De mythe van het kniebuigen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De mythe van het kniebuigen

Een artikel over kniebuigen in FysioPraxis van juli 2009:
    De mythe van het kniebuigen.

hier kun je het artikel lezen:
    http://www.tonleenders.nl/files/Fysi...Kniebuigen.pdf
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Dat rompbuigen, wat bedoelen ze daarbij?

Want die foto van rompbuigen ziet eruit alsof:
    de hoek van de romp (forward lean) is zoals bij een low bar squat
    niet par
    de bar ligt te hoog (volgens mij zelfs te hoog voor high bar maar ik doe nooit high bar dus ik ben niet zeker)
    schoenen (waar ik zelf ook schuldig aan was)

er staat niets in over low bar en high bar
    En volgens hem is atg ook slecht

Dan even een vraag. Aangezien ik denk dat rompbuigen, een soort van goodmorning doen is tijdens de squat en dus slecht is. Staat er in het artikel dat je er sterker in bent, dit lijkt me raar. Het lijkt me dat hij gewoon het vooroverbuigen tijdens squaten (wat slecht is) verward met een low bar squat.

Hij praat over rompbuigen en zegt dat het bij powerlifting hoort en bij foto 3. Maar die foto lijkt in nog geen verste verte op een powerlifting squat (aka low bar).
    De stang is hier ook niet boven het midden van de voet (wat het moet zijn wil je evenwicht hebben), zoals gezegd ligt de barbell te hoog en het is niet diep genoeg. Dus hiermee kun je in powerlifting niet veel doen.
    lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

edit: hij heeft het over bouncen en dat het slecht is: hij bedoelt dan boucen vanuit je knieen maar zegt er niet bij dat bouncen vanuit je hams en glutes wel goed is.
      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

heb zelf overigens geen mening (omdat ik zelf alleen verstand heb van high bar squats en deze ook mijn favoriet zijn). maar volg wel met interesse de discussie die eventueel volgt.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Het niet onder controle hebben van een gewicht is altijd slecht bij welke oefening dan ook, eigenlijk moet bij elke lift op het toppunt het moment er een fractie van een seconde volledig uit zijn om de oefening correct uit te voeren..

Comment

Dat rompbuigen lijkt meer op een slechte uitvoering van een low bar squat.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

De stang licht zo hoog bij het kniebuigen in het tweede plaatje dat ze rechtop zit. En dat rompbuigen ziet er inderdaad uit als een slecht uitgevoerde low bar squat op matrassen en voeten recht naar voren. Als er redelijk wat gewicht op die stang gegooid wordt krijgen ze gegarandeerd last van hun nek.
              Lid van de 200 club

Comment

Met rompbuigen bedoelen ze goodmorning, maar die foto is niet echt wat het zou moeten zijn
                Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
                  Met rompbuigen bedoelen ze goodmorning, maar die foto is niet echt wat het zou moeten zijn
                  De foto veroorzaakt inderdaad verwarring. Het lijkt op de squat zoals die rare Fransman het uitvoert.

Dit gedeelte is wel eerder besproken:

Het kniebuigen heeft, in tegenstelling tot wat Klein vond, juist voordelen ten opzichte van enkele oefeningen die veelal in de revalidatie gebruikt worden. Zo geeft het kniebuigen minder trekkrachten op de voorste kruisband dan legextensions en legcurls3. Legextensions geven bijvoorbeeld inactiviteit van de hamstrings, waardoor het tibae naar anterior transleert. Het meer functionele karakter van kniebuigen ten opzichte van legextensions en legcurls wordt hierbij zelfs geheel buiten beschouwing gelaten.

Het kniebuigen kan ook verricht worden in een soort van kooiconstructie waarin de stang geleid wordt. De verwachting is dat deze uitvoering veiliger zou zijn, maar niets is minder waar. Andrews et al.4 liet zien dat de krachten in de knie 30 tot 40 procent hoger waren met de

kooiconstructie dan met de stang, als vrije gewichten, rustend op de schouder.

Met die kooiconstructie wordt uiteraard de Smith machine bedoeld.
                  I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

Ik merk ook gewoon aan me knieen de volgende dag als ik gebounched heb of niet. heb nu twee trainingen pauzed squats gedaan en voel me nieen veel minder..
                    Don't ever let somebody tell you, you can't do something.
                    People can't do something themselves, they wanna tell you, you can't do it.
                    BP: 1x120 kg SQ:1x190 kg DL: 1x200 kg

Comment

Olympic Back Squat - YouTube

Powerlifting Squat vs Olympic Weigthlifting Squat - YouTube

en de Rippetoe squat...... rompbuigen

Mark Rippetoe: Coach Rip Squats 315x10 - YouTube
                      1e Masters Superbody YBF 2011!
                      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Dat is iig een beter voorbeeld van 'rompbuigen'.
                        Lid van de 200 club

Comment

Die squat van Rippetoe ziet er niet zo netjes uit. Er is ook sprake van buttwink.

Dan doet deze kerel het beter:

High bar vs. Low bar squat - YouTube
                          - Dave Tate

Comment

Lol hoe kan dat? Helemaal advies geven over squat enzo maar het zelf fout doen?

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                              Lol hoe kan dat? Helemaal advies geven over squat enzo maar het zelf fout doen?
                              theorie is het ene, praktijk is het andere..... Ook Rippetoe is gewoon een mens en geen allesweter of allerbeste lifter..... al was die dan in zijn toptijd wel een erg sterke powerlifter.
                              1e Masters Superbody YBF 2011!
                              Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X