dumbels of apparaat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Even een vraagje, dat ik hoop dat wel in dit topic past:
    Ik begrijp dat je voor krachttraining liever functionele oefeningen doet, veel compounds en losse gewichten inderdaad.
    Maar als je als bodybuilder niets geeft om kracht, zou het dan nog uitmaken of je met apparaten traint of met losse gewichten? Zou je dan alleen voor losse gewichten kiezen omdat het voor massa niets uitmaakt, en de kracht "leuk meegenomen" is? Of zijn er nog andere redenen? Ik kan me voorstellen dat je met alleen apparaten meer blessuregevoelig bent. Zijn er nog andere redenen?
    En klopt de redenatie van mij verder ook?

Comment

@marnop: je traint niet je coordinatie en en je kan moeilijk overstappen op losse gewichten. maar wat nou als je het wel prima vindt om bewijze van spreke je hele leven op apparaten te trainen? ik bedoel wat maakt die coordinatie nou verder uit? en mocht je later echt over willen gaan op losse apparaten kan je altijd heel rustig opbouwen toch?

Comment

@ Mr. Archibald: De keuze om altijd voorkeur te geven aan compounds is niet alleen vanwege kracht. Ook als bb-er heb je er baat bij. Die grote oefeningen zijn gewoon de basis van alles. Die oefeningen laten je spieren het best met elkaar samenwerken. Dus ook als je massa wil aanzetten zijn compounds je beginpunt. Met een bench press zul je je spieren altijd meer aanspreken dan met een front raise voor schouders, een fly voor borst of een skullcrusher voor triceps. Met die oefening zul je dus ook altijd meer kracht en massa ontwikkelen dan de andere bovengenoemde. Zo geldt dat dus voor de anderen ook. Met een squat zul je altijd meer ontwikkeling krijgen dan met een leg extension. Altijd.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
          klinkt kinky. geen wonder dat ze je steeds het verkeerde schema gaven

Whahaha, slip of the finger, darling!
          "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Voor een bodybuilder om progressie te blijven maken moeten de gewichten wel steeds verhoogd worden, maar dat is in principe marginaal, en puur om voldoende intensiteit en weerstand in je oefeningen te krijgen om de groeistimulans te houden.

Daarom alleen zou apparaat of losse gewichten niets uitmaken.

Maar de stabiliteit, wat veroorzaakt wordt door stabiliserende en synergetische acties van ondersteunende spieren is zeker wel van belang voor je algehele spier ontwikkeling.
            Zoals ik al zei, je hoeft niet persee aan de losse gewichten, maar het is vele malen beter om het wel te doen.
            Bij veel apparaten sluit je een deel van de ondersteunende spieren uit of verminderd de synergetische werking.
            Sluit je bijvoorbeeld bij de borsttraining de triceps en schouders uit, dan kan je nog erg weinig gewicht drukken, maar je hebt het 3 voudige aan oefeningen en sets nodig om de triceps en schouders op dezelfde intensiteit te blijven trainen en alle verhoudingen goed te houden.

Beste is om de grotere oefeningen voornamelijk met losse gewichten te doen en hier en daar apparaten voor isolerend werk.
            Je mag best een chestpress machine gebruiken, niets mis mee, als je maar wel regelmatig de losse bench press of de dumbell press doet. Dat geldt ook voor rug en been oefeningen.

Vindt dus de ideale mix van apparatuur en losse gewichten in je sessies en schema.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post

Beste is om de grotere oefeningen voornamelijk met losse gewichten te doen en hier en daar apparaten voor isolerend werk.
              Je mag best een chestpress machine gebruiken, niets mis mee, als je maar wel regelmatig de losse bench press of de dumbell press doet. Dat geldt ook voor rug en been oefeningen.

Vindt dus de ideale mix van apparatuur en losse gewichten in je sessies en schema.

Ok, dan voeg ik de Chest press weer in. Die vind ik, samen met de Leg press, de fijnste oefening op een apparaat, ik heb daar ook echt baat bij heb ik gemerkt.
              "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Als de ondersteunende spieren ook groeien zal je wss ook iets meer massa krijgen in totaliteit.

Comment

Meer stabilasatie dat je zelf moet leveren, zelf je kracht verdelen. Een apperaat neemt dit voor jou uit handen. Dus kort om dumbels zoveel mogelijk

Comment

daarnaast zul je sneller op apparaten aan de max komen te zitten dan met losse gewichten.
                    Je zal bijna altijd uiteindelijk over moeten gaan om progressie te houden. En dan overstappen is echt verrot.
                    Fear is the mind killer

Comment

Idd ik merk bij sommige apparaten dat ze gewoon kut worden om te doen als je ze zwaar gaat kunnen. De grip is niet lekker of je polsen hebben het te zwaar.. of het gewicht dat je pakt wordt hoger als je lichaamsgewicht, waardoor je je op allerlei gare manieren in positie moet houden.

En losse gewichten voelen gewoon een stuk beter. Ik vind vooral biceps en schouders veeeel lekker met losse gewichten dan op die apparaten. Voor benen en rug bijv zijn wel veel goede apparaten die ook veel gebruikt worden

Comment

is squatten slecht als gewichten vast zitten? ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. hij kan alleen recht omhoog en naar beneden en dan kan je em lichtjes draaien als je em vast wilt zetten.

Comment

free weights is beter maar voor beginners maakt het nog niet zoveel uit later als je sterker word zijn free weights het beste

Comment

free is altijd beter dacht ik... ze hebben alleen bij mij niks anders. weet gewoon niet of ik nu andere sportschool moet zoeken (wel 100 euro foetsie dan) of gewoon doorgaan met wat er voorhande is.

Comment

Sowieso zijn losse gewichten beter. Zelf geef ik hier ook de voorkeur aan. Apparaten gebruik ik om even een 'lichtere' oefening ertussen te gooien.

Comment

Originally posted by Viking18 View Post
                                is squatten slecht als gewichten vast zitten? ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. hij kan alleen recht omhoog en naar beneden en dan kan je em lichtjes draaien als je em vast wilt zetten.
                                Niet bepaald slecht nee, zelf geef ik de voorkeur aan dit soort squat. anders kan je stang scheef gaan hangen en dat vind ik niet echt bepaald tof :P

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X