Ademhaling

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ademhaling

Hoe zit het precies met de ademhaling tijdens de oefeningen?

Adem je in via je neus/mond?

En op welk moment adem je in bij bijv. de volgende oefeningen;
    - Bench press
    - Cable bicep curl

?

Ik deed vandaag tijdens de training, veel lucht inademen via de mond (tijdens de cable bicep curl), dan de cable om hoog trekken en dan uitademen. Merkte dat ik hierdoor tijdens de oefening meer kracht had.

Maar iemand zei tegen me dat het juist niet goed is om via je je mond in te ademen omdat je hersenen dan zuurstoftekort krijgen.

Dus hoe zit het nou precies allemaal?

In ademhalen als je terug gaat naar begin positie (negatieve gedeelte) en uit ademhalen als je de kracht levert, dus positieve gedeelte.

Bij bench press is dit:
    Omlaag -> inademen
    Omhoog -> uitademen

Comment

Originally posted by FitCH View Post
      Hoe zit het precies met de ademhaling tijdens de oefeningen?

Adem je in via je neus/mond?

En op welk moment adem je in bij bijv. de volgende oefeningen;
      - Bench press
      - Cable bicep curl

?

Ik deed vandaag tijdens de training, veel lucht inademen via de mond (tijdens de cable bicep curl), dan de cable om hoog trekken en dan uitademen. Merkte dat ik hierdoor tijdens de oefening meer kracht had.

Maar iemand zei tegen me dat het juist niet goed is om via je je mond in te ademen omdat je hersenen dan zuurstoftekort krijgen.

Dus hoe zit het nou precies allemaal?

niet zo heel belangrijk imo.

Uitademen wanneer je kracht zet, inademen bij de excentrische beweging.
      If you do what you always did, you will get what you always got !

Comment

Originally posted by Naruto rulezz View Post
        In ademhalen als je terug gaat naar begin positie (negatieve gedeelte) en uit ademhalen als je de kracht levert, dus positieve gedeelte.

Bij bench press is dit:
        Omlaag -> inademen
        Omhoog -> uitademen

je was me net voor :P
        If you do what you always did, you will get what you always got !

Comment

Bij de zware oefeningen zoals squat adem ik pas uit als ik half omhoog ben. Als ik het meteen doe met omhoog komen verlies ik spanning en dat gaat ten koste van mijn kracht.
          sq 150- dl 2x180- be paused 110 - pp - 92.5

Comment

Kan iemand me vertellen waarom dit boeiend is? Nooit begrepen dat je moet uitademen tijdens de krachtsinspanning.
            Train hard or go hormone

Comment

Bedankt voor de reacties! En is er nog verschil of je in en uitademt via neus of mond? Hoe doen jullie dat?

Comment

Het beste is om geleidelijk over de hele excentrische beweging uit te ademen, anders verlies je inderdaad kracht. Als je niet op je ademhaling mis je 30% van je kracht is uit onderzoek gebleken.
                You don't always get what you wish for, you get what you work for.

Comment

Ik hoorde laatst een PT zeggen, alles wat je naar TOE komt is INademen, van je AF is UITademen...
                  :: 1.82M :: 84 KG ::
                  BP 1x140 :: Squat 5x160 :: Deadlift 3x180

Comment

ga jij maar inademen wanneer je probeert de barbell bij een barbell row naar je toe te trekken.
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik hou nog wel eens mijn adem in als ik kracht lever. Maar nogmaals, zou niet weten waarom dat uitmaakt.
                      Train hard or go hormone

Comment

Iemand die een antwoord heeft op de vraag of je het best via je je mond of neus kan inademen? Aangezien veel lucht inademen via je je mond tijdens de inspanning kan leiden tot zuurstof-tekort in je hersenen??

Comment

Mark Rippetoe: Rip On Breath - YouTube

Comment

Zou inprincipe volgens de standaard moeten gaan

dit zouden je hersenen dus zelf aan moeten sturen

ik adem volledig door de mond in en uit en idd bij inspanning uitademen!

Behalve bij bijv deadlift , daarbij blok je je adem

Comment

Originally posted by Burnedice View Post
                              Thanks voor het filmpje! Maar m'n Engels is niet echt super, en vooral niet iemand met accent haha.

Iemand die even kort kan uitleggen wat Rippetoe zegt? Kan er iets uit opmaken dat je het vanzelf al goed doet omdat je hersenen slimmer zijn dan je ideeën om te gaan in en uitademen?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X