Squat diepte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Squat diepte

Opnieuw mijn probleem met squat diepte. Even een korte samenvatting:
    Heb last van een lichte lordosis(holle rug, inmiddels al stukken minder). Heb inmiddels serieuze plannen gemaakt om mn lordosis aan te pakken door goed mn hamstrings, heup buigers en soleus(heb erg stijve enkels) te stretchen en mn buikspieren te traine, door middel van plank holds en reverse crunches. Ik train met het stronglifts 5x5 programma, echter ipv inverted rows barbell rows 3x12 en dips 3x12 ipv pushups. Probleem bij squats is dat ik absoluut niet diep(iets boven paralel is max) kan en mn bekken al heel erg snel kantelen.

Ik doe de laatste paar trainingen box squats, licht gewicht(40 - 50kg) en vooral werken aan techniek en diepte. Deed ze een stuk boven parallel, ongeveer halve tot 1/3e squats. Echter is mij laatst opnieuw gewezen op de diepte en kennelijk kan ik maar 1/4e squats doen en dan kantelen mn bekken al. Wat kan ik nou het beste doen, kappen met squatten en stretchen totdat ik paralel kan raken of toch die 1/4e squats doen en de diepte afwerken? Weet namelijk niet wat het meest verstandig is... Volgende week maandag zal ik ook naar de fysio gaan.

PS: Mis ik trouwens nog iets wat ik moet stretchen om meer diepte te krijgen en lordosis te verhelpen? Doe zo af en toe ook nog glute activatie oefeningen.
    Still shrinking.

Wat mij hielp om goed diep te gaan was veel bw-squats doen. Het is vooral een kwestie van oefenen om dieper te komen.
    In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Kun je met een lege barbel ook niet onder paralel?
      The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Dat doe ik ook gewoon als warming up... echter doe ik dat al een half jaar en schiet het er niet echt harder mee op.
        Still shrinking.

Comment

Oja en voor alle duidelijkheid, bw-squats, zonder barbell of wat dan ook kan ik ook niet onder parallel komen
          Still shrinking.

Comment

Maar hoeveel doe je er dan? Ik deed regelmatig setjes van 50-100 reps met lichaamsgewicht. Dus bijv. 3x per week 2 setjes met zulke hoge reps. 10 of 20 herhalingen extra halen niet zoveel uit..

Het kan ook aan het gewicht liggen. Met te weinig gewicht zak je ook niet erg lekker. Ik kan ook lang niet zo diep komen met 50kg als met 150kg.
            In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ga op je rug liggen, houd je rug plat op de grond en kijk eens hoe ver je je benen op kunt trekken naar je borst zonder dat je rug bol gaat. Lukt dat helemaal: balansprobleem. Lukt dat niet: stramme spieren.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ik zet mijn geld op verkeerde stance.

Probeer je voeten eens 90 graden uitelkaar te richten. Gewoon schouderbreedte maar met je voeten naar buiten. Zak nu door de knieen zodat je kont op je kuiten hangt zeg maar. Zet je ellebogen tegen je kniën en hou handen tegen elkaar. Druk nu je benen helemaal naar buiten. Dat is de uitgangspositie van de squat.

Stijve adductors en hamstrings worden dan vanzelf wakker. Iedere keer als je met de barbel omlaag zakt concentreer je je op die positie die je gedaan hebt met je armen tussen je kniën maar dan druk je zelf je benen naar buiten, zonder je armen te gebruiken. Je knieen gaan automatisch de zelfde richting uit als waar je voeten naar wijzen. Als je voeten naar buiten wijzen dan gaan je benen dus ook die richting uit. Zo kan je lichaam mooi tussen je benen laten zakken en zitten ze niet in de weg. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd hebt. Maar probeer die positie onderin maar eens goed totdat je je benen ver genoeg uitelkaar gedrukt hebt dat je je handen lineair aan elkaar hebt staan met de armen tegen elkaar. Waarschijnlijk ga je de eerste tijd flinke spierpijn hebben aan je adductors op deze manier.
                The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Even samengevoegd.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

90 graden is wel een flinke hoek.
                    Ik zit zelf ook net weer even goed op mijn squat te letten. Boek van Rippetoe erbij gepakt enzo.

Hij heeft het over een hoek van 30 graden (per voet, tenopzichte van je schouders)

Ik heb hier het plaatje met de stance uit starting strenght maar even toegevoegd.

Dat je handpalmen tegen elkaar en dan je armen tussen je knieen, werkt trouwens echt subliem om je lijf te laten wennen aan de juiste squathouding
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                      Ga op je rug liggen, houd je rug plat op de grond en kijk eens hoe ver je je benen op kunt trekken naar je borst zonder dat je rug bol gaat. Lukt dat helemaal: balansprobleem. Lukt dat niet: stramme spieren.
                      Ten eerste krijg ik mn rug niet eens plat op de grond wegens de lordosis(holle rug).

Heb dat dus geprobeerd waarbij ik kont en bovenrug op de grond heb en ik haal dan net niet de 90 graden, dus zo'n 70 a 80 graden. Mn rug raakt bij zo'n 60 graden wel de grond, dus vanaf daar bolt hij al.

Echter is dat de vraag niet. Heb inmiddels wel door dat mn benen te stijf zijn. Vraag is echter, door squatten of niet? Box squat of regulier? En of ik naast de genoemde stretches(soleus, heup buigers, hamstrings) nog meer moet stretchen.
                      Last edited by Unexist; 28-09-2010, 09:08.
                      Still shrinking.

Comment

Gewone squats: ROM zo groot mogelijk maken.

sigpic

Comment

Enige tips om de diepte te checken? Of gewoon de spiegel gebruiken
                          Still shrinking.

Comment

Spotter.

sigpic

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                              90 graden is wel een flinke hoek.
                              Ik zit zelf ook net weer even goed op mijn squat te letten. Boek van Rippetoe erbij gepakt enzo.

Hij heeft het over een hoek van 30 graden (per voet, tenopzichte van je schouders)

Ik heb hier het plaatje met de stance uit starting strenght maar even toegevoegd.

Dat je handpalmen tegen elkaar en dan je armen tussen je knieen, werkt trouwens echt subliem om je lijf te laten wennen aan de juiste squathouding
                              U heeft gelijk. 90 graden moet 60 zijn.
                              The Sky Ain't The Limit

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X