conditie en explosiviteit combineren met kracht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• conditie en explosiviteit combineren met kracht

Ik maak gebruik van het schema die Falstyr voorstelt bij de styckies. Nu wou ik mijn krachttraining gaan combineren met conditietraining en wou ik graag meer explosieve kracht. Dit omdat ik graag weer aan gevechtsport wou gaan doen.
    Aangezien ik het niet erg vind in te boeten op massa stelde de fitnesscoach voor om ipv mijn herhalingen 4x8 te doen met 2 min rust, deze te wijzigen naar 4x10 met 30 seconden rust.

Volgens hem zou ik op deze manier een goed evenwicht vinden tussen mijn kracht training en conditietraining.

Wat is jullie mening hierover?

Is nou niet echt een wereld van verschil. Ik deed eerst zelf altijd 12-10-8-20 per oefening. Ben zelf kickboxer. Maar ben de laatste tijd steeds meer op massa gaan richten en train nu 12-10-8-6 en met zware gewichten. Als je maar goed blijft kickboxen er bij of wat dan ook, ga je niet echt achteruit in snelheid of leningheid. Ik merk wel dat ik een stuk sterker ben en conditie is er icm HIIT op de sportschool ook erg op vooruit gegaan.
    20jr 1,92m 85,2kg 11,3%

DL: 6x 100 - SQ: 8x 100 - BP: 7x 80

Comment

Als "explosieve kracht" je doel is, dan dien je ook je krachttraining daar aan aan te passen. Met andere woorden: je doet er dan verstandig aan je oefeningen ook explosief uit te voeren. Om dat te kunnen doen moet je meestal een wat lager gewicht pakken. En dat heeft tot gevolg dat je vaak meer reps per set kunt doen.
      Simpelweg gewicht en reps veranderen zal je niet helpen. Explosief iedere rep uitvoeren (wel controle houden!) is cruciaal.
      Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Bedankt voor de tips. Er zit iets in!

Comment

explosieve kracht en conditie zijn beweging specifiek. Je kan heel erg explosief bankdrukken, squatten, deadliften, etc. Maar de overdracht van het explosief uitvoeren van deze oefeningen naar een specifieke sportbeweging zoals bijvoorbeeld een trap, stoot, worp, etc, is klein.

dit komt doordat het lichaam bij een bepaalde beweging een specifieke selectie aan spiergroepen via het zenuwstelsel aanstuurt. Je lichaam leert bij het uitvoeren van deze beweging om deze specifieke spiergroepen van spieren in deze beweging op een bepaalde manier samen te laten werken.

hoe vaker je deze beweging uitvoert, hoe beter je lichaam zich "herrinnert" hoe deze beweging moet. Deze informatie wordt opgeslagen in de hersenen. En een volgende keer dat je deze beweging uitvoert kan het grotendeels terugvallen op deze voorgaande informatie. Tevens wordt je lichaam steeds efficienter en kan meer motoreenheden gebruiken bij deze specifieke oefening. Hierdoor neemt de explosieve kracht toe.

Je lichaam leert niet om explosief deze specifieke selectie aan spieren te gebruiken, behalve als je deze specifieke selectie aan spieren samen laat werken in een explosieve beweging.

je moet explosief trainen om je explosieve kracht te vergroten. maar stel je gaat explosief bankdrukken... waar wordt je lichaam dan goed in? exact in explosief bankdrukken, maar niet in een specifieke vechtbeweging.

fitness/krachttraining heeft nauwlijks tot geen overdracht op de explosiviteit van vechtsportbewegingen. zelfs als je alle oefeningen explosief uitvoert. Ook niet alle oefeningen zijn even geschikt om explosief uit te voeren.
          -------------------------------

Ik weet dat topsporters in de atletiek, het wielrennen, tennis, zwemmen, volleybal, basketbal en voetbal gebruik gemaakt wordt van gewichthef oefeningen (de powerclean, de clean and jerk en de snatch). Gewichtheffen is een vorm van krachttraining waarbij techniek en vooral ook explosiviteit een cruciale rol spelen. (niet verwisselen met powerliften, waarbij niet de explosiviteit maar de maximale kracht een cruciale rol speelt).

Maar per sport zijn de variabelen voor het uitvoeren van deze gewichthef oefeningen weer anders. er word per sport gekeken naar welke krachten vrijkomen in de sportspecifieke situatie en op basis hiervan wordt er een bepaald aantal herhalingen bij een bepaald gewicht gekozen. Bij de ene sport voldoet een powerclean, bij de andere sport zijn snatches meer geschikt.

waar jij naar op zoek bent, is informatie over sportspecifieke training voor vechtsporters. dus dat is iets waar je naar kan kijken. Ik heb me niet genoeg hierin verdiept om je hierin te adviseren.

wel weet ik genoeg om te weten dat je geen betere vechter gaat worden door normaal te fitnessen. Het advies dat jou trainer heeft gegeven zal ook niets hieraan bijdragen. wel zal het bijdragen aan een betere spierconditie doordat de rust tussen de sets laag is, en het aantal sets en herhalingen relatief hoog.
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Een paar dagen geleden kwam ik toevallig dit artikel tegen. Het gaat over trainen voor MMA, en dan met name over het uitvoeren van deadlifts ten behoeve van MMA:

T NATION | Deadlifting for MMA
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

super info dynobet!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X