Stiff leg deadlift

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stiff leg deadlift

BN'ers,

de laatste tijd gebruik ik deze oefening vaak. De dag erna heb ik vaak spierpijn in mijn onderrug (), maar voel mijn hamstrings eigenlijk niet. Dit terwijl ik tijdens de oefening wel duidelijk de spanning op mijn hamstrings voel en ook niet zwaarder kan zonder mijn vorm goed te houden. Komt dit bekend voor? Nog tips wellicht?

Romanian deadlift proberen?
    DIVIDE ET IMPERA

Comment

@Rainman na het zien van deze video https://www.youtube.com/watch?v=08KtLCXYnwY blijk ik toch juist teveel richting RDL te gaan. Vandaar wellicht de druk op mijn onderrug.
      Gewicht verder van het lichaam houden, zou de druk op de onderrug moeten verkleinen.

Comment

Bij een romanian deadlift stop je op het moment dat je bekken maximaal gekanteld is in die positie.
        Meestal komt de stang tot halverwege je schenen.
        Bij stiffed legdeadlift zak je verder door je rug te bollen.

1 x raden waar je meer kans hebt op een rugblessure/rugpijn?
        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Lijkt mij ook. Maar bij de RDL voel ik veel druk op mijn onderrug. Maar idd, theoretisch lijkt me die kans ook groter bij sldl

Comment

precies, bij stiffies is het niet nodig om ze dicht bij je benen te houden..

zelf zak ik ook altijd heel langzaam, zodat ik het goed voel vanaf welk punt het goed rekt en ga langzaam naar boven zodat ik ook goed voel waar het afneemt.
            ik strek ook nooit volledig met stiffies.

Comment

@GI, ga je dan helemaal tot de grond met de schijven of niet zover? Ik doe het idd ook vrij langzaam, zodat ik goed voel wanneer de spanning op mijn hamstrings kom.

Comment

Nee, iets dieper dan halverwege schenen.. en dan ongeveer ietsje boven knie hoogte zak ik weer.

Comment

Om eerlijk te zijn heb ik eigenlijk geen idee van welke deadlift ik toepas voor mijn hammies als ik het filmpje zo bekijk.
                  Ik meende stiffies maar de stang is een stuk verder van mijn benen verwijderd als de reguliere deadlift.
                  Benen zijn nooit volledig gestrekt maar worden wel in dezelfde positie gehouden. Vrij korte rom en erg gecontroleerd.
                  Gewicht is voor mij ook niet belangrijk, voelen doe ik het altijd en op de juiste plek

Comment

Ik ook idd. Alleen als ik stevig squat heb ik de dag erna duidelijk spierpijn, vooral glutes en quads. Na rdl/sldl heb ik eigenlijk nooit spierpijn in mijn hamstrings. Alhoewel, als ik nu buig en er spanning op zet, toch wel goed voelbaar.

Comment

Zolang je het maar voelt tijdens het trainen, spierpijn is leuk maar het hoeft geen indicatie te zijn. Tijdens mijn stiffies/rdl of hoe je het wilt noemen sta ik vaak flink te trillen op mijn benen

Comment

Originally posted by Sjaaksimonse View Post
                        @Rainman
                        Gewicht verder van het lichaam houden, zou de druk op de onderrug moeten verkleinen.
                        Dat is juist andersom. Gewicht dichterbij je lichaam houden, beschermt je rug.

Ruggen/wervelkolommen zijn gemaakt om krachten op te vangen van boven naar beneden. Denk Afrikaanse vrouwen die urenlang een kan water op hun hoofd dragen. Die doen dat niet voor niets zo.

Houd je je rug horizontaal en belast je hem, houd dan je rug/wervelkolom in de stand zoals ze ook staan wanneer je rechtop loopt. Van nature een s-vorm. Je bent niet de eerste die erachter komt dat 'ineens' een hernia ontstaat bij een kleine beweging. Dat gebeurt vaak na een voorgaande overbelasting waarbij de wervels 'zijwaarts' of horizontaal zijn belast. Daar kunnen je tussenwervelschijven erg slecht tegen.

Comment

Mayb keer met dumbells proberen?

Zo doe ik ze ook vaak.

Laag blijven en hakken door de grond willen duwen als je omhoog komt.

Phil Heath Doing Straight Leg Deadlifts - YouTube
                          Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

goeie tip Ruhl! Ga ik ook eens proberen

Comment

Het grappige is dat veel mensen, waaronder ik zelf eerst ook, de SLDL en de RDL met elkaar verwarren. De RDL vind ik toch wel duidelijk fijner voor mijn rug omdat m'n rug in de laagste positie niet bol hoeft te staan en ik voel mijn glutes en hamstrings prima op spanning staan. Kwestie van rug in rechte/neutrale positie houden, alleen de heupen buigen en de stang vlak langs de benen naar beneden laten zakken. De RDL doe ik dan ook altijd op legday.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X