Trainingschema beginner + semi-gevorderd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trainingschema beginner + semi-gevorderd

Hallo

Een maand geleden is mijn trainingspartner naar een andere gym gegaan (door verhuis). Nu heb ik een nieuwe trainingspartner. Maar mijn nieuwe trainingspartner is een complete beginner.

Ik heb de laatste 6 maanden (heel de winter eigelijk) een schema gehad met veel compound-oefeningen in. Voor deze maand heeft mijn trainer mij een nieuw schema gegeven, een schema met veel isolatie-oefeningen en supersets.

Nu is mijn vraag: Ik veronderstel dat een compound-schema optimaal zou zijn, maar gaat mijn huidige schema de groei van mijn (beginnende) trainingspartner in de weg staan? Of is compound > isolatie toch wel beetje overrated? Mijn trainingspartner weegt 63kg en is vrij ecto.

Voor een beginner zijn juist compound oefeningen ideaal om mee te beginnen.

Daarnaast kun je altijd nog ondersteunend isolatie oefeningen doen.

Ik zou hier rondlezen, er zijn genoeg trainingsschemas die je zou kunnen gebruiken daar heb je geen trainer voor nodig, met gezond verstand, goed lezen kom je zelf een heel eind......... succes
    Leven, meervoud van lef!

Comment

Je hoeft volgens mij niet hetzelfde te trainen, maar als je mee wilt trainen moet je zeker de compounds doen. Compounds behoren zoiezo de basis te zijn voor elk schema, beginner of gevorderd.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Bedankt voor de antwoorden.

Maar ik zou graag een duidelijk antwoord hebben op dit stukje van mijn originele post.

Originally posted by Nemesis View Post
        Nu is mijn vraag: Ik veronderstel dat een compound-schema optimaal zou zijn, maar gaat mijn huidige schema de groei van mijn (beginnende) trainingspartner in de weg staan? Of is compound > isolatie toch wel beetje overrated? Mijn trainingspartner weegt 63kg en is vrij ecto.
        Ter verduidelijking:
        1. Ik weet dat compound ideaal zou zijn. Maar ik denk dat voor mij dit schema groei-stimulerend zal zijn. En ik denk dat ik de eerste 2 maanden mijn trainingspartner best kan begeleiden, dus samen trainen.
        2. Er zitten wel 2 compound-oefeningen in elke training. We doen in totaal 7 oefeningen per training.

Comment

Beginners moeten altijd beginnen met compounds. Altijd. Isolatie hoeft zeker in het beginstadium nog niet echt, maar aangezien de meesten die oefeningen het leukst vinden staan die er wel in. Elke behoorlijke training bestaat voornamelijk uit compoundbewegingen. 2 Compoundoefeningen op een training van zeven oefeningen is dus ook veel te weinig.
          Last edited by GeneralIx; 30-04-2008, 04:14.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
            Beginners moeten altijd beginnen met compounds. Altijd. Isolatie hoeft zeker in het beginstadium nog niet echt, maar aangezien de meesten die oefeningen het leukst vinden staan die er wel in. Elke behoorlijke training bestaat voornamelijk uit compoundbewegingen. 2 Compoundoefeningen op een training van zeven oefeningen is dus ook veel te weinig.
            Inderdaad ben het met General eesn compouds zijn veel belangrijker zou hier dus ook de nadruk opleggen...............
            Leven, meervoud van lef!

Comment

Tja wat moeten we hier op zeggen.

Voor een beginner zijn compound oefeningen enorm belangrijk. Deze zorgen dat je czs opwarmt, alle spieren en pezen voorbereiden en je activeerd zo meer motoreenheden welk later van pas komen. Dus ja het is enorm belangrijk voor een beginner om te beginnen met een full body schema waarin alle compound oefeningen verwerkt zitten.

Op den duur ga je steeds zwaarder en intensiever trainen. Wil niet veel zeggen, maar na een tweede compound oefening valt er niet veel meer te geven. Vandaar dat ik voor mijn lichaam 1-2 compound oefeningen op 8 oefeningen heb. Dus ik ben het niet eens met General dat 2 compounds op 7 oefeningen te weinig zijn. Na verloop van tijd kun je bijna niet anders. Wel is het zo dat de dagen opgezet zijn met de compounds als basis en de isolaties er om heen. Maar er zijn voldoende "isolaties" die praktisch compound zijn. Denk bijvoorbeeld aan Pull-ups en Bent over Rows voor de rug waarbij je nog voldoende motor eenheden en spieren activeerd.

Kan je met de beginnende sporter mee trainen? Ja, maar echt optimaal vind ik het persoonlijk niet. Je bent zelf nog een relatieve beginner en zal voorlopig nog wel goed gaan door nog een tijdje compound schema te blijven hanteren. Zou wel lichtelijk anders doen. Dus stel je deed full Body ga dan nu UB/LB doen. Maar normaliter is het zo dat je om de 6-8 weken je schema totaal om gooit. Nieuwe prikkels geven betere groei.

Comment

BOR en pullup zijn beide echt compounds. True, niet formaat squat, maar zijn zeker geen isolatieoefeningen.

sigpic

Comment

Ok. Dan kom je inderdaad aan meer dan 2 "compounds" per training. Zelf zie ik alleen de grote 3 oefeningen als echte compounds :P

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                    Ok. Dan kom je inderdaad aan meer dan 2 "compounds" per training. Zelf zie ik alleen de grote 3 oefeningen als echte compounds :P
                    Maar dat zijn niet alle. Op die manier vergeet je bijvoorbeeld alle olympische lifts, de rows, de push press, de military press, en ongetwijfeld zo nog een paar.
                    Compound is hier niks meer dan meerdere spiergroepen aanspreken in een oefening. De definitie van T-Nation is iets anders (compound = multijoint), maar dat terzijde.

sigpic

Comment

I know, maar zoals gewoonlijk is dat omdat we gewoon andere definities gebruiken en uiteindelijk zeggen en weten we hetzelfde

Comment

Ghehehe, great minds think alike.

sigpic

Comment

Er zit toch meer compound in het schema dan ik had verwacht.

Benchpress wordt toch ook gezien als compound, right?

Ik zal vrijdag het schema posten!

Comment

Originally posted by Nemesis View Post
                            Er zit toch meer compound in het schema dan ik had verwacht.

Benchpress wordt toch ook gezien als compound, right?

Ik zal vrijdag het schema posten!
                            bench is idd een compound
                            160kg squat
                            225kg deadlift
                            130kg benchpress

Comment

Alles waarbij meer dan 2 gewrichten in werking komen is compound.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X