incline en decline

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Thanks wollie, gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom ben jij van mening dat de decline er dan niet bijhoort?

Comment

Het is een beetje kaping en bumpen van een oud topic, maar geeft niets, de discussie is niet gesloten en relevante vragen kan je toevoegen natuurlijk.

Voeg er anders een cable cross aan toe en die als 3e oefening doen dan.
      Van kracht naar 8 reps gegaan voor massa.....hmmm is een vrij klein verschil he.
      Probeer eens een 4 weken 4x12/15 reps te doen en daarna 4 weken lang op bijvoorbeeld 5x6.
      Daarna een iets ander schema en weer een keer zo die verschillende fases pakken. Wel altijd zo zwaar mogelijk gaan en gewichten blijven verhogen.
      1e Masters Superbody YBF 2011!
      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by Petrelli View Post
        Nu ben ik de laatste tijd in dubio over of ik nu wel of niet de decline er bij moet pakken.. Heb er al het een en ander over gelezen, maar kom er toch niet helemaal uit. Zo las ik dat de decline enigszins overbodig als en zelfs subsidiair is aan de flat bench press.
        Daar ben ik het wel mee eens.

Ik zie het nut van de decline niet in. Het wordt soms voorgeschreven omdat het de onderkant van de borst aanpakt en dat slaat nergens op want je kunt de onderkant niet isoleren. http://forum.bodynet.nl/844968-post20.html

Verder is het zo dat je door de houding meer gewicht kunt gebruiken omdat je ROM veel kleiner is. Dus vergelijkbaar met een halve squat of een leg press met een hoek van 30 graden.

Daar komt nog bij dat je de stang in je keel kunt krijgen als je het contactpunt, namelijk je sternum, mist. En dat is niet zo best als er zware gewichten aan hangen.
        I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
        - Dave Tate

Comment

Dat je zelf iets post en het op internet staat betekent niet dat het correct is beste Inferno............
          er is een groot verschil in contractie van delen van spieren t.o.v. de houding van bijvoorbeeld de armen en de richting waarin ze bewegen.
          Incline flyes, flat flyes en decline flyes hebben allen een andere uitwerking op de spier. Kijk naar de ligging van de spier! Vezels die omhoog gaan spannen niet of nauwelijks aan als de beweging neergaand is.
          Het is niet voor niets dat de beweging bij benchpress als deze iets decline is, veel betere massa geeft dan waneer je puur flat en verticaal recht omhoog presst. Ditzelfde vind je terug ook in de trapezius en de schouder spier. Je hebt meerdere bewegingen nodig om de spier compleet goed te trainen, dat is vanwege de vorm en ligging van de spieren.

Hoezo zou je ROM eigenlijk kleiner worden bij decline press....? Je armen blijven even lang.....en je laat ze net zo ver zakken als bij flat bench.

Even een klein vraagje, wil jij een keer een fotootje van jezelf posten? Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hou jij er uit ziet.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            Dat je zelf iets post en het op internet staat betekent niet dat het correct is beste Inferno............
            er is een groot verschil in contractie van delen van spieren t.o.v. de houding van bijvoorbeeld de armen en de richting waarin ze bewegen.
            Incline flyes, flat flyes en decline flyes hebben allen een andere uitwerking op de spier. Kijk naar de ligging van de spier! Vezels die omhoog gaan spannen niet of nauwelijks aan als de beweging neergaand is.
            Het is niet voor niets dat de beweging bij benchpress als deze iets decline is, veel betere massa geeft dan waneer je puur flat en verticaal recht omhoog presst. Ditzelfde vind je terug ook in de trapezius en de schouder spier. Je hebt meerdere bewegingen nodig om de spier compleet goed te trainen, dat is vanwege de vorm en ligging van de spieren.
            Wat staat er dan op internet? Het is gewoon mijn stelling dat de decline bench press een reduntante oefening is en ter ondersteuning heb ik enkele argumenten naar voren gebracht.

Hoezo zou je ROM eigenlijk kleiner worden bij decline press....? Je armen blijven even lang.....en je laat ze net zo ver zakken als bij flat bench.
            Pythagoras gaat daar niet mee accoord:

Even een klein vraagje, wil jij een keer een fotootje van jezelf posten? Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hou jij er uit ziet.
            Wellicht ontmoeten wij elkaar weleens tijdens een bijeenkomst of zo.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

over decline, het werkt als goed is niet alleen je onderkant borst.

Dorian Yates' Blood & Guts Trainer: Chest & Biceps - Bodybuilding.com - YouTube

Hierin geeft yates aan dat het eigenlijk nog best groot deel van je borst laat meewerken.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                Het is een beetje kaping en bumpen van een oud topic, maar geeft niets, de discussie is niet gesloten en relevante vragen kan je toevoegen natuurlijk.

Voeg er anders een cable cross aan toe en die als 3e oefening doen dan.
                Van kracht naar 8 reps gegaan voor massa.....hmmm is een vrij klein verschil he.
                Probeer eens een 4 weken 4x12/15 reps te doen en daarna 4 weken lang op bijvoorbeeld 5x6.
                Daarna een iets ander schema en weer een keer zo die verschillende fases pakken. Wel altijd zo zwaar mogelijk gaan en gewichten blijven verhogen.
                Bedankt marnop, uhm, dan stuit ik weer op het volgende.. Als je boven de 12 reps gaat, train je dan niet vooral op uithoudingsvermogen? Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dat laatste dan gelijk staat aan directe massatraining..

Thanks voor de tip.. Ik wil na de jaarwisseling weer met een nieuw schema beginnen, ben nu iets korter dan een maand bezig met dit schema dus wacht daar nog heel even mee.

Maar dat van die fasewisseling he... Dat dien je dus eigenlijk in één schema toe te passen? Met de 5x6 reps, ook omhoog gaan in gewicht of stagneren?

Damn, ik dacht dat ik al aardig bekend was met het fitness principe, maar na een tijdje hier rond surfen kom ik weer aardig wat nieuws tegen haha

Originally posted by inferno_0666 View Post
                Daar ben ik het wel mee eens.

Ik zie het nut van de decline niet in. Het wordt soms voorgeschreven omdat het de onderkant van de borst aanpakt en dat slaat nergens op want je kunt de onderkant niet isoleren. http://forum.bodynet.nl/844968-post20.html

Verder is het zo dat je door de houding meer gewicht kunt gebruiken omdat je ROM veel kleiner is. Dus vergelijkbaar met een halve squat of een leg press met een hoek van 30 graden.

Daar komt nog bij dat je de stang in je keel kunt krijgen als je het contactpunt, namelijk je sternum, mist. En dat is niet zo best als er zware gewichten aan hangen.
                Hmm, ik had er al zo mijn twijfels over en na jullie reacties zie ik er toch maar vanaf.. Houdt het gewoon bij de flat bench/dumbbell press voor nu.

Bedankt voor de reacties mannen en ik zie nieuwe reacties graag tegemoet

Comment

ik train nooit decline en ik heb gelukkig gewoon een goede ontwikkeling in de onderkant borst..

Comment

Originally posted by nibor76nl View Post
                    ik train nooit decline en ik heb gelukkig gewoon een goede ontwikkeling in de onderkant borst..
                    Jij had al een goede borst van vroeger dus gaat niet echt op, sorry.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                      Jij had al een goede borst van vroeger dus gaat niet echt op, sorry.
                      in de 3 jaar dat ik vroeger heb getraind deed ik ook nooit decline

Comment

Ik denk zelf dat als je gaat Dippen je de onderkant borst meer aanspreekt dan met decline bench/dumbell press.

Comment

Originally posted by nibor76nl View Post
                          Ik denk zelf dat als je gaat Dippen je de onderkant borst meer aanspreekt dan met decline bench/dumbell press.
                          Hmm, dat weet ik zo net niet, ik zie in filmpjes dat toch vooral dat de bovenkant aangespannen wordt bij het dippen.

Comment

De bovenste delen spannen ook wel aan....een beetje.........die vezels komen dus minder in contractie dan de andere vezels die in de juiste werkrichting liggen.

Comment

Originally posted by Silk View Post
                              Hmm, dat weet ik zo net niet, ik zie in filmpjes dat toch vooral dat de bovenkant aangespannen wordt bij het dippen.
                              Hou 1 hand op je borst en ga met de andere arm maar eens een dipbeweging maken..
                              Dan voel je met de hand op je borst hoe dat de spier betrokken word..

Ik voel toch echt mijn onderkant borst ...

Comment

Hm, het is niet het filmpje waar ik het over had, maar je ziet het wel een beetje:

Dips SM 2006 - YouTube

Het bovenste gedeelte tot ongeveer het midden van de spier wordt aangespannen. Als ik exrx.net mag geloven is het toch ook meer de bovenkant.

Assisted Chest Dip

Pectoralis Major (Clavicular Head)

Pectoralis Minor

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X