Periodisatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Periodisatie

Ik had even een vraagje over hoe dat jullie periodisatie toepassen.

Hoe moet je dat eigenlijk toepassen?

Rare vragen misschien maar ik lees vanalles over conjugate en over westerse periodisatie. Wat is nu beter voor een Powerlifter?
    lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Zit hier zelf ook wat mee... Heb echt geen idee

westside kan je imo amper periodisatie noemen aangezien je elke week gewoon 2x (1x ub, 1x lb) maximaal gaat...
    Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post

westside kan je imo amper periodisatie noemen aangezien je elke week gewoon 2x (1x ub, 1x lb) maximaal gaat...
      Ik pas dit eigenlijk toe, maar dat is ook niet echt periodisatie te noemen.

Elke dag dat ik train train ik 1 hoofdoefening op kracht.
      Squat-dag, deadlift-dag, overhead press dag en bench dag.
      Deze wordt dan maximaal gedaan voor een bepaald aantal reps (nu dus 5x5)

Voor ik begin aan deze hoofdoefening doe ik een speedoefening

Na deze 2 oefeningen doe je assistance oefeningen. Deze train je op massa.

Dit doe je dan 6 weken. (5 weken op kracht en 1 week voor nieuw 1-rep max gaan)
      Dan 1 a 2 weken deload.

Comment

Hier legt David Tate het een en ander uit over periodisatie:

T NATION | Periodization Bible - Part 1
        I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
        - Dave Tate

Comment

Powerlifting moet je vooral oppassen dat je je CNS niet teveel belast tijdens de trainingen (natuurlijk ook de skeletspieren genoeg tijd geven om te herstellen, maar normaal als je een PL type schema volgt, zou dat geen probleem mogen zijn (uitzonderingen van schema's natuurlijk daaruit gelaten)).

Pagina 70 Van the black book of training secrets, gaat over de training frequentie voor kracht, massa en power gains. Ik heb dit boek nu echter niet tot men beschikking, saint heeft het.
          Wat ik er nog ongeveer van weet, hoeveel en wat je juist moet doen (% en reps van PR), hangt af van hoever je zit in je voorbereiding. Strenght-speed sets toevoegen aan trainingen zou ook je CNS heel wat verbeteren en deze zou je veel kunnen doen omdat het je skeletspieren zo goed als niet beschadigt door de lage TUT.

Een echt sluitend antwoord op je vraag heb ik dus ook niet.

edit: ik zie dat inferno al wat heeft geplaatst.
          Last edited by gleke; 17-06-2012, 20:43.
          On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Originally posted by gleke View Post
            Wat ik er nog ongeveer van weet, hoeveel en wat je juist moet doen (% en reps van PR), hangt af van hoever je zit in je voorbereiding.
            Dit is dus periodisatie axel... Grote periodes indelen in verschillende blokken.
            Maar heb geen idee hoe helaas wou dat ik het wist voor mezelf

Comment

die western method vind ik maar niks om eerlijk te zijn.

Als je 'gevorderd' lifter bent heb je niks aan die hypertrophie periode imo, je hebt al een gewichtsklasse waarin je normaal wenst te blijven.
              Je wil sterker worden.

De oostblokkers en scandinaven bewijzen atm gewoon dat high volume/high freq. the way to go is... Hoe ze het indelen, hun periodisatie is me helaas echt volledig onduidelijk

Comment

Dit is dus periodisatie axel... Grote periodes indelen in verschillende blokken.
                Boek is trouwens ook meer op olympische lifters gericht maar, als powerlifter raden ze dit als trainings blokken aan:

Powerlifter
                Block 1 Block 2 Block 3 Block 4 Block 5 Block 6
                Hypertrophy Strength Strength Power Strength Strength

Dus 6 blokken.

Block objectives
                As I mentioned, during a block the goal(s) is/are stable. Meaning that one block might be
                devoted to strength development (
                strength block), another one to power development
                (
                power block), another one to speed development (speed block), and yet another one to
                hypertrophy (
                hypertrophy block). Now, just because a certain quality is emphasized
                during a block doesn’t mean that you do not include work for other capacities. Even
                during a phase where there is a certain emphasis you still try to maintain (or even
                improve) other physical capacities.
                But generally speaking each training block should only have one general objective. And
                depending on what type of activity an athlete does, the correct arrangement of the blocks
                will vary. I will briefly discuss each type of block as well as give you the proper block
                sequence depending on the type of athlete.

Types of blocks
                There are three general block divisions, each having several types of blocks. The
                divisions are:
                special-strength work, track work, and sport work. For the purposes of
                this book only the first division of blocks will be explored.
                The special-strength work category can have several types of blocks. The most common
                being:
                strength block, power block and hypertrophy block.

Strength block:
                A strength block is also called “concentrated strength loading.” Meaning
                that a large volume of work is dedicated to improving limit strength in all of the muscle
                groups. During this type of block, strength work will constitute around 75% of the total
                training volume while 15% will be dedicated to power work and 10% to hypertrophy.

Power block:
                A power block can also be called “conjugated-sequencing loading.” This
                means that you use a wide array of training methods situated on the whole force spectrum
                (see the chapter on training methods for a complete listing of these methods) with an
                emphasis on ballistic work, speed-strength and strength-speed work. During this phase
                power exercises comprise 50-70% of the training volume while limit strength work
                accounts for 20-30% and hypertrophy work for 10-20%.

Hypertrophy block:
                The hypertrophy block is also termed a “structural block.” Quite
                simply, the objective is to increase the size of the muscular structures (muscle and
                tendons). During this phase, high-volume/controlled eccentric and isolation exercises are
                used a lot. Basically, it includes the most effective bodybuilding methods (see the chapter
                on bodybuilding tips for some ideas). 50-70% of your training volume is spent on

hypertrophy work, limit strength work accounts for 20-30% and power work for 10-20%.
                On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

die western method vind ik maar niks om eerlijk te zijn.

Als je 'gevorderd' lifter bent heb je niks aan die hypertrophie periode imo, je hebt al een gewichtsklasse waarin je normaal wenst te blijven.
                  Je wil sterker worden.
                  Daar zit wel wat in, ja.

De oostblokkers en scandinaven bewijzen atm gewoon dat high volume/high freq. the way to go is... Hoe ze het indelen, hun periodisatie is me helaas echt volledig onduidelijk
                  Lyle McDonald heeft het erover gehad in zijn reeks over Olympisch gewichtheffen. In die sport is China momenteel dominant en die hanteren ook high volume/high fequency.
                  I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

idd is afgeleid van de gewichthefprincipes uit rusland.

Comment

Hmm, even een abbotje. Dit topic heeft potentie.
                      Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

wel met elke 2 weken een wisselende oefening waar je op gaat maxen. waardoor je CZS niet overbelast raakt. dus dat is toch een manier om overbelasting te voorkomen.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

idd is afgeleid van de gewichthefprincipes uit rusland.
                          Er is wel een addertje onder het gras. Landen als Rusland en China hebben weliswaar veel succes geboekt met deze methode, maar je hoort alleen de succesverhalen. De elite atleten uit deze landen worden systematisch en van jongs af aan geselecteerd en aan zware trainingssessies onderworpen. Wie niet mee kan valt af dus het is een kwestie van alleen de sterkste overleven en wat over blijft is het neusje van de zalm.

In dat soort landen kan dat omdat de regeringen dat soort praktijken toestaan en zelfs ondersteunen en er is sprake van een grote bevolking. Hoe groter de bevolking, hoe groter de kans dat er een een paar talentjes tussen zitten. Hun manier van trainen is dus wel effectief maar alleen als het materiaal waarmee gewerkt wordt, dus in dit geval de atleten, het ook aan kunnen.
                          - Dave Tate

Comment

dus m.a.w vooruitplanning?

Comment

hier wat meer info over de WSB manier van periodiseren:
                              T NATION | Periodization Bible - Part 2

Op basis van deze principes had ik een schema gemaakt, maar op het moment moet ik nog een aantal maandjes wachten met het volgen van het schema ivm blessure.
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X