Overtrainen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Overtrainen

Hallo,

De reden voor de vraag over overtraining is dat ik veel tegenstrijdige dingen hierover lees/hoor.
    Ik weet dat rust belangrijk is, en dat je lichaam groeit op rustdagen.
    Maar hoe zit dit als je meerdere sporten doet, of meerdere spiergroepen?
    Een gemiddeld trainingschema van mij ziet er ongeveer zo uit:

Ma: Borst + Biceps (fitness)
    Di: Rug + triceps (crossgym)
    Wo: 10Km hardlopen (cardio)
    Do: Schouders + Buik (fitness)
    vr: Benen (crossgym) (crossgym)
    Za: Borst + Buik (fitness)
    Zo: 10Km hardlopen (cardio)

Je zou zeggen dat de elke spiergroep genoeg rust krijgt om maximaal te herstellen en groeien.
    Er even vanuit gegaan dat mijn voedingsschema optimaal is, geeft dit een maximaal resultaat?
    Of heb ik er meer baat bij als ik een volledige rustdag zou nemen?
    Op internet lees je voornamelijk dat je al snel te veel traint, terwijl ik nu een boek (medische sportgids) aan het lezen ben waarin ik eigenlijk lees dat (volledige) rustdagen eigenlijk achterhaald zijn. Ik sport namelijk graag en voel me er super bij om elke avond maximaal te trainen. (Doe dit ook al zeer lang zo).
    Maar geeft dit ook maximaal resultaat? Wat is jullie mening/advies hierover?

ik vind het wat veel maar als jij op deze manier resultaat boekt en vooruitgaat

Comment

"Overtraining" verschilt per persoon. Zolang je genoeg eet en slaapt en mentaal goed voelt zie ik geen probleem.

CT Fletcher- What is Overtraining? - YouTube

Comment

Vind het n vreemde indeling:
        2x borst en buik, de rest maar 1x.
        Je gaat ook speciaal trainen voor schouders/buik n beetje slappe training imo net als borst/buik.

Comment

Nee dat idee had ik ook.
          Ik train bij fitness vaak tussen 6-10 herhalingen (altijd tot faillure), en bij crossgym met meer herhalingen en meer super sets. En hardlopen voor de conditie.
          Heb zeker vooruitgang met kracht en conditie, en heb nog steeds na elke training goede spierpijn. Laat me graag motiveren door greg plitt zijn idee van trainen.
          Vraag is ook niet of ik er baat bij heb. Vraag is meer kan dit negatief uitwerken en zou ik meer baat hebben om wat meer rustdagen te nemen.

Comment

Nou het is zo dat de ene week heb ik bijvoorbeeld 2x borst, waarbij ik de week erna misschien 2x rug of schouders of benen doe. Aangezien ik elke dag iets train is het niet elke week exact hetzelfde..

Comment

Wat is je doel, dat je zoveel cardio erbij hebt? En wat bedoel je precies met crossgym?
              Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Altijd tot faillure is ook niet goed.
                Ja meer rust is ook meer spiergroei, daar ze tijd nodig hebben voor groei en niet alleen voor herstel.
                Ik zou de trainingen beter verdelen in spiergroepen en iets meer rust in acht nemen.

Comment

Hardlopen doe ik momenteel om te trainen voor de strongmanrun duitsland en belgie.
                  Normaal gesproken zit dit er niet bij.

Comment

Originally posted by Vinka View Post
                    Hardlopen doe ik momenteel om te trainen voor de strongmanrun duitsland en belgie.
                    Normaal gesproken zit dit er niet bij.
                    Ah oke. Daarom ook de crossgym? Doel je bij crossgym op iets als crossfit? Want daarvan herstel je over het algemeen ook sneller dan kt. Crossfit is loeizwaar, maar deels door het conditionele aspect en omdat je gewoon verzuurd.

Betreft je overtraining: als jij voldoende eet en slaapt, is het moeilijk om overtraind te raken. Het zal vast wel kunnen, maar daarvoor moet je gewoon alert zijn op jezelf en je voeding erop aanpassen. Als jij je lichaam niet de mogelijkheid geeft om te herstellen wordt het lastig. Ik dacht dat je zoveel cardio deed omdat je vet wou verliezen, maar als het puur gericht is om daarop voor te bereiden, dan kan je dus wel voldoende eten?

Overtraining heb je niet zomaar, zijn wel veel horrorverhalen
                    Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Ja dat vond ik ook. Hoor veel jongens in de sportschool praten over 4x per week trainen max etc.. Maar aangezien hun ook maar half trainen geloofde ik dit al niet. Crossgym is id crossfit. Reden hiervoor is het conditionele gedeelte. Heb 6 jaar gebokst en 3 jaar mma gedaan. Als je daarmee stopt dan mis je conditionele uitputting gewoon.
                      Wat betreft voeding probeer ik dit optimaal mogelijk te houden. Niet in te gaan op mijn voedingsschema eet ik wel dagelijks: Tonijn - Eieren - kwark - kip - noten - fruit - groente - shakes.
                      Aan de hand van een vorige vraag eet ik nu ongeveer 80gr vet, 180gr eiwitten, overig koolhydraten. +/-3000Kcal per dag. Gewicht is 80.

Comment

Geniaal filmpje!! haha

Comment

Je pakt triceps 4X pw nu..

Comment

Ligt eraan hoe je je training indeelt wat normaal aan te raden valt qua aantal dagen. 5 dagen fullbody is geen topper bijvoorbeeld.

Als je doel zo goed mogelijk vooruit gaan is, conditioneel en tegelijkertijd kracht, dien je meer rust in te plannen en een andere indeling te maken wat mij betreft.
                            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

eens met het relaas van pescatore.
                              - MKLP

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X