waardoor de verhoudingen anders komen te liggen.

Denk dat je 't zo moet doen

Comment

Zou het wat minder berekenen en maar gewoon een heuvel oprennen, dan uitrusten tot je weer in 1 stuk die heuvel kan overwinnen en dan pas gaan.
      The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

je kunt ook gewoon langzamer de heuvel op gaan "rennen".

Comment

Je conditie is op dit moment gewoon heel erg slecht.
          dit moet je eerst terug zien te winnen, ik heb precies hetzelfde probleem (gehad)!

ik doe 30 sec. sprint en 30 sec. joggen.
          bij de sprint schiet mijn hartslag naar de 88-90% maar na 45 seconden (rust) zit mijn hartslag nog steeds zo hoog. pas na een ruime minuut is mijn hartslag naar de 60-65% gezakt

oftwel, ik heb ook niet genoeg aan 30 seconden rust.
          ik heb het hier ook gevraagd hoe belangrijk het is dat je weer op de 60-65% HR zakt voordat je weer gaat sprinten... maar tot op heden geen antwoord.
          ik ben benieuwd of iemand serieus weet hoe belangrijk dit is!

bij mij zakt mijn HR na 30 seconden rust naar een HR van 81%
          als het belangrijk is, zou ik misschien 1 minuut sprint en 1 minuut rust moeten proberen..

misschien moet jij dat ook eens proberen, maar dan niet de heuvel op.
          gewoon vlak sprinten.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X