Cola Light hoeveel effect heeft dat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Babo View Post
    als ik het goed begrijp zijn de zoetstoffen in cola light gewoon suikers hoor. Maar suikers die veel minder kcal hebben. Dus de enige voordeel zit in kcal anders kan je net zo goed normale cola halen.

Dat begrijp je niet helemaal goed ken je het verschil tussen zoetstof en suiker?

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
      al zullen de zoetstoffen en alle anderemeuk ook niet echt goed vor je tanden zijn.. tenzji iemand dat natuurlijk kan onderbouwen dat het neit zo is.. frisdrank blijft in mijn mening gewoon chemische rommel ens lecht voor je tanden.. light of niet
      zoetstoffen doen niks met je tanden, omdat zoetstof geen suiker is en daarmee ook geen voedingsbodem op je tanden voor schadelijke bacteriën kan zijn.

Koolzuur is wel schadelijk en tast ook zeker je tanden aan. Het enige verschil tussen light en normale cola is het suiker en zoetstoffen verhaal en dat vind ik dus wel een duidelijk verschil.

Comment

als ik het goed begrijp zijn de zoetstoffen in cola light gewoon suikers hoor. Maar suikers die veel minder kcal hebben. Dus de enige voordeel zit in kcal anders kan je net zo goed normale cola halen.
        Niet alles wat zoet is, is ook meteen suiker. Zoetstoffen zijn gewoon, zoals de naam al zegt, stoffen die zoet zijn, maar zeker geen suiker.

Denk maar eens aan suikervrij snoep, wat soms voor wel 70% uit zoetstoffen bestaat en wat diabetische mensen gewoon kunnen eten.

Kenmerk van zoetstoffen is, dat het tot wel 10 keer meer kan zoetten, dan normale suiker. vandaar dat er in cola light ook veel minder zoetstoffen aanwezig zijn, dan suiker in normale cola.

Comment

wel interessant stukje

zoetstoffen en dik worden
          Van zoetstoffen word je dik

11-03-2008

Uit een kleinschalig dierexperimenteel onderzoek blijkt dat kunstmatige zoetstoffen de gewichtscontrole bemoeilijken. De centrale vraag is of dit ook voor mensen geldt. Wie overgewicht heeft, denkt dat het verstandig is om suikers te verruilen voor kunstmatige zoetstoffen. Het grote voordeel van deze zoetmakers zou zijn dat je niet of nauwelijks verschil proeft vergeleken met gewone suikers en toch veel minder calorieën binnenkrijgt. Dus wees slim en doe zoetjes in je thee of koffie, koop suikervrij snoep en drink Cola light. Dikker zal je er in ieder geval niet van worden, toch?

Twee Amerikaanse onderzoekers van de Purdue University hebben echter het tegendeel bewezen. Hierbij baseren zij zich op hun studie met ratten, waarvan de ene groep yoghurt kreeg voorgeschoteld die kunstmatig was gezoet en de andere groep normale, suikerbevattende yoghurt. Deze lekkernij kregen zij naast hun gewone rattenvoedsel, waarvan ze zoveel mochten eten als ze wilden. De proefdieren die de kunstmatig gezoete yoghurt aten, bleken meer calorieën binnen te krijgen en meer in gewicht toe te nemen dan de dieren die normale yoghurt aten. Bovendien bleek uit een andere studie dat de ratten die kunstsuikers aten een licht verlaagd energieverbruik hadden na het eten van calorierijk, suikerbevattend voedsel

Dat de ratten zwaarder werden dan de suikeretende controlegroep, kan niet aan de zoete stof zelf liggen. De gebruikte kunstmatige suiker sacharine zorgt weliswaar voor een sterke zoete smaak, maar het lichaam kan er totaal geen energie uit halen. De wetenschappers veronderstellen dat de verschillen zijn ontstaan door de veranderde lichamelijke reactie op de smaak van zoetigheid. Onder normale omstandigheden kan het lichaam het verband leggen tussen een zoete smaak en een grote calorie-inname. Door suiker te eten vermindert op den duur het hongergevoel, zodat het aantal binnenkomende calorieën dus binnen de perken blijft. Maar wat als een zoete smaak keer op keer niet in relatie staat tot de energie-inname? Het lichaam zal door de misleidende zoetstof op den duur de remmende reactie afleren, met als gevolg dat extra veel wordt gegeten. En extra eten maakt dik.
          De boodschap dat kunstmatige zoetstoffen dikmakers zijn, wordt door de meeste mensen niet van harte ontvangen en door sommigen zelfs ontkracht. Critici roepen dat de studie een kleine populatie van slechts 27 ratten betrof, dus te weinig om conclusies uit te kunnen trekken. Daarnaast zijn ze van mening dat ratten niet te vergelijken zijn met mensen en dat het onderzoek de oorzaken van overgewicht te sterk versimpelt.
          Dat de opkomst van lightproducten min of meer gepaard is gegaan met de explosieve toename van het aantal mensen met overgewicht, baart echter toch ongerustheid. Het zou een grote teleurstelling betekenen voor de miljoenen mensen die echte suikers vervangen als poging om af te vallen. Of deze twee zaken werkelijk met elkaar te maken hebben, is echter nog een onderwerp van discussie.
          Bron: Swithers, S.E. Behavioral Neuroscience, februari 2008

Comment

er zit misschien "geen" suiker in , maar de suikers die zij gebruiken zijn gewoon zoetstoffen die het vervangen waardoor het veel minder kcal heeft en bijna dezelfde lekkere zoete smaak

Cola light

Frisdrank met plantenextracten en zoetstoffen.
            Ingrediënten: koolzuurhoudend water, kleurstof (E150), zoetstof (aspartaam, acesulfaam-k), plantenextracten, voedingszuur (E338), zuurteregelaar (E331), cafeïne, aroma’s. Bevat een bron van fenylalanine. Voedingswaarde per 100 ml Energie1 kJ (0,2 kcal) Eiwit- g Koolhydraten0 g Vetten0 g

ik zie al minstens 3 E blabla das slecht.
            aspartaam, acesulfaam-k hebben ook gewoon e nummers maak ik me meer zorgen om dan karamel fosforzuur en natriumcitraat.

Zoiezo heb ik het nietzo op aspertaam, het is 1 van de meest onderzochte stoffen in de voedselindustrie en er blijft controversie over, dus ik zie light producten niet als een vrij brief.

Study: Artificial sweetener may disrupt body's ability to count calories
            stukje over light vs normale producten
            He who keeps silent consents.

Comment

alhoewel dit voor de hardgainers toch wel positief is

"" Wie op dieet is en zijn yoghurt het liefst zoet eet kan met een gerust hart wat sacharine toevoegen. Het kan zijn dat je er een hongergevoel aan overhoudt, maar zolang je over meer zelfbeheersing beschikt dan een rat hoef je je nergens zorgen over te maken. Ben je bang dat je het rattenniveau nog niet ontstegen bent? Zorg dan dat er geen onbeperkt voer in huis is""

voeg aan je bakje kwark wat sacharine toe.. maakt het zoet je houd honger. en kan nog wat extra kcal naar binnen beuken ideaal voor de bulk

zit wel wat bijwerkingen over restless legs bij :P ff uitzoeken ^^
              Last edited by Beachboy; 24-06-2009, 11:23.

Comment

@ posseltje, dat onderzoek had ik ook gelezen. Maar dat zoetstoffen de drang naar calorierijk voedsel groter maakt, wil nog niet zeggen dat het je ook dikker maakt.

Als je je zelf onder controle hebt en gewoon eet wat je moet eten, kun je beter je light frisdrankje nemen, dan normale cola. En ik moet zeggen, als ik light cola drink, heb ik niet opeens behoefte om calorierijk te gaan eten.

EDIT: Ik zoet mijn kwark bijna altijd met zoetstoffen en heb daarna niet meteen weer honger, sterker nog, ik krijg niet eerder honger dan ik zonder zoetstof zou krijgen.

Maar de vraag is of het uit maakt. Het ging hier om zoetstoffen binnen krijgen, zonder dat je lichaam echt wat te eten krijgt. Als je zoetstoffen neemt bij het eten, krijgt je lichaam ook kcal, dus misschien geld het dan niet.
                Last edited by Misterfit; 24-06-2009, 11:24.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
                  @ posseltje, dat onderzoek had ik ook gelezen. Maar dat zoetstoffen de drang naar calorierijk voedsel groter maakt, wil nog niet zeggen dat het je ook dikker maakt.

Als je je zelf onder controle hebt en gewoon eet wat je moet eten, kun je beter je light frisdrankje nemen, dan normale cola. En ik moet zeggen, als ik light cola drink, heb ik niet opeens behoefte om calorierijk te gaan eten.

EDIT: Ik zoet mijn kwark bijna altijd met zoetstoffen en heb daarna niet meteen weer honger, sterker nog, ik krijg niet eerder honger dan ik zonder zoetstof zou krijgen.

Maar de vraag is of het uit maakt. Het ging hier om zoetstoffen binnen krijgen, zonder dat je lichaam echt wat te eten krijgt. Als je zoetstoffen neemt bij het eten, krijgt je lichaam ook kcal, dus misschien geld het dan niet.
                  zeg ook niet dat het dikker maakt. maar bedankt voor stukje je in de edit dan weten we iig dat het hongergevoel niet blijft na een bak kwark

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
                    zeg ook niet dat het dikker maakt. maar bedankt voor stukje je in de edit dan weten we iig dat het hongergevoel niet blijft na een bak kwark
                    interessant he nee, ik nam het alleen als voorbeeld om aan te geven dat ik er niet meer honger van krijg, maar dat dit ook waarschijnlijk komt, doordat je er nog kcal bij neemt. Vond het wel een editje waard

Comment

Kleine kinderen moet je geen zoetstoffen geven omdat die dan niet leren (hun lichamen in ieder geval niet) dat zoetigheid calorieën levert. Was een epidemiologische studie meen ik die had aangetoond dat zoetstoffen op jongere leeftijd slechter waren dan suikers op diezelfde leeftijd op de langere termijn wat betreft gewicht.

Als je echter wel snapt hoe je lichaam werkt, en je verder niet laat beïnvloeden door eventueel wat honger meer of wat dan ook, geloof ik niet dat die zoetstoffen kwaad kunnen.
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

check mijn topic: Cola Zero?
                        18 jaar, 105 kg,

DL:
                        210 BP: 130 NP:100 SQ:175

Comment

Ik wacht op een reactie van fallus?

Comment

Originally posted by quibus View Post
                            Ik wacht op een reactie van fallus?
                            *gaat wat eten klaar maken*
                            hehe

Comment

Dus je antwoordt komt nog ik ben er wel benieuwd naar

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                                Kleine kinderen moet je geen zoetstoffen geven omdat die dan niet leren (hun lichamen in ieder geval niet) dat zoetigheid calorieën levert. Was een epidemiologische studie meen ik die had aangetoond dat zoetstoffen op jongere leeftijd slechter waren dan suikers op diezelfde leeftijd op de langere termijn wat betreft gewicht.

Als je echter wel snapt hoe je lichaam werkt, en je verder niet laat beïnvloeden door eventueel wat honger meer of wat dan ook, geloof ik niet dat die zoetstoffen kwaad kunnen.
                                Hahah grappig;..was precies de reply die ik wilde geven.
                                Ik heb me paar maanden geleden echt verdiept in cola light. En het is wel VEEL beter dan cola. Gewone cola is slecht voor je tanden en je krijgt teveel kcal binnen. Cola light heeft dat niet. Er is ook maar 1 onderzoek geweest (google maar) dat een directe link heeft gelegd tussen zoetstoffen (light producten) en dik worden. En dat had idd te maken met het feit dat je je lichaam aanleert dat het zoetigheid nodig heeft en dat je op de lange duur niet meer het verschil mertk tussen zoetstoffen en suiker en dat je daardoor geneigt bent meer suiker te gaan eten zonder dat je het merkt.
                                Echter als je goed oplet wat je eet valt dit in mijn mening wel mee.
                                Wat wel slecht voor je kan zijn is de aspartaam, de suikervervanger,....er zijn onderzoeken (geen baandoorbrekende) die het linken met vormen van kanker en alzheimer. Maar je moet dan wel reteveel nemen. Ik geloof dat je vanaf 2 liter light frisdrank per dag pas een lichte risico verhoging krijgt. Meer dan 3,5 liter per dag moet je niet drinken.
                                Dus zo slecht is het niet;..cola light.. ECHTERRRRR...GOED IS HET OOK NIET. De koolzuur geeft stress op je maag en je slokdarm. En je kan beter water drinken waarbij je sneller afvalt, je afvalstoffen beter wegspoelt,..etc etc (tig voordelen)
                                You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X