hardslag bij Harlopen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hardslag bij Harlopen

Beste mensen,

Ik jog sinds kort weer regelmatig, nu heb ik een hartslagmeter en zou graag weten op welke hartslag je conditie en vet verbrand.
    op internet staat er genoeg info op maar verschillende cijfers, bv vetverbranding heb ik eerst gevonden dat je hart 60-70% van het max hartslag dan kom ik 40-50 % tegen wat is het nu.
    En train je ook conditie als je hartslag 90-95 % van het max hartslag pompt ?

amvast mercikes !
    Geschiedenis herhaalt zich, sehr stolz!

je verbrand vrijwel altijd vetten tijdens je training (mits je niet zo intensief traint dat je volledig anearoob bezig bent).

Cardio op lage intensiteit is makkelijk vol te houden, en je verbrand toch een aanzienlijke hoeveelheid energie en vetten.

cardio op hoge intensiteit, verbrand meer kcal en meer vetten (bij een gelijke tijdsduur), je traint je cardiovasculair systeem beter als cardio op een lagere intensiteit. maar het is ook moeilijker om een langere tijd vol te houden.

Als je conditie goed is, zou ik een half uurtje cardio op een 80-85% van je max hartslag doen. Dit levert zowel voor vetverbranding als voor conditie verbeteren een optimaal resultaat.

als je conditie nog niet zo goed is, dat je een half uur op 80-85% van je hartslag kunt volhouden, dan kun je wellicht beter beginnen met een half uurtje op 65-75% van je max hartslag. En naarmate je dit steeds makkelijk volhoud, kun je de intensiteit gaan verhogen.

Als je conditie uitstekend is, kun je na gaan denken over high intensity interval training. je wisselt hierbij op 100% vermogen sprinten af met bijvoorbeeld joggen. (bijvoorbeeld 30 seconden op maximaal vermogen sprint afwissellen met 60 seconden joggen. je warmt eerst 5 minuten goed op door te joggen. dan doe je 10x cyclussen van 30sec sprint, 60 sec joggen). als je merkt dat je conditie nog veel beter is, kun je eventueel de verhouding tussen sprint en joggen nog aanpassen voor nog meer intensiteit.

je hartslag zal na een 2-3 sprints pieken tot wel 95-98% van je max hartslag, en zal zakken tot 80-85% van je max hartslag tijdens het joggen.

succes ermee
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

bedankt voor tips, is zeer nuttig, alleen vroeger jogde ik vaker ben ik dan gestopt en ben terug begonnen, je merkt wel dat je conditie fel is achteruit gegaan nu bij een 30 min joggen op iets hogere intensiteit dan dat ik kan spreken al een hele prestatie is!

Comment

hardslag bij Harlopen
        Dit zijn echt geen grappen meer.
        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Let op met percentages vergelijken: soms zijn ze een percentage van je maximale hartslag (bijv. 180) gerekend vanaf 0, soms een percentage gerekend vanaf je minimum hartslag (bijvoorbeeld 60). Dat levert verschillende waarden op.

Een hartslag van 120 komt in het eerste geval overeen met 67%, in het tweede geval met 50%.

Comment

Hoi, misschien dat je hier wat aan hebt: Met duurlopen (rustig tempo) begint de vetverbranding na 30 minuten. Eigenlijk kun je dan beter wat langer dan 30 min lopen, maar het kan ook fietsen, roeien, skaten etc. zijn, zolang je niet in de verzuring traint. Bij intervaltraining (tempowisselingen / sprintjes tussendoor of lopen van een middenafstand bij atletiek) verbrandt je in rap tempo suikers / koolhydraten. Atleten die bv. een (halve) marathon lopen eten vaak pasta / brood met jam van tevoren omdat ze zo'n hoog tempo lopen dat ze koolhydraten verbranden. Als het lichaam op vetverbranding overgaat, wordt ingeboet aan het tempo. bij een marathon zie je dit vaak gebeuren bij +/- 35 km (de bekende "man met de hamer"). In ieder geval: Veel loopplezier :-)

Comment

Originally posted by Runner View Post
              Hoi, misschien dat je hier wat aan hebt: Met duurlopen (rustig tempo) begint de vetverbranding na 30 minuten. Eigenlijk kun je dan beter wat langer dan 30 min lopen, maar het kan ook fietsen, roeien, skaten etc. zijn, zolang je niet in de verzuring traint. Bij intervaltraining (tempowisselingen / sprintjes tussendoor of lopen van een middenafstand bij atletiek) verbrandt je in rap tempo suikers / koolhydraten. Atleten die bv. een (halve) marathon lopen eten vaak pasta / brood met jam van tevoren omdat ze zo'n hoog tempo lopen dat ze koolhydraten verbranden. Als het lichaam op vetverbranding overgaat, wordt ingeboet aan het tempo. bij een marathon zie je dit vaak gebeuren bij +/- 35 km (de bekende "man met de hamer"). In ieder geval: Veel loopplezier :-)
              je verbrand al vetten vanaf de eerste paar minuten. geen reden om langer dan 30 minuten te gaan cardioen.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Runner View Post

IK probeer eerst conditie op te bouwen want die is barslecht, en het is zoals moderator hieronder zegt dat je al vanaf een paar min vet vetverbrand het enige verschil is dat je na 30 min geen koolhydraten niet mee rhebt geloof ik !
                enigsinds bendakt voor de tips ;-)

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X