Kwaliteit oefening

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kwaliteit oefening

Ik train nu een tijdje met een maatje en doen 3x10 en laatste 1x25,
    3x10 gaan voor mijn gevoel al redelijk snel maar de 1x25 gaat nog een slagje sneller als je door de oefening heen fietst.

Mijn maat beredeneert het zo:
    ''Je bouwt met de 1x25 spierconditie op en de 3x10 meer op kracht dus zal je daarmee groeien en met 1x25 het langer uit houden.'' Nu gaat hij dus wat ik al zei redelijk snel al door de 3x10 heen en de 1x25 nog iets vlotter. Maar alles wat ik zeg heeft hij toch wel vaak een antwoord op dus ik leg me daar maar bij neer.

Nu heb ik hem enkel verteld dat ik het gewoon veel toffer vind om een oefening langzaam uit te voeren uit het boekje (vooral met chin-ups bijvoorbeeld) dan even vlot een 3x10 uitvoeren met amper 1 seconde up en down.

Iemand hier die mij eens exact kan uitleggen hoe of wat?

mijn kennis omtrent dit onderwerp (wat trouwens op veel plaatsen op dit forum te vinden is):

Je bouwt kracht voornamelijk als je setjes doet tot 5 of 6 herhalen. Meestal doe je dan wat meer setjes (zelf probeer ik altijd in totaal tussen 25 en 50 herhalingen te maken).
    Voor spieropbouw/massa wordt vaker een aantal herhalingen van 8 tot 12 gebruikt. Daarnaast vaak meerdere oefeningen voor dezelfde spieren.
    Vanaf 15 herhalingen train je vooral voor uithoudingsvermogen en conditie.
    Het aantal herhalingen en setjes is dus afhankelijk van je doel.

De snelheid maakt opzich niet veel uit. Een snelle uitvoering traint iets meer power dan een langzame uitvoering. Als je een oefening snel kan uitvoeren, kan je hem vaak ook langzaam uitvoeren, andersom hoeft niet het geval te zijn (mark rippetoe heeft in zijn boek hier een mooi en interessant stukje over en is ook natuurkundig uit te leggen). Snel uitvoeren voelt soms wel makkelijker aan en is vooral te wijten aan het feit dat je sneller kan smokkelen en je techniek vaak niet correct is. Zelf hanteer ik altijd een snelheid waarbij het negatieve deel (bij chinup naar beneden laten zakken) 1 tot 3 tellen duurt en het positieve deel, dus weer omhoog, zo snel mogelijk.

Belangrijk is je doel vaststellen en vervolgens ervoor zorgen dat je techniek altijd goed is! Slechte techniek kan blessures veroorzaken en dat wil je altijd voorkomen indien mogelijk. Heb je een boekje waarin oefeningen worden uitgelegd, volg dan de techniek goed en pas als je dat onder de knie hebt kan je snelheid verhogen.

Comment

1 seconde naar boven en 2 seconden naar beneden.

Comment

Ik weet genoeg, thanks

Comment

Langzamer is zwaarder omdat de tijd dat je spieren onder spanning staan groter is. Vaak kan je door met gewichten te smijten dus hogere gewichten aan. Wat talal zegt, snel uitstoten en langzaam terug. Uitstoten is een concentrische beweging, maar het terug laten komen is ook belangrijk (excentrische beweging). Beide stimuleren spiergroei.
          Train hard or go hormone

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X