Squats = pijn bij heupen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Squats = pijn bij heupen

Hallo,

Ik zit in mijn 6e week 5x5 StrongLifts en heb een probleem met mijn squats.

Afgelopen zondag ben ik volgens schema 5x5x67,5 kg gaan squaten. Als snel kreeg ik aan de voorzijde van mijn heupen een steek net voor en na dat ik parallel ben. Ik heb de sets wel af kunnen maken en ik kan de pijn ook niet echt aanwijzen.

Gister heb ik het gewicht verhoogd naar 70Kg en na 3 reps van de 1e set heb ik de bar terug gehangen want het voelde niet goed. Het zat ook tussen mn oren.
    Ik heb de sets af gemaakt met 60Kg als “deload” en hoewel ik het nog lichtjes voelde ging dit prima.

Squats worden 3 maal per week getraind en telkens verhoogd met 2,5 kg. Elk andere spier groep laat ik na een training dag minstens 3 a 4 dagen met rust. Squats krijgen deze rust niet en tot op heden was dit ook niet echt nodig…

Nu vraag ik me af, zit er iets niet goed of hebben mij heupen vanaf heden meer rust nodig?
    LegPress gaat trouwens zonder problemen 3x12x210

Iig bedankt.
    focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Als je alle andere spiergroepen steeds drie dagen rust geeft, waarom doe je dat dan niet met squats?
    En met "iedere keer 2.5 kg verhogen" bedoel je dat je in de laatste week op maandag 5x5x60 kg, woensdag 5x5x62.5 kg en vrijdag 5x5x65 kg gedaan hebt?
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Klopt idd. Bij Stronglifts train je 3x per week en elke training bevat Squats als basis.
      En elke training verhoog je het gewicht met 2,5 kg.

Comment

Originally posted by Teddek View Post
        LegPress gaat trouwens zonder problemen 3x12x210
        Als je leg press erbij doet dan wordt het wel problematisch. Dat is geen onderdeel van het StrongLifts programma.
        I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
        - Dave Tate

Comment

Het zijn je hip flexors. Ik had/heb hetzelfde probleem en had hier toen ook een topic over gemaakt. Ellie adviseerde mij om het een beetje op te rekken, dat heb ik toen een paar weekjes gedaan, het is daarna ongeveer weggegaan. Goed opwarmen is denk ik ook erg belangrijk, vorige week had ik namelijk geen last (ik was echt goed opgewarmd) en gister had ik wel weer een beetje last (niet goed opgewarmd).

Comment

Die doe ik er trouwens niet naast. Deze deed ik wel voor ik begon met stronglifts.
            Gisteren heb ik hem uitgevoerd om te achter halen waar mijn probleem wellicht vandaan kan komen.

Misschien heb ik slappe heupen of is de boel toch over belast? Het betreft volgens mij de: Tensor Fasciae Latea.
            Last edited by Teddek; 07-12-2011, 15:09.

Comment

Originally posted by Burnedice View Post
              Het zijn je hip flexors. Ik had/heb hetzelfde probleem en had hier toen ook een topic over gemaakt. Ellie adviseerde mij om het een beetje op te rekken, dat heb ik toen een paar weekjes gedaan, het is daarna ongeveer weggegaan. Goed opwarmen is denk ik ook erg belangrijk, vorige week had ik namelijk geen last (ik was echt goed opgewarmd) en gister had ik wel weer een beetje last (niet goed opgewarmd).

hipflexors zouden het idd ook kunnen zijn.

ik doe altijd 10 min cario vooraf en strech ook, hoewel matig...
              mischien deze week even deloaden, beter opwarmen en kijken hoe het gaat?

Comment

heb precies hetzelfde. Gek genoeg de laatste 4 weken geen problemen mee gehad. Ik warm ook gewoon op zoals altijd..ik kan je verder niet helpen.
                sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Wat ik me vooral afvraag is of je zeker bent dat je de oefening juist uitvoert?
                  Goed uit de heupen duwen en knieën naar buiten ( niet naar binnen ).
                  Voor de rest, hoe lang ben je al bezig? Kan best zijn dat je lichaam deze beweging nog moet wennen.

Leg press gebruik je je benen zoiezo weer wat anders dan bij squat.

Succes in elk geval verder
                  Voor de rest lijkt het voor mezelf ( hangt natuurlijk af van persoon tot persoon ) bijna onmogelijk om 3 keer per week heavy te squaten. Je zenuwstelsel heeft toch veel meer rust nodig dan 1-2 dagen?
                  Tenzij natuurlijk je begint bij een laag gewicht ten opzichte van je maximum, maar dan ontgaat het nut me een beetje.
                  I'm not special, but not the same as you.
                  Because I do things you will never do.
                  SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Originally posted by nbtp View Post
                    Wat ik me vooral afvraag is of je zeker bent dat je de oefening juist uitvoert?
                    Goed uit de heupen duwen en knieën naar buiten ( niet naar binnen ).
                    Voor de rest, hoe lang ben je al bezig? Kan best zijn dat je lichaam deze beweging nog moet wennen.

Leg press gebruik je je benen zoiezo weer wat anders dan bij squat.

Succes in elk geval verder
                    Het zou wel handig zijn als de TS een filmpje van zichzelf tijdens het squatten hier kan plaatsen.

Voor de rest lijkt het voor mezelf ( hangt natuurlijk af van persoon tot persoon ) bijna onmogelijk om 3 keer per week heavy te squaten. Je zenuwstelsel heeft toch veel meer rust nodig dan 1-2 dagen?
                    Tenzij natuurlijk je begint bij een laag gewicht ten opzichte van je maximum, maar dan ontgaat het nut me een beetje.
                    De opzet van het StrongLifts programma is zo opgesteld dat je met een lege stang begint, en na elke training het gewicht verhoogd. Beginners krijgen op die manier de techniek goed onder de knie en doordat het gewicht laag is kunnen zij 3x per week squatten.

Dit zijn de routines:

StrongLifts 5x5 Workout A
                    • squat 5x5
                    • bench press 5x5
                    • barbell rows 5x5

StrongLifts 5x5 Workout B
                    • Squat 5x5
                    • Overhead Press 5x5
                    • Deadlift 1x5

Er wordt 3 dagen per week getraind.

Week 1
                    • maandag A
                    • woensdag B
                    • vrijdag A

Week 2
                    • maandag B
                    • woensdag A
                    • vrijdag B
                    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                    - Dave Tate

Comment

Originally posted by Teddek View Post
                      Klopt idd. Bij Stronglifts train je 3x per week en elke training bevat Squats als basis.
                      En elke training verhoog je het gewicht met 2,5 kg.
                      incorrect. je verhoogd het gewicht 1x per week niet elke training.

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                        Het zou wel handig zijn als de TS een filmpje van zichzelf tijdens het squatten hier kan plaatsen.

De opzet van het StrongLifts programma is zo opgesteld dat je met een lege stang begint, en na elke training het gewicht verhoogd. Beginners krijgen op die manier de techniek goed onder de knie en doordat het gewicht laag is kunnen zij 3x per week squatten.

Dit zijn de routines:

StrongLifts 5x5 Workout A
                        • squat 5x5
                        • bench press 5x5
                        • barbell rows 5x5

StrongLifts 5x5 Workout B
                        • Squat 5x5
                        • Overhead Press 5x5
                        • Deadlift 1x5

Er wordt 3 dagen per week getraind.

Week 1
                        • maandag A
                        • woensdag B
                        • vrijdag A

Week 2
                        • maandag B
                        • woensdag A
                        • vrijdag B
                        Bedankt voor de informatie altijd leuk om bij te leren
                        I'm not special, but not the same as you.
                        Because I do things you will never do.
                        SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                          incorrect. je verhoogd het gewicht 1x per week niet elke training.
                          Dat is bij StrongLifts Advanced dat erna komt. Het StrongLifts 5x5 programma houdt in dat je het gewicht elke training verhoogd.

Now, with StrongLifts 5x5 your goal is NEVER to get sore or "pumped" because the only thing that matters for building muscle is gaining strength. That's why you will always try to lift 5 pounds more (that's 2.5kg) than last workout on each exercise.

bron: StrongLifts 5x5: Ultimate Strength & Muscle Building Program | StrongLifts.com
                          - Dave Tate

Comment

pijn in je heup: ik zeg core stability. je buik kan je rug en heup niet goed genoeg op de plek houden waardoor je gewrichten als t ware gaan rammelen. vuistregel voor core stability: buik in, borst op, kin in.
                            "is it not largely by the ecxercise of will-power that most things are achieved?" - Eugen Sandow

Comment

ik ben 2 maanden geleden begonnen met stronglifts met een lege stang. maar misschien dat ik nog moet wennen aan de squat zelf nu het gewicht hoger word?
                              volgens een sport instructeur welke ik er gister bij heb geroepen voer ik de squat "redelijk" uit. benen en voeten moesten wel wijder.

heb ook even gegoogled op squat - hipflexor en ook gezien de reacties hier is het wel een bekende blessure. ws techniek warmup gerelateerd.
                              daarom zal zodra ik weer ga squaten een filmpje maken, maar ik sla morgen even over.

wel top dat iedreen reageert

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X