Dumbbel vs. Barbell

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dumbbel vs. Barbell

Maakt dit verschil?

Ik ben linkshandig en heb dus meer kracht aan mijn linkerkant dan mijn rechterkant.

Als ik met de stang ga bankdrukken, dan heb ik het "gevoel" dat ik de stang met mijn linkerarm meer kracht zet dan mijn rechterarm.
    Mijn linkerborst is ook iets gespierder dan mijn rechter. Ik weet wel dat het lichaam niet 100% symmetrisch is, maar toch.
    Ik denk dat ik met de stang onbewust 65% met links duw en 35% met rechts duw. Ik probeer erop te letten.

Moet ik dan gaan bankdrukken met dumbbels? ALs ik in elke hand 15 kg pak, dan moet elke arm ook echt 15kg duwen. Dus kan ik niet smokkelen.

Maar geeft bankdrukken met dumbbells hetzelfde effect als met de stang?

Als jij gewoon die stang recht houdt, horizontaal dus, zal na verloop van tijd je linkerdeel vanzelf minder de overhand krijgen. Als je de bp correct blijft doen zal op een gegeven moment je rechterhand evenveel duwen.

Je zou ook kunnen proberen het met dumbells een beetje recht te trekken. Inderdaad hetzelfde gewicht per arm pakken en de dumbell press blijven doen tot je merkt dat rechts en links gelijk zijn qua kracht. Dit zal je BP ook goed doen.
    "People laugh and call me lazy, while they twit around in their three-hour workout making zero progress. Sometimes, instead of what you do in the weight room, it's what you don't do that will lead to success."

Comment

Originally posted by BSH1975 View Post
      Maakt dit verschil?

Ik ben linkshandig en heb dus meer kracht aan mijn linkerkant dan mijn rechterkant.

Als ik met de stang ga bankdrukken, dan heb ik het "gevoel" dat ik de stang met mijn linkerarm meer kracht zet dan mijn rechterarm.
      Mijn linkerborst is ook iets gespierder dan mijn rechter. Ik weet wel dat het lichaam niet 100% symmetrisch is, maar toch.
      Ik denk dat ik met de stang onbewust 65% met links duw en 35% met rechts duw. Ik probeer erop te letten.

Moet ik dan gaan bankdrukken met dumbbels? ALs ik in elke hand 15 kg pak, dan moet elke arm ook echt 15kg duwen. Dus kan ik niet smokkelen.

Maar geeft bankdrukken met dumbbells hetzelfde effect als met de stang?

Als het verschil werkelijk zo groot is dan druk je aardig scheef. Je moet verder nooit onbewust iets doen als je met gewichten traint, is levensgevaarlijk. Gewoon opletten en zorgen dat je meer drukt met de zwakkere kant. De sterke kant laten volgen.

Dumbell press kan effectiever zijn voor massa dan barbell press.
      1e Masters Superbody YBF 2011!
      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

ok bedankt, ik ga eraan werken.

grtz

Comment

Ik zeg ook Dumbell, voor de onafhankelijke manier van trainen van je spiergroepen. Je kunt dan beter fixeren.

Comment

Voor het bijtrekken van één van de twee kanten maakt het imo niet uit... met een goede BP zal de rechterkant marginaal meehelpen de linkerkant omhoog te duwen. Voor de afwisseling en de bewegingsbaan zal het zeker ten goede komen.

Vermijd machines (voor dit doel) en blijf gewoon doorgaan. Dan trekt het vanzelf wel bij. Blijf wel letten op je techniek,
            "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Originally posted by tilburg013 View Post
              Ik zeg ook Dumbell, voor de onafhankelijke manier van trainen van je spiergroepen. Je kunt dan beter fixeren.

mee eens

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X