partial reps

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• partial reps

Aan het eind van mijn set als ik geen volledige reps meer kan maken, gebruik ik vaak partial reps. Om volledig de spier uit te putten, tot failure te gaan.

Nu, ik voer de halve rep uit bij het "squeezen" van de spier (ik weet niet hoe het anders te formuleren. Bijvoorbeeld bij dumbell bench press als de dumbells boven zijn en je borst 'ingeknepen' is, en ik voel dat ik geen volledige rep meer kan maken. Dan zak ik dus een halve beweging en dan terug naar boven en weer knijpen. Zo tot ik geen halve meer kan halen en dan misschien nog een kwartje.. en dan gedaan.
    zoals hier:
    http://www.youtube.com/watch?v=STmn2GqryfE

Ik zag nu ook een ander fikmpje van partial reps waarbij je de dumbells vanuit de laagste positie een halve rep naar boven brengt en dan weer omlaag.
    zoals hier:
    YouTube - 225 x 20 bench press partial reps @ 155lbs

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste manier omdat je volgens mij dan echt je borst kunt samenknijpen en het voelt branden, denk dat je dat bij de tweede manier niet hebt. Maar het is ook maar een gevoel, zijn er nog mensen die partials gebruiken en of er meer over weten over de twee manieren?

Dat filmpje van je zelf, de 1e dus, dat kan je beter niet doen.
    ten eerste werkt dit stukje niet, maar het belangrijkste is, het is te gevaarlijk.
    Als je partiele ROM doet dan moet je ongeveer de helft van een normale ROM doen om effect te hebben.
    Je kan beter iets meer laten zakken en niet tot lockout pressen. Wat je nu doet is denk ik toch meer op de kracht van de triceps dan op de pec's.

De 2e film is iets beter maar ook niet optimaal.

De meeste effectieve manier is vanuit lichte rek naar optimale contractie, dat is niet persee uiterste contractie, maar tot het moment dat je de meeste vezels in actie brengt in dat deel van de ROM met dat gewicht.

Het squeezen wat je doet is verder wel prima, dat moet je altijd doen, bij elke oefening en elke spier die je traint(is mijn mening).
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Hier nog even een filmpje voor je om te zien wat de optimale ROM is.
      Kan zo gauw geen beter voorbeeld vinden.

YouTube - Allen Baria -Road to Recovery

Comment

Opzich niks mis met partials. Kan je best hier en daar toepassen. Maar neem dan in elk geval de moeite om je te verdiepen in de functies van de spiergroepen. Als je bijv. wist wat de functie van de borst is (er van uitgaande dat je dumbell press voor borst doet) zou je er dus achter komen dat wat die jongen in het eerste filmpje doet totaal zinloos is. Zo zie je dus dat je ook partials gewoon fout kan doen. Hij pakt het laatste stukje en dat is eigenlijk alleen maar extensie, functie van de triceps. Wat borst betreft heb je daar dus niets aan. Besluit je dus om partials te doen, pak dan het eerste gedeelte van de ROM. Ronnie Coleman paste dit heel vaak toe in zijn trainingen, tenminste, wat betreft borst dan. Denk niet dat je kan zeggen dat het niet gewerkt heeft.
        Owner of the Iron Playground.

Comment

Heb zelf een e-book over x reps, is een soort partial rep. Moet je maar even zoeken op internet, het bestand is te groot om als bijlage te doen. Heb hem zelf van dit forum of dutchbodybuilding.com, weet niet precies meer welk forum en topic.

titel: The ultimate mass workout, featuring the x-rep muscle-building method. By steve holman and jonathan lawson.

Comment

Partials kan je doen op elk punt waar je wilt.

Wat jij in je eerste filmpje doet zijn ouderwetse "burns". Herhaalde bewegingen aan het eind van de bewegingsuitslag.

Er bestaat zelfs een manier van trainen die alleen uit partials in de sterkste range bestaat => PFT (Power Factor Training) van Sisco/Little http://books.google.nl/books?id=Ffz0...page&q&f=false
            As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
            Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
            Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

Originally posted by marnop View Post
              Dat filmpje van je zelf, de 1e dus, dat kan je beter niet doen.
              ten eerste werkt dit stukje niet, maar het belangrijkste is, het is te gevaarlijk.
              Als je partiele ROM doet dan moet je ongeveer de helft van een normale ROM doen om effect te hebben.
              Je kan beter iets meer laten zakken en niet tot lockout pressen. Wat je nu doet is denk ik toch meer op de kracht van de triceps dan op de pec's.

De 2e film is iets beter maar ook niet optimaal.

De meeste effectieve manier is vanuit lichte rek naar optimale contractie, dat is niet persee uiterste contractie, maar tot het moment dat je de meeste vezels in actie brengt in dat deel van de ROM met dat gewicht.

Het squeezen wat je doet is verder wel prima, dat moet je altijd doen, bij elke oefening en elke spier die je traint(is mijn mening).
              Allereerst ben ik dat niet hoor op dat filmpje, geen idee waar je dat haalt.

Heb dat filmpje er enkel bij gestoken om aan te tonen hoe ik de partial reps ongeveer uitvoer maar zoals je zegt zak ik ook een stuk meer totdat mijn ellebogen ongeveer in een hoek van 90 graden staan en dan terug naar boven en borst samenknijpen.

Hierdoor heb ik de volgende dag brandende spierpijn in borst, weet er iemand of het ook echt de groei bevordert aangezien ik hier en daar lees dat spierpijn niet in relatie staat met spiergroei?

Comment

Originally posted by 3XL View Post
                Partials kan je doen op elk punt waar je wilt.

Wat jij in je eerste filmpje doet zijn ouderwetse "burns". Herhaalde bewegingen aan het eind van de bewegingsuitslag.

Er bestaat zelfs een manier van trainen die alleen uit partials in de sterkste range bestaat => PFT (Power Factor Training) van Sisco/Little Power Factor Training: A Scientific ... - Google Boeken

Ik dacht ook dat het TS zelf was, ..dus niet.

Maar 3XL, ik denk dat dat 1e filmpje niet echt goed is om zomaar te doen.
                Althans niet exact hetzelfde doen.
                De jongen in het filmpje doet het als die leeg is na de normale reps om met die enkele reps nog even te verzuren en dan slechts enkele centimeters tot fail. Ik vind dat wat gevaarlijk. Met oog op loslaten van de dumbell of ander ongemak.

Wat jij omschrijft daar sta ik wel achter, gewoon een hele set of sessie met partiele reps, maar dan hoop ik toch wel een paar centimeter meer als optimaal te doen.
                Ik pomp ook wel eens, setje pompen onder, setje pompen boven, je weet wel. Maar dus wel een iets grotere en nauwkeurigere ROM dan hier.

Anyway, dat zijn redelijk intensieve trainingen die je wel goed moet doen en niet zomaar zonder ervaring moet gaan doen. Is mijn mening.

Comment

Originally posted by Alex- View Post
                  Allereerst ben ik dat niet hoor op dat filmpje, geen idee waar je dat haalt.

Heb dat filmpje er enkel bij gestoken om aan te tonen hoe ik de partial reps ongeveer uitvoer maar zoals je zegt zak ik ook een stuk meer totdat mijn ellebogen ongeveer in een hoek van 90 graden staan en dan terug naar boven en borst samenknijpen.

Hierdoor heb ik de volgende dag brandende spierpijn in borst, weet er iemand of het ook echt de groei bevordert aangezien ik hier en daar lees dat spierpijn niet in relatie staat met spiergroei?
                  Ik dacht werkelijk dat het een filmpje van jezelf was, sorry.

Als je iets beter laat zakken dan lijkt het mij prima, die in het filmpje vidn ik zelf niks.
                  Doe jij dan wel dat pompen na een normale set of ook als je geen hele reps meer kan maken? Niet dat het altijd evenveel uitmaakt, als je genoeg ervaring hebt en de gewichten goed kan handelen.
                  Ik doe vaak na het gewone bankdrukken partiele reps hoog en laag, maar in hele sets of grote sets van 15 of 20 reps. Dus eerst mijn normale sets en dan pas partieel.

Je spierpijn dat kan komen doordat je of nog niet genoeg spierconditie hebt of te grote beschadiging.
                  Maar spierpijn is idd geen garantie tot groei. Spierpijn kan wel lekker zijn.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                    Ik dacht werkelijk dat het een filmpje van jezelf was, sorry.

Als je iets beter laat zakken dan lijkt het mij prima, die in het filmpje vidn ik zelf niks.
                    Doe jij dan wel dat pompen na een normale set of ook als je geen hele reps meer kan maken? Niet dat het altijd evenveel uitmaakt, als je genoeg ervaring hebt en de gewichten goed kan handelen.
                    Ik doe vaak na het gewone bankdrukken partiele reps hoog en laag, maar in hele sets of grote sets van 15 of 20 reps. Dus eerst mijn normale sets en dan pas partieel.

Je spierpijn dat kan komen doordat je of nog niet genoeg spierconditie hebt of te grote beschadiging.
                    Maar spierpijn is idd geen garantie tot groei. Spierpijn kan wel lekker zijn.
                    Ik doe gewoon een set van 7-10 reps tot als ik voel dat ik geen volledige rep meer kan halen en dan doe ik nog een, twee of enkele partial reps om elke spiervezel aan te spreken zoals dorian yates het zegt. (volg nogal zijn methode)
                    en daarna doe ik meestal nog een negatieve rep.
                    ik train elke spiergroep maar een keer per week dus kan je ze maar best zoveel mogelijk beschadigen, toch? de week erop zijn ze terug volledig hersteld. heb nog nooit last van blessures gehad of iets dergelijks.

Comment

De meningen zijn daarover verdeeld.
                      Op zich vind ik het nog steeds logisch klinken dat als je een spiergroep genoeg heb gestimuleerd voor de maximale groeiprikkel... Alles wat je daarna doet onzinnig is.
                      Je groeit dan niet harder (eerder minder hard) omdat je meer moet herstellen voor je kan groeien.
                      Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X