MEER niet beter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hoelang zit jij hier al en hoevaak heb je al topics geopend met gelijkaardige vragen en gelijkaardige antwoorden?

oooh ja.. juist
    Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
      Hoelang zit jij hier al en hoevaak heb je al topics geopend met gelijkaardige vragen en gelijkaardige antwoorden?

oooh ja.. juist
      huh waar heb je het over?
      If you do what you always did, you will get what you always got !

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
        Idd, dat is wat ik bedoel.
        Of het klopt weet ik niet.
        Ik ben geen wetenschapper (nog niet ) en kan het dus niet bewijzen.

Oke, en wat zijn volgens jou het goede aantal oefeningen per spiergroep? (waar je dus optimaal van kan herstellen) ?

Comment

Originally posted by richard21 View Post
          Oke, en wat zijn volgens jou het goede aantal oefeningen per spiergroep? (waar je dus optimaal van kan herstellen) ?
          voor reps zou ik aan de rep-range zitten die jaochim gepost heeft.
          Qua oefeningen:
          zou ik wat kijken:
          Ik doe maar 1 oefening voor de voorkant schouders en dat is de MP. Men schouders krijgen al genoeg werk van te bankdrukken.

Ik zou zeggen rond de 3 voor grote spiergroepen. En rond de 1-2 voor de kleine.

Maar je moet rekening houden met het feit dat een compound oefening compound is.
          bv bench press --> schouders, borst, triceps (lats, powerlifting bench).
          lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
            voor reps zou ik aan de rep-range zitten die jaochim gepost heeft.
            Qua oefeningen:
            zou ik wat kijken:
            Ik doe maar 1 oefening voor de voorkant schouders en dat is de MP. Men schouders krijgen al genoeg werk van te bankdrukken.

Ik zou zeggen rond de 3 voor grote spiergroepen. En rond de 1-2 voor de kleine.

Maar je moet rekening houden met het feit dat een compound oefening compound is.
            bv bench press --> schouders, borst, triceps (lats, powerlifting bench).

Oke thnx voor de info!

Comment

Variatie is het beste, maar als je voor massa gaat en/of kracht. Verder moet je gewoon kijken hoe of wat. Het hangt er ook vanaf of je elke week je spiergroepen "beschadigd" of 2-3x per week. Dat gaat je al een heel ander plaatje opleveren qua aantal oefeningen en sets.
              "Straight outta gym"

Comment

je hebt maar een bepaald herstellend vermogen (snelheid van herstellen). dit is oa afhankelijk van rust/voeding maar ook aanleg etc.

de intensiteit + hoeveelheid reps in totaal (de totaal belasting van een spiergroep) bepalen de schade die wordt gedaan aan de spieren.

vervolgens is een een X tijd die jij nodig hebt om te herstellen + groeien nadat deze schade is aangericht.
                ------------------------

boek je weinig tot geen vooruitgang (groei), zijn er vaak twee mogelijke verklaringen:

1. de spier schade is te klein en het herstel te lang. je traint dus te laat en bent de piek (supercompensatie) al voorbij.
                2. de spier schade is te groot en het herstel te kort. je traint dus voordat je volledig herstel + groei hebt gehad. je traint voor je piek (supercompensatie).
                --------------------------------

punt 1 is vaak het geval bij mensen die niet intensief genoeg en met regelmatig trainen. resultaat is dan vaak niet groot.

punt 2 is vaak het geval bij mensen die juist wel heel regelmatig en zeer intensief trainen. ze doen dan vaak meer schade dan waarvan ze in hun rustperiode kunnen herstellen/groeien.
                ---------------------------

Ikzelf heb wel vaker 4x per week getraind. (2x per week alle spiergroepen).ik trainde dan vaak borst op maandag en donderdag.

de borst kreeg dan 3 dagen rust, dan 4 dagen rust, dan 3 dagen rust, dan 4 dagen. Toen ik keek in mijn logboekje, viel mij na een aantal maanden op dat ik nadat ik vier dagen rust had gehad, altijd net wat beter vooruit ging als met 3 dagen.

het herstel+groei was dus waarschijnlijk op zijn piek na 4 dagen. toen ging ik wel vaker gewoon 2 dagen wel 2 dagen niet trainen. (alles 2x per 8 dagen, ipv alles 2x per 7 dagen). en toen zag ik duidelijk dat ik betere progressie maakte.

Mijn training belasting op dat moment was dus zo groot, dat ik 4 dagen rust nodig had voor een optimaal resultaat.
                -----------------------

Het is dus slim om uit te zoeken hoelang jij bij een bepaalde totaal belasting en intensiteit moet rusten om precies op de piek je volgende training te plaatsen.

Begin met iets wat redelijk "gemiddeld" is (wat de meesten doen), en ga vanuit daar experimenteren met intensiteit, volume en frequentie van trainen, om te kijken wat NOG beter voor jou kan werken.
                -----------------------

Verder geloof ik niet alleen in bovenstaande theorie (supercompensatie), maar geloof ik ook in dual factor training. oftewel dat er nog een extra factor is (een factor op langere termijn qua belasting/herstel).

Bodybuilding.com - Dual Factor Training: How To Use Training Theory To Reach Your Physique & Performance Goals.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                  je hebt maar een bepaald herstellend vermogen (snelheid van herstellen). dit is oa afhankelijk van rust/voeding maar ook aanleg etc.

de intensiteit + hoeveelheid reps in totaal (de totaal belasting van een spiergroep) bepalen de schade die wordt gedaan aan de spieren.

vervolgens is een een X tijd die jij nodig hebt om te herstellen + groeien nadat deze schade is aangericht.
                  ------------------------

boek je weinig tot geen vooruitgang (groei), zijn er vaak twee mogelijke verklaringen:

1. de spier schade is te klein en het herstel te lang. je traint dus te laat en bent de piek (supercompensatie) al voorbij.
                  2. de spier schade is te groot en het herstel te kort. je traint dus voordat je volledig herstel + groei hebt gehad. je traint voor je piek (supercompensatie).
                  --------------------------------

punt 1 is vaak het geval bij mensen die niet intensief genoeg en met regelmatig trainen. resultaat is dan vaak niet groot.

punt 2 is vaak het geval bij mensen die juist wel heel regelmatig en zeer intensief trainen. ze doen dan vaak meer schade dan waarvan ze in hun rustperiode kunnen herstellen/groeien.
                  ---------------------------

Ikzelf heb wel vaker 4x per week getraind. (2x per week alle spiergroepen).ik trainde dan vaak borst op maandag en donderdag.

de borst kreeg dan 3 dagen rust, dan 4 dagen rust, dan 3 dagen rust, dan 4 dagen. Toen ik keek in mijn logboekje, viel mij na een aantal maanden op dat ik nadat ik vier dagen rust had gehad, altijd net wat beter vooruit ging als met 3 dagen.

het herstel+groei was dus waarschijnlijk op zijn piek na 4 dagen. toen ging ik wel vaker gewoon 2 dagen wel 2 dagen niet trainen. (alles 2x per 8 dagen, ipv alles 2x per 7 dagen). en toen zag ik duidelijk dat ik betere progressie maakte.

Mijn training belasting op dat moment was dus zo groot, dat ik 4 dagen rust nodig had voor een optimaal resultaat.
                  -----------------------

Het is dus slim om uit te zoeken hoelang jij bij een bepaalde totaal belasting en intensiteit moet rusten om precies op de piek je volgende training te plaatsen.

Begin met iets wat redelijk "gemiddeld" is (wat de meesten doen), en ga vanuit daar experimenteren met intensiteit, volume en frequentie van trainen, om te kijken wat NOG beter voor jou kan werken.
                  -----------------------

Verder geloof ik niet alleen in bovenstaande theorie (supercompensatie), maar geloof ik ook in dual factor training. oftewel dat er nog een extra factor is (een factor op langere termijn qua belasting/herstel).

Bodybuilding.com - Dual Factor Training: How To Use Training Theory To Reach Your Physique & Performance Goals.

Thnx voor je uitleg Dyno!

Het is dus kortgezegd zo dat wanneer je TE VEEL oefeningen per spiergroep, per training doet, je lichaam NIET optimaal kan herstellen voor de volgende training?

-Dus je doet bijv. voor schouders op maandag 3 oefeningen. De maandag daarop ben je hersteld en zelfs gegroeid?

-Zou je dus bijv. op diezelfde maandag 6 oefeningen voor de schouders doen (het 'meer is beter' idee) dan zou je de maandag daarop nog NIET hersteld zijn van de vorige training ?

Dit is dus de reden dat meer NIET beter is ?

Zeg ik het zo goed?

Comment

Thnx voor je uitleg Dyno!

Het is dus kortgezegd zo dat wanneer je TE VEEL oefeningen per spiergroep, per training doet, je lichaam NIET optimaal kan herstellen voor de volgende training?

-Dus je doet bijv. voor schouders op maandag 3 oefeningen. De maandag daarop ben je hersteld en zelfs gegroeid?

-Zou je dus bijv. op diezelfde maandag 6 oefeningen voor de schouders doen (het 'meer is beter' idee) dan zou je de maandag daarop nog NIET hersteld zijn van de vorige training ?

Dit is dus de reden dat meer NIET beter is ?

Zeg ik het zo goed?
                    Ja, dat kan.

maar het kan ook zijn dat 3 oefeningen op maandag te weinig is, omdat je bijvoorbeeld donderdag al helemaal hersteld was + groei had, en dat je dus te laat weer traint. in dit geval zou een 4de OF misschien wel een 5de oefening erbij misschien juist wel beter zijn.

dat is van allerlei factoren afhankelijk en is iets wat je uit moet vinden.

Het gaat erom dat de belasting van training:
                    van training waar je spiergroep X traint tot de volgende keer waar je spiergroep x weer traint, zo groot moet zijn, dat je volledig herstel + groei hebt gehad (en dat je volgende training precies op de top van je groeifase plaatsvindt).
                    ----------------------------
                    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ja, dat kan.

maar het kan ook zijn dat 3 oefeningen op maandag te weinig is, omdat je bijvoorbeeld donderdag al helemaal hersteld was + groei had, en dat je dus te laat weer traint. in dit geval zou een 4de OF misschien wel een 5de oefening erbij misschien juist wel beter zijn.

dat is van allerlei factoren afhankelijk en is iets wat je uit moet vinden.

Het gaat erom dat de belasting van training:
                      van training waar je spiergroep X traint tot de volgende keer waar je spiergroep x weer traint, zo groot moet zijn, dat je volledig herstel + groei hebt gehad (en dat je volgende training precies op de top van je groeifase plaatsvindt).
                      ----------------------------

Oke en daarom doe je dus MEER oefeningen bij een 1 keer per week spiergroepen trainen aanpak, en MINDER oefeningen bij een 2 keer per week spiergroepen aanpak? Aangezien je bij een 1 keer per week aanpak langer tijd hebt om te herstellen?

Comment

Oke en daarom doe je dus MEER oefeningen bij een 1 keer per week spiergroepen trainen aanpak, en MINDER oefeningen bij een 2 keer per week spiergroepen aanpak? Aangezien je bij een 1 keer per week aanpak langer tijd hebt om te herstellen?
                        exact

Comment

Je moet stimuleren, niet kapotmaken, word anders als je spierhardheid wilt krijgen in een prep maar dan nog hou je datzelfde principe als basis.Tis geen rocketscience.
                          "You are what you eat..."
                          That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

exact

Oke Dyno, dat is duidelijk!

Als laatste vraag dan:

-Hoeveel oefeningen / totaal reps raad jij aan EN waar kun je dus optimaal van herstellen?

Comment

- Je kan niet in alles tegelijk 'goed' worden. Beter benchen = meer bench, beter squatten = meer squatten en dus niet automatisch meer flyes of meer hamstring curls;
                              - Beperkt herstel, maar slaat ook op bovenstaande (energie gebruiken waar je het meest eraan hebt);

En bovendien: Het is niet de mate van 'schade/fatique' waardoor je vooruit gaat, het is de mate van oefening en herstel waardoor je vooruit gaat (dus ook afweging intensiteit+volume per training, per week en zelfs per maand!). De ene persoon kan vaker tot de max gaan dan de andere persoon.
                              In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X