apparaat ipv gewichten.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• apparaat ipv gewichten.

sorry als er al een discussie hierover bestaat, maar als ik naar de sportschool ga die redelijk groot is, zijn er ook van die luxe apparaten waar je dezelfde spiergroepen mee train als je dumbells of halters zou gebruiken. is het effectiever om die apparaten te gebruiken of gewoon met gewichten trainen en de standaard apparaten gebruiken?

Als je nog niet lang traint, kunnen die apperaten een uitkomst bieden.
    Mensen met weinig ervarig hebben namelijk met apperaten minder kans op blessures.
    Indien je de oefeningen met dumbells goed uitvoert(uitleg instructeur bijv.) zou ik met halters werken.
    Hiermee zorg je ervoor dat je spiergroep gewicht moet drukken, en als bonus constant je lichaam corrigeren van de individuele halters.

Kortom: weinig ervaring = apparaten, veel ervaring(kennis van oefening) = dumbells
    BP: 90/DL:130/SQ:125

Comment

Dumbells en barbels zijn beter, je gebruikt je spieren 'intensiever' en je moet jezelf corrigeren.

Comment

Apparaten laten je ook een onnatuurlijke houding aannemen. Bankdrukken in de smith bijvoorbeeld. Je duwt daarin de stand loodrecht omhoog. Als je los zou bankdrukken zou je altijd wel een beetje schuin zitten omdat je jezelf moet corrigeren.
        BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Altijd zo min mogelijk machines en zo veel mogelijk free weights.
          Maak niet dezelfde fouten die ik heb gemaakt!
          Laissez Faire

Comment

Originally posted by Catty View Post
            Als je nog niet lang traint, kunnen die apperaten een uitkomst bieden.
            Mensen met weinig ervarig hebben namelijk met apperaten minder kans op blessures.
            Indien je de oefeningen met dumbells goed uitvoert(uitleg instructeur bijv.) zou ik met halters werken.
            Hiermee zorg je ervoor dat je spiergroep gewicht moet drukken, en als bonus constant je lichaam corrigeren van de individuele halters.
            En hoe wilde je dan ervaring opdoen als je i.p.v. dumbells voor machines kiest? Instructeurs bieden ook geen uitkomst want de meesten weten er nauwelijks iets van af.

Kortom: weinig ervaring = apparaten, veel ervaring(kennis van oefening) = dumbells
            Weinig ervaring = lichte dumbells en werken aan je techniek, veel ervaring = zwaardere gewichten en blijven letten op je techniek.

P.S. Daarmee wil ik niet zeggen dat je alle machines moet vermijden. Sommige kunnen een prima aanvulling zijn op je routine.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

@inferno
              Mijn uitleg baseer ik op mijn eigen sportervaring en hoe ik begon.
              Als ik nieuwelingen zie trainen met dumbells lijkt het nergens op en kunnen ze in mijn visie eerst een lesje bodypump nemen. Dit heeft voor mij veel kennis over mijn spieren gebracht.
              Ik heb in die jaar tijd ook nog geen 1 training moeten stoppen vanwege blessures. Er zijn altijd mensen die voor het eerst gaan trainen en nog nooit blessures hebben gehad, er zijn altijd dit soort gevallen.

Kortom, ikzelf heb veel gehad aan bodypump waarbij mij een goede houding werd geleerd om zo blessures te voorkomen.
              Maar misschien ligt dit voor jou anders inferno
              BP: 90/DL:130/SQ:125

Comment

de basis ligt bij de losse gewichten. Daarnaast voeg je hier en daar een machine toe aan een programma voor meer isolerend en vaak veiliger werk.

apparaten zijn leuk en makkelijk en in feite niks mis mee, maar het is beter om die niet de basis van je trainingen te geven. De apparaten kunnen je na de losse gewicht oefeningen net ff dat beetje extra geven of je gebruikt ze als je een blessure hebt omdat je dan makkelijker om de blessure heen kan trainen.
                Soms is een apparaat ook handig om net ff die extra kilo's en reps te pakken op een veiliger manier als je geen spotter hebt.

Dus basis: losse gewichten
                extra: machines.
                zoek de juiste balans.
                1e Masters Superbody YBF 2011!
                Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik ben van mening dat men zo spoedig mogelijk moet beginnen met het trainen met losse gewichten. Wanneer dit is hangt helemaal af van de achtergrond van deze persoon. Heeft hij/zij al eens getraint, beoefend hij/zij fanatiek een andere sport of is hij/zij nog nooit in een sportschool geweest? Sommige mensen zijn motorisch gewoon gehandicapt en hebben totaal geen idee hoe hun spieren te sturen, daarom is het vaak verstandiger om complete beginners de eerste cyclus van 6 weken of iets dergelijks alleen gebruik te laten maken van machines zodat de aansturing en de aanhechtingen al een beetje kunnen wennen aan de bewegingen en weerstand. En je ze wanneer ze wat meer proprioceptie hebben ontwikkeld pas aan de losse gewichten zet. Of in ieder geval van niet-technische oefeningen naar technische oefeningen werkt. Het meteen afdwingen van ingewikkelde techniek bij mensen die nog niet eens weten hoe hun bekken te kantelen is vrij zinloos, aangezien 9 van de 10 dingen die je tegen ze zegt toch niet opgeslagen worden.
                  The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Lijkt me een prima samenvatting Martin.

Comment

ok. ik denk dat ik meer met losse gewichten ga trainen dan, en als aanvulling apparaten. de houdingen doe ik denk ik wel goed want ik train met een maat die al een jaar traint, en die had er in het begin nogal wat commentaar op maar nu niet meer.

Comment

Originally posted by stanleymarclar View Post
                        ok. ik denk dat ik meer met losse gewichten ga trainen dan, en als aanvulling apparaten. de houdingen doe ik denk ik wel goed want ik train met een maat die al een jaar traint, en die had er in het begin nogal wat commentaar op maar nu niet meer.
                        je maat is ook nog een beginner he....... wie zegt dat hij het goed doet?
                        Ik zie veel fitnessers, erg veel gezien ook door de jaren heen en maar al te vaak gezien dat iemand het fout voordoet aan andere beginners.
                        Ik weet niet waar je traint, maar je woont in Assendelft? Train je daar ook?
                        Maatje van mij traint als het goed is ook tegenwoordig weer in Assendelft. Misschien kan die eens kijken naar je uitvoering van oefeningen.
                        1e Masters Superbody YBF 2011!
                        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Wat veel helpt is filmpjes kijken op youtube. Negeer dan wel de filmpjes van Scott Herman, want dat is een aap. Ik train nu een jaar en ben meteen begonnen met free-weight oefeningen. Vaak zijn dat compounds die de natuurlijke beweging volgen. Gewoon meer herhalingen en minder gewicht totdat je de techniek goed kent. Ook op die manier wennen je spieren, pezen en gewrichten aan de belasting.
                          Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                            Wat veel helpt is filmpjes kijken op youtube. Negeer dan wel de filmpjes van Scott Herman, want dat is een aap. Ik train nu een jaar en ben meteen begonnen met free-weight oefeningen. Vaak zijn dat compounds die de natuurlijke beweging volgen. Gewoon meer herhalingen en minder gewicht totdat je de techniek goed kent. Ook op die manier wennen je spieren, pezen en gewrichten aan de belasting.
                            Heeft gewoon een goed fysiek hoor....en geloof dat hoe hij traint niet veel verschild als de visie hier op bodynet.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                              Heeft gewoon een goed fysiek hoor....en geloof dat hoe hij traint niet veel verschild als de visie hier op bodynet.
                              Ik zei niets over zijn fysiek, maar hij is wel ongelooflijk irritant met zijn "psjjt" en kansloze squats in de smith

Edit: en hij traint zijn benen te weinig gezien het verschil met zn bovenlijf.
                              Train hard or go hormone

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X