Degelijk trainings schema?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Degelijk trainings schema?

Ik train nu ongeveer 2 jaar met vlagen behoorlijk fanatiek en wil nu gewoon fanatiek blijven trainen om bepaalde doelen (zie onderaan dit bericht) te behalen en te behouden.
    Bij het kleine fitness centre waar ik zit heb ik daarom laatst om een schema gevraagd om mijn spiermassa in vooral mijn armen, borst en schouders te vergroten en de rest van mijn lichaam strakker te krijgen door vet te verbranden.
    Mijn schema is nu als volgt:

Warming up / Cardio:
    10 min joggen op de loopband in "Hill-mode" snelheid 7km/h (zonder al te veel moeite)

Gewichten training:
    Dit dien ik als volgt uit te voeren.. 3 sets van 8 tot 12 reps continu met hetzelfde zo hoog mogelijke gewicht waar je nog wel de oefening goed mee kan uitvoeren. Tussen de sets steeds 60 seconden rust.
    - Dumbell Bench Press (2 x 16KG)
    - Cable Straight Back Seated Row (45KG)
    - Lever Triceps Dip (55KG)
    - Shoulder Press (25KG)
    - Lever Preacher Curl (20KG)
    - Lever Seated Crunch (60KG)
    - Sled Lying Leg Press (120KG)

Cardio:
    2000 Meter roeien (binnen 9 min)

Tussen haakjes zie je steeds hoe of met welk gewicht ik het uit voer.

Dit doe ik nu dus 4 tot 5 dagen per week in 1 a 1,5 uur, iedere keer precies hetzelfde, op advies van de fitness instructeur die dit schema voor mij heeft gemaakt.

Nu vraag ik mij af of het wel efficient is om iedere keer exact dezelfde oefeningen uit te voeren en of deze oefeningen wel goed op elkaar zijn afgestemd? Ik heb namelijk het idee dat ik steeds meer moeite krijg om de gewichten de lucht in te krijgen, alsof ik kracht verlies. Daarnaast heb ik soms ineens een verschrikkelijk slap gevoel in borst, schouders en armen en voel ik de behoefte om heel snel wat oefeningen met dumbells te doen om dit slappe gevoel weg te krijgen.

Ten slotte nog even over mij:
    Mijn gegevens:
    Gewicht: 80 kilo
    Lenge: 1,83 meter
    Leeftijd: 22
    Lichaamsbouw: Lang bovenlichaam, breed en gespierd in de borst en schouders, redelijk smal in de heupen, veel vet op billen, gespierde benen.

Specifieke doelen:
    Armen: Groter en breder zowel boven als onder armen
    Borst, Rug en Schouders: Droger en iets gespierder
    Buik: Gespierder en vetlaagje wegtrainen (droger)
    Billen & Benen: Een stuk droger, vooral vet op billen verbranden
    Gehele lichaam: Droger
    Conditie: Significant verbeteren

P.s. Het is niet de bedoeling om in een body builder te veranderen maar ik wil gewoon een mooi strak gespierd en atletisch ogend lichaam opbouwen en behouden.

Kijk maar vlug naar andere schema's. Dit stelt niets voor vind ik.
    Je kan andere schema"s hier op het forum vinden.
    Neem een schema over, pas het misschien aan en post dit dan eens.
    Van sommige mensen kan ik niet begrijpen dat ze van miljoenen zaadjes de snelste zijn geweest

Comment

Kijk eerst nog even rond voor je ergens mee begint
      Who's the Chef

Comment

Originally posted by Lauwe View Post
        Ik train nu ongeveer 2 jaar met vlagen behoorlijk fanatiek en wil nu gewoon fanatiek blijven trainen om bepaalde doelen (zie onderaan dit bericht) te behalen en te behouden.
        Bij het kleine fitness centre waar ik zit heb ik daarom laatst om een schema gevraagd om mijn spiermassa in vooral mijn armen, borst en schouders te vergroten en de rest van mijn lichaam strakker te krijgen door vet te verbranden.
        Mijn schema is nu als volgt:

Warming up / Cardio:
        10 min joggen op de loopband in "Hill-mode" snelheid 7km/h (zonder al te veel moeite)

Gewichten training:
        Dit dien ik als volgt uit te voeren.. 3 sets van 8 tot 12 reps continu met hetzelfde zo hoog mogelijke gewicht waar je nog wel de oefening goed mee kan uitvoeren. Tussen de sets steeds 60 seconden rust.
        - Dumbell Bench Press (2 x 16KG)
        - Cable Straight Back Seated Row (45KG)
        - Lever Triceps Dip (55KG)
        - Shoulder Press (25KG)
        - Lever Preacher Curl (20KG)
        - Lever Seated Crunch (60KG)
        - Sled Lying Leg Press (120KG)

Cardio:
        2000 Meter roeien (binnen 9 min)

Tussen haakjes zie je steeds hoe of met welk gewicht ik het uit voer.

Dit doe ik nu dus 4 tot 5 dagen per week in 1 a 1,5 uur, iedere keer precies hetzelfde, op advies van de fitness instructeur die dit schema voor mij heeft gemaakt.

Nu vraag ik mij af of het wel efficient is om iedere keer exact dezelfde oefeningen uit te voeren en of deze oefeningen wel goed op elkaar zijn afgestemd? Ik heb namelijk het idee dat ik steeds meer moeite krijg om de gewichten de lucht in te krijgen, alsof ik kracht verlies. Daarnaast heb ik soms ineens een verschrikkelijk slap gevoel in borst, schouders en armen en voel ik de behoefte om heel snel wat oefeningen met dumbells te doen om dit slappe gevoel weg te krijgen.

Ten slotte nog even over mij:
        Mijn gegevens:
        Gewicht: 80 kilo
        Lenge: 1,83 meter
        Leeftijd: 22
        Lichaamsbouw: Lang bovenlichaam, breed en gespierd in de borst en schouders, redelijk smal in de heupen, veel vet op billen, gespierde benen.

Specifieke doelen:
        Armen: Groter en breder zowel boven als onder armen
        Borst, Rug en Schouders: Droger en iets gespierder
        Buik: Gespierder en vetlaagje wegtrainen (droger)
        Billen & Benen: Een stuk droger, vooral vet op billen verbranden
        Gehele lichaam: Droger
        Conditie: Significant verbeteren

P.s. Het is niet de bedoeling om in een body builder te veranderen maar ik wil gewoon een mooi strak gespierd en atletisch ogend lichaam opbouwen en behouden.

Hier ben ik dus precies ook naar opzoek, geen bodybuilder maar strak gespierd worden. Alleen ik less zoveel!!! verschillende dingen van wat je wel en niet moet doen! en het spreekt elkaar steeds weer tegen.

Wat is trouwens nou beter? om met losse gewichten en kabels te trainen of gewoon met toestellen?

Comment

Losse gewichten en kabels. En zoveel tegenstellingen zijn er niet hoor.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Dit dacht ik dus ook al, het door de sportschool gemaakte schema is waardeloos.. Moest het ook 8 weken volhouden met dat schema en ik kon het me gewoon niet voorstellen dat het goed is om 8 weken lang 4 a 5 dagen per week iedere keer exact hetzelfde te doen. Die tyf ik dus gelijk in de prullenbak als ik daar zo naartoe ga..

Heb al even verder gelezen op het forum en begrijp dat het het beste is om je eigen fitness schema samen te stellen. Alleen heb ik geen enkele affiniteit hiermee, ik zou niet weten wat ik moet doen en waarmee ik moet beginnen om mijn doelen te bereiken. Op mijn sportschool houder en zijn begeleiders hoef ik niet te rekenen, en voor de rest loopt er niemand in die sportschool rond die echt fanatiek aan het trainen is..

Het liefst zou ik gewoon door een ervaren fitnisser die zelf al goede resultaten heeft geboekt op weg geholpen worden met adviezen, tips en een goed en specifiek op mij gericht schema. Die mij helpt mijn doelen te berijken en mij van tijd tot tijd bij stuurt en stimuleert.

Ben ik daar hiervoor aan het juiste adres of kan ik hier alleen maar een fitness schema laten controleren en ervaringen (die ik dus niet echt heb) delen?

Comment

Als je nou eens het schema van onze sticky steelt en probeert, heb je en een schema en een solide basis. Daarna kun je bijvoorbeeld Rippetoe gaan doen.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Beginners trainings programma's van de sport school zijn zo slecht niet imho. Beginners schema's zullen vaak doelen op +-45 min cardio en dan +-15 min full body compound machines. Voornamelijk omdat starters een slechte conditie hebben. Die machines zijn voor een beginner wel makkelijk en kan je redelijk snel omhoog klimmen met gewichten omdat je je evenwicht niet zo belast (wat de oefening minder efficient maakt maar wel makkelijker en motiverender doordat je dus sneller gewicht kan verhogen). Ik bookte er -10 kilo (non-spiermassa) op in 2 maanden.
                Overschakelen naar losse gewichten kan even moeizaam zijn maar tergelijkertijd prikkelt het je lichaam direkt weer dus weer betere vorderingen.
                Cardio verminderen en de tijd in krachttraining verhogen kan je overigens gewoon met een vervolg gesprek doen en dan maken ze een nieuw schema voor je. Btje communiceren en veel researchen en je komt een end ;]
                Stats: 25jr, 2m06, 92kg, 11.5%bf. Training since: 03/03/08. Bulking since: 03/05/08. Startingstats: 105kg, 24%bf.

Comment

Ja de conditie is minder, maar om conditie te bouwen is HIIT veel effectiever. Daarnaast is het bull om te beginnen met apparaten, leidt tot een vertekend beeld van de kracht en een slechte balans tussen kracht van de grote spieren en de balans die nodig is bij vrije gewichten.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X