Vooraf alvast excuses voor deze erg lange post...
Ik train nu zo'n 1,5 jaar, maar ik ben een beetje aan het klooien met mijn schema. Ik train soms enkele weken met een push/pull/legs schema en dan weer met een ub/lb schema. Die wisselingen van schema doe ik, omdat ik eigenlijk niet goed weet wat het beste is. Ik wil het nu eens goed aanpakken, dus gooi ik hier mijn schema's neer met de vraag welke ik het beste kan hanteren (eventueel met aanpassingen).
(sidenote: ik heb een bepaalde aangeboren afwijking, waardoor ik o.a. een kromming in mijn wervelkolom heb. Normaal squatten lukt niet, dus doe ik in plaats daarvan de swiss ball squat met extra plate. Ook doe ik ipv de flat bench press, de decline bench press, omdat ik daarmee minder mijn schouders belast. Incline db press gaat wel, omdat ik met de db's mijn "eigen" ROM kan bepalen: i.e. minder geforceerde houding als de barbell press)
(sidenote2: het fitnessen gaat me ondanks de aangeboren afwijking redelijk goed af. Ik vind het nog steeds erg leuk, krijg er een kick van als ik klaar ben met een training. Ben vanaf dat ik begon 10 kilo aangekomen, en niet alleen vet en merk nog steeds progressie, al stagneert deze wel. Ik houd mijn voeding in de gaten met myfitnesspal, meet elke ochtend mijn gewicht en bepaal om de 2 weken of ik moet bijsturen)
Push/pull/legs:
ub/lb:
Trainingsfrequentie:
Voordelen push/pull/legs:
- Ik voel meer spierpijn de dagen na deze trainingen (al is dat niet altijd een teken van een goede training).
- Ik herstel langzaam, vooral na benentraining. Bij push/pull/legs zit er tussen dezelfde trainingen 3 of 4 dagen waardoor je beter kan herstellen.
Voordelen ub/lb:
- Je traint alles 2x per week (ik las ergens dat dat beter is ivm de prikkels).
Welke van de 2 schema's raden jullie mij aan? Of zijn ze allebei volkomen ruk?
Ik train nu zo'n 1,5 jaar, maar ik ben een beetje aan het klooien met mijn schema. Ik train soms enkele weken met een push/pull/legs schema en dan weer met een ub/lb schema. Die wisselingen van schema doe ik, omdat ik eigenlijk niet goed weet wat het beste is. Ik wil het nu eens goed aanpakken, dus gooi ik hier mijn schema's neer met de vraag welke ik het beste kan hanteren (eventueel met aanpassingen).
(sidenote: ik heb een bepaalde aangeboren afwijking, waardoor ik o.a. een kromming in mijn wervelkolom heb. Normaal squatten lukt niet, dus doe ik in plaats daarvan de swiss ball squat met extra plate. Ook doe ik ipv de flat bench press, de decline bench press, omdat ik daarmee minder mijn schouders belast. Incline db press gaat wel, omdat ik met de db's mijn "eigen" ROM kan bepalen: i.e. minder geforceerde houding als de barbell press)
(sidenote2: het fitnessen gaat me ondanks de aangeboren afwijking redelijk goed af. Ik vind het nog steeds erg leuk, krijg er een kick van als ik klaar ben met een training. Ben vanaf dat ik begon 10 kilo aangekomen, en niet alleen vet en merk nog steeds progressie, al stagneert deze wel. Ik houd mijn voeding in de gaten met myfitnesspal, meet elke ochtend mijn gewicht en bepaal om de 2 weken of ik moet bijsturen)
Push/pull/legs:
Code:
Push: decline bankdrukken incline dumbbell (db) press db flys en/of flys apparaat triceps pushdowns tricep skull crushers (met db) db pullovers Pull: chinups cable row T-bar row pulldown apparaat row machine bicep curls bicep hammers Legs: leg press squat leg curl calf raise rotary torso crunch apparaat leg extension
Code:
ub1: decline bankdrukken chinups incline db press cable row flys apparaat row machine bicep curls DB pullovers tricep pushdown lb1: leg press squat leg curl calf raise rotary torso crunch apparaat ub2: decline bankdrukken pulldown apparaat incline db press floor DB flys en flys apparaat T-bar row row machine triceps skull crush (met db) bicep hammers (met db) lb2: leg press squat back extension calf raise crunch apparaat leg extension
Code:
ma push <-> ub1 di pull <-> lb1 wo legs <-> rust do rust <-> ub2 vr push <-> lb2 za rust <-> rust zo pull <-> rust ma legs <-> ub1 di rust <-> lb1 wo push <-> rust do pull <-> ub2 vr rust <-> lb2 za legs <-> rust zo rust <-> rust Zowel push, als pull, als legs: 1,5x per week Ub/lb: 2x per week
- Ik voel meer spierpijn de dagen na deze trainingen (al is dat niet altijd een teken van een goede training).
- Ik herstel langzaam, vooral na benentraining. Bij push/pull/legs zit er tussen dezelfde trainingen 3 of 4 dagen waardoor je beter kan herstellen.
Voordelen ub/lb:
- Je traint alles 2x per week (ik las ergens dat dat beter is ivm de prikkels).
Welke van de 2 schema's raden jullie mij aan? Of zijn ze allebei volkomen ruk?
Comment