Wat voor beginnersschema is verstandig voor een 13 jarige ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wat voor beginnersschema is verstandig voor een 13 jarige ?

    Mijn buurjongen van 13 jaar wilt vanaf zijn 14e met mij mee gaan sporten in de sportschool.
    Tot die tijd wilt hij alvast thuis wat gaan doen,uiteraard niet met zware gewichten.
    Hij is voor zijn leeftijd al aardig groot,175 cm.
    Het lijkt mij verstandig om vooral bodyweight oefeningen te doen en eventueel wat met lichte dumbells.
    Zelf heeft hij ook al een pull up bar aangeschaft.

    Schema's maken is niet zo moeilijk,maar om een (veilig)beginners schema te maken voor een 13 jarige,is toch iets lastiger.
    Bij de stickies heb ik het stuk gelezen over kinderbodybuilding,maar daar staat alleen een globaal voorbeeldschema bij en ook niet hoe vaak je bijvoorbeeld per week mag trainen.


    Heeft er iemand toevallig een link met meerdere oefeningen of een voorbeeldschema voor thuis trainen?

    Bij voorbaat dank.
    DIVIDE ET IMPERA

  • #2
    Als ik een kind van die leeftijd zou hebben, dan zou ik hem gewoon laten doen wat ik ook doe, dus bench presses, squats, deadlifts etc.

    Jeff Seid traint ook al vanaf die leeftijd en hij heeft volgens mij ook zo getraind.

    Comment


    • #3
      Waarom lichte dumbells? Waarom niet gewoon meteen compound oefeningen zoals deadlift squat benchpr enzv ?

      Hij is al 175, mooie lengte, hij zal zijn groeispurt al gehad hebben. Hij gaat natuurlijk nog wel wat centimeters groeien. Maar zolang hij de oefeningen goed uitvoert lijkt het mij niet dat dit slecht of gevaarlijk is. In tegendeel, het zal naar mening alleen maar voordelen hebben aangezien hij al jong begonnen is met hard trainen, en hij zit nu in zn puberteit en als ik het goed hebt nemen de hormonen toe in de puberteit. (correct me if im wrong)

      Mijn vraag is eigenlijk waarom leer je hem de echte oefeningen niet aan zodat hij meteen aan een echt schema kan beginnen ipv die beginner schematjes?

      En nu even op je vraag ingaan haha, ik weet niet of je een smartphone hebt, maar de app JetFit is voor mij echt heel erg handig. Alle oefeningen zijn daar te vinden, zelfs oefeningen waarvan je geen eens wist dat ze bestaan. en zodra je er op drukt zie je precies hoe je deze oefening uit moet voeren. Ook kan je met de app door middel van die oefeningen een schema samenstellen en alles bijhouden.

      Comment


      • #4
        lol je was me net voor xD

        Originally posted by Dynamix View Post
        Als ik een kind van die leeftijd zou hebben, dan zou ik hem gewoon laten doen wat ik ook doe, dus bench presses, squats, deadlifts etc.

        Jeff Seid traint ook al vanaf die leeftijd en hij heeft volgens mij ook zo getraind.

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de reacties .

          Het probleem is dat hij volgend jaar pas naar de sportschool mag.
          Benchpress heeft hij thuis niet,al kan hij evt floorpress doen.
          Dus een 'echt' schema kan niet,het zal voorlopig improvisren worden en aangezien ik weinig ervaring heb met 'kinderschema's'en bodyweight oefeningenen,stelde ik de vraag.

          Uitgegroeid is hij nog niet,ze schatten dat hij +/- 200 cm wordt.
          Dat je niet meer groeit door bodybuilding is redelijk achterhaald,maar je kan wel blessures krijgen.

          JetFit is mij bekend,goede app.
          DIVIDE ET IMPERA

          Comment


          • #6
            alles is veilig zolang de techniek goed is, doen wat voor handen ligt! tof dat je hem wilt helpen..

            Comment

            Sidebar top desktop

            Collapse

            Actieve discussies

            Collapse

            Working...
            X