Een kleine vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een kleine vraagje

Als je een workout hebt gedaan of een warming up o.a cardio.

Dan verbrand je vet toch? Want ik had hier ergens gelezen dat je vet en spier kan verbranden.

Gedurende de eerste 15-20 minuten van je training gebruikt je lichaam de opgeslagen koolhydraten als brandstof. Na deze periode gaat je lichaam over op het aanspreken van je vetreserves. Dit houdt in dat je minstens 20 minuten moet bewegen om je lichaam vet te laten verbranden.

Als het je doel is om te afvallen, moet je aan een aantal dingen denken. Je moet zeker weten dat vet aan het verbranden bent in plaats van spieren. Nu zul je misschien denken "wat maakt dat nou uit? gewicht is gewicht en dat moet naar beneden, niet?" Dit is de grootste fout die je kan maken.

Ten eerstel, je wilt echt geen spiermassa verliezen! Het is waar dat spieren meer wegen dan lichaamsvet, het is ook een feit dat dat spieren meer energie nodig hebben dan vet. Meer spieren zorgen dus voor een hogere stofwisseling en helpen je om sneller calorieën te verbranden, en daarmee je lichaam helpen om je vetreserves aan te wenden als energiebron.
    Dus als je wilt leren hoe je puur vet moet verbranden ontkom je er niet aan om ook te leren hoe je spieren werken en hoe je deze moet opbouwen.

Comment

Gedeeltelijk waar. Na de training heb je nog vrij weinig kh over, dus je zult waarschijnlijk al eerder overschakelen op vetverbranding. Daarnaast is 20 minuten veelal aangeraden, maar bijvoorbeeld tabata's zijn ook geweldig als cardio terwijl die toch maar 4 minuten duren. Of je dus echt 20 minuten moet, volgens mij niet. Daarnaast zijn sessies van 40 minuten in mijn ogen onzin, met een HIIT sessie van 20 zul je meer bereiken qua vetverbranding. Uiteraard is er niets mis met het beste van twee werelden te nemen (afwisselen), maar om echt af te vallen is hiit de ongeslagen kampioen.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by Kiki27 View Post
        Gedurende de eerste 15-20 minuten van je training gebruikt je lichaam de opgeslagen koolhydraten als brandstof. Na deze periode gaat je lichaam over op het aanspreken van je vetreserves. Dit houdt in dat je minstens 20 minuten moet bewegen om je lichaam vet te laten verbranden.

Als het je doel is om te afvallen, moet je aan een aantal dingen denken. Je moet zeker weten dat vet aan het verbranden bent in plaats van spieren. Nu zul je misschien denken "wat maakt dat nou uit? gewicht is gewicht en dat moet naar beneden, niet?" Dit is de grootste fout die je kan maken.

Ten eerstel, je wilt echt geen spiermassa verliezen! Het is waar dat spieren meer wegen dan lichaamsvet, het is ook een feit dat dat spieren meer energie nodig hebben dan vet. Meer spieren zorgen dus voor een hogere stofwisseling en helpen je om sneller calorieën te verbranden, en daarmee je lichaam helpen om je vetreserves aan te wenden als energiebron.
        Dus als je wilt leren hoe je puur vet moet verbranden ontkom je er niet aan om ook te leren hoe je spieren werken en hoe je deze moet opbouwen.

Oke weer iets bijgeleerd!

Maar hoe weet ik dat ik vet of spier verbrand? Ik heb namelijk gisteren hard zitten sporten! Ik was helemaal nat door de zweet en heb nu overal spierpijn! Heb ik dan nu spier zitten kweken of zitten verbranden?

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
          Gedeeltelijk waar. Na de training heb je nog vrij weinig kh over, dus je zult waarschijnlijk al eerder overschakelen op vetverbranding. Daarnaast is 20 minuten veelal aangeraden, maar bijvoorbeeld tabata's zijn ook geweldig als cardio terwijl die toch maar 4 minuten duren. Of je dus echt 20 minuten moet, volgens mij niet. Daarnaast zijn sessies van 40 minuten in mijn ogen onzin, met een HIIT sessie van 20 zul je meer bereiken qua vetverbranding. Uiteraard is er niets mis met het beste van twee werelden te nemen (afwisselen), maar om echt af te vallen is hiit de ongeslagen kampioen.

Hmm oke.

HIIT was heel hard rennen en weer rustig joggen en dan weer heel hard rennen tog?

En wanneer verbrand ik spier? Want ik wil spieren krijgen en vet verbranden.

Comment

Je ruikt het als je spieren verbrand. Je ruikt dan een smerige ammoniaklucht en je urine wordt donker. Dat betekent dat je lichaam van vetverbranding is overgeschakeld op eiwitverbranding! Per uur dat je eiwitten verbrand verbrand je ongeveer evenveel eiwitten als er in een hardgekookt ei zitten.
            Speel het op safe. Doe hooguit een uur cardio of 30 tot 45 minuten na een krachttraining. Wil je keihard voor conditie gaan en dus langer doorgaan dan een uur? Dan zul je koolhydraten tot je moeten nemen om je spieren te beschermen tegen verbranding. Maar jij doelt op vetverbranding dus dan mag je geen koolhydraten nemen tijdens je cardio. Beperk het daarom tot MAXIMAAL een uur.
            Succes!
            Geniet, en drink met maten!

Comment

Als ik even mag inhaken op de vraag van dametje, ik weet inmiddels dat te veel onder je onderhoud gaan zitten of je lichaam niet van genoeg proteine voorzien ervoor kan zorgen dat je lijf in plaats van vet spieren gaat verbranden. In hoeverre kun je dat echter helemaal voorkomen?

Ik weeg bijvoorbeeld 68 kilo en heb 24% lichaamsvet. 52 kilo van mijn lichaam is "droge" massa. Ik heb dus maar zo'n 16 kilo vet in totaal om te verliezen, en ik zou maar een kilo of 6 aan puur vet hoeven te verliezen om aan mijn streefpercentage van 18% te komen.

Het is me alleen niet duidelijk hoeveel spier ik kan verwachten te verliezen. Natuurlijk doen we allemaal ons best om dat te beperken, maar hoe reëel is het om helemaal geen spier te verliezen? Of moet ik er rekening mee houden dat ik toch een paar kilo aan spier kwijt zal raken? En moet ik daar dus in het bepalen van mijn streefgewicht (nu 60 kilo op basis van mijn verwachting toch ook wat spier te zullen verliezen) rekening mee houden?

Comment

Je zult waarschijnlijk iets verliezen, maar of het echt schokkend zal zijn... Zeker als je pas bent begonnen kun je zelfs spiermassa aankomen, zelfs in de cut. Zou hier verder geen rekening mee houden.
                "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Ik heb al paar dagen workout's gedaan en hard gelopen. Heb ik dan nu wel vet verbrand? Want ik wil namelijk spieren maken en de vet wegwerken.

Met cardio verbrand je vet dus dan krijg ik spieren er voor terug neem ik aan?

En wat als ik spier verbrand?Wat zijn de gevolgen daar van?

Comment

Hahaha, nee zo mooi werkt dat niet. Vet verbranden is vet verbranden, niet meer en niet minder. Je krijgt er geen spieren voor terug, die moet je eraan trainen met je krachttraining.
                    Gevolgen van spieren verbranden? Minder hoge vetverbranding en een ammoniakgeur.

sigpic

Comment

Wat ook belangrijk is hoe lang en hoe intensief je al traint. Als je begint zul je zonder al te veel moeite al spiermassa aanzetten. Als je al langer traint kun je ook spiermassa aanzetten ondanks dat je onder onderhoud eet, maar het is zo weinig qua grammen dat het verwaarloosbaar is.

Wat me opvalt is dat mensen menen dat je per se onder onderhoud moet eten om af te slanken. Als je dit te lang doet werkt het in mijn ogen niet. Want net zoals met krachttraining ga je ook qua eten de wet van verminderde meeropbrengst merken. Dit betekend dat als je te lang op een bepaald aantal kcal blijft zitten tijdens dieten dat je lichaam er steeds minder op vooruit gaat. Het metabolisme begint zich dan ook langzaam aan op die kcal inname in te stellen.

Als je onder onderhoud eet zou je zo 1.5kg per week kunnen verliezen terwijl als je op onderhoud eet dat gehalveerd wordt. Maar je weet wel dat je op langer termijn meer spierbehoud hebt en merendeels vet hebt lopen verbranden.

Vandaar dat ik van mening ben, na de ervaringen van de afgelopen 5 maanden, dat je beter 6-8weken onder onderhoud kunt gaan zitten. Daarnaast veel kracht training met cardio. Je hebt meer kans op verlies totale massa door minder en schoon te eten, maar ook door de verbranding tijdens de trainingen. Met KT zet je spiermassa aan welk ook meer gaat verbranden op den duur buiten de trainingen om.

Maar na die 6-8 weken (zelfde tijds periode dat je tevens een ander KT schema neemt) zou ik op onderhoud gaan eten (excl. Sporttoeslag). Wel schoon blijven eten met de verdeling merendeels eiwitten en wat minder in koolhydraten. Dit betekend niet dat je geen vet kunt gaan verliezen. In tegendeel je verbranding komt dan puur uit het sporten. En omdat je op onderhoud eet heb je ook grotere kans op spierbehoud.

Qua cardio deed ik 30-45mins crosstrainer. Daarna afwisselen met ene dag crosstrainer andere dag fietsen/roeien. Sinds fatsoenlijke sportzooltjes heb 2mins lopen/3mins rennen voor zo'n 20-25mins lang. Het beste is ene dag krachttraining te doen van 45-60mins en de andere dag net zoveel tijd aan cardio te besteden. Maar omdat ik elke dag KT deed werd cardio er meteen achteraan gedaan waardoor een bezoek van 90mins per dag gerealiseerd werd. Andere tip is om tijdens vakanties normale tijd op te staan, whei shake te nemen, 60-90mins duur cardio te doen. In de middag doe je dan reguliere training sessie met je cardio op HiT-methode.

Als je je erg druk maakt om spierverlies...tja waarom? Als je net begint heb je ze nauwelijks dus wat valt er precies te verliezen? En omdat je net begint zet je juist nog makkelijk spiermassa aan. Maar mocht je je er onnodig druk over maken kun je altijd supplementen als BCAA en Creatine gaan gebruiken. Dit verminderd spierverlies.

Comment

Met Falstyr ben ik het eens! Gewoon hard er voor gaan!
                        Geniet, en drink met maten!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X