laag BF% meisje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• laag BF% meisje

hallo allemaal,
    ik ben een meisje van 17 en heb een tijdje met eten zitten knoeien...
    hierdoor eigenlijk een eetstoornis ontwikkeld en daar probeer ik nu hard vanaf te komen...
    ik heb een vraagje.
    omdat ik niet meer ongesteld word heb ik mijn vetpercentage laten meten in een sportschool.
    Ze hebben me op zo'n weegschaal gezet en ik vroeg dus of het wel een beetje nauwkeurig was.
    Ze vertelden me dat enkel een weegschaal dat niet is, want die meet eigenlijk alleen het onderste deel van je lichaam.
    Dus moest ik ook 2 van die ehm... ze lijken wel een beetje op dumbells, vasthouden, deze zou dan het vetpercentage van mijn bovenlichaam meten en uit die 2 waarden zou dan het gehele vetpercentage komen.
    Volgens die mensen was het op deze manier dan wel zo'n 90% betrouwbaar.

nu blijkt mijn vetpercentage dus 9,8% te zijn... en ja ik ben best wel mager (zie het zelf dus niet zo erg vanwege dat hele eetgestoorde gedoe), wel een klein beetje vet laag op mijn buik maar verder...
    aders op onderbuik zichtbaar etc...

ik ben nu dus aan het proberen om aan te komen, en best wel verbaasd over wat ik daar wel niet voor naar binnen moet werken.
    Maar mijn vraagje is dus eigenlijk hoeveel ik minimaal moet hebben (vetpercentage bedoel ik dan) en of jullie bekend zijn met zo'n meting?
    (huidplooimeter hadden ze daar niet)

Die weegschalen worden al beinvloed door dingen zoals hoeveel eelt je op je voeten hebt. Zijn bagger dingen. Zonde dat ze geen huidplooi hebben.

Hoeveel je moet hebben, geen idee.
    Maar denk dat jouw vetpercentage niet zo heel belangrijk is. Of het nu 7 of 13 is; het is te weinig en aankomen is in jouw geval wel nodig. Dat je menstruatie uitblijft is toch wel een duidelijk teken van je lichaam.

Maar wel heel knap dat je die omkeer hebt gemaakt. Net zoals dat mensen met zwaar overgewicht hun leven moeten omgooien om een gezond gewicht te krijgen, moet jij je leven ook omgooien. Daar is toch aardig wat karakter voor nodig, dus respect verdien je in mijn ogen zeker wel.
    Last edited by Patricia86; 11-02-2010, 22:28.

Comment

Je bent een meisje dus je bf mag sowieso wat hoger zijn als bij mannen. Verder zou ik je niet al te druk maken om een bepaald getal. Het gaat er nu vooral om dat je weer terug kan gaan in de goede richting. Maar om je een indicatie te geven, er kan rustig nog wel 5+% bij. Maar nogmaals, laat je niet gek maken door een bepaald gedaal. Want dat is waarschijnlijk een onderdeel of misschien wel HET hoofdonderdeel geweest van je stoornis. Misschien niet het getal van een bf, maar wat dacht je van een getal op de weegschaal? Dat is vaak een obsessie bij meisjes met dit soort stoornissen. Belangrijkste is dus dat je weer op de goede weg bent/gaat.
      Last edited by jordy; 11-02-2010, 22:37.
      Owner of the Iron Playground.

Comment

aankomen is inderdaad nodig... dat probeer ik nu ook.
        ik moet het inderdaad omgooien, best lastig maar ik doe mijn best.
        En dankje wel! het is wel fijn als iemand zegt dat ze vinden dat je goed bezig bent

Comment

Kijk of je ergens in je omgeving bijvoorbeeld een 4 punts huidplooi meting kan laten doen. Dat is een stuk betrouwbaarder dan een bio impedantie meter waar jij het over hebt, die zijn namelijk niet 90% nauwkeurig. Huisarts, fysio, goede gym.. daar kunnen ze huidplooi metingen doen.

En als je in de buurt van Haarlem woont kom je even langs op mijn Hogeschool en dan doe ik het wel voor je

gr leon
          How you like them apples?

Comment

Een vrouw moet niet onder de 14% gaan, want dan kan ze (tijdelijk) onvruchtbaar worden. Vetcellen produceren namelijk oestrogeen.

Comment

oke, dus meer vet sowieso... dan moet ik nog wel even flink bezig :P

Comment

Originally posted by flurrie View Post
                oke, dus meer vet sowieso... dan moet ik nog wel even flink bezig :P
                Ja als je niet meer ongesteld wordt door te weinig eten, dan ben je niet goed bezig. En voor een dunne vrouw moet het echt niet moeilijk zijn om op normaal gewicht te komen. Denk dat eerder jou stoornis voor problemen gaat of kan zorgen. Als jou die stoornis niet meer dwars zit, dan komt het wel goed met eten.

Comment

Ongeacht wat voor percentage het is, uit je beschrijving blijkt overduidelijk dat het te weinig is voor een gezonde jonge vrouw. Goed van je dat je dat in de gaten hebt en dat je er wat aan wilt doen. Nu moet je niet in een keer gaan eten als een bodybuilder in de bulk want dat kan je lichaam waarschijnlijk niet verdragen. Verstandiger lijkt me als je geleidelijk aan meer gaat eten, iedere dag/week een beetje meer dan de vorige. Van die "bodybuilder eetschema's" kan wel leren wat goede dingen zijn om te eten en slechte dingen. Als je eet wat in een vuilnisvat thuis hoort dan wordt je ook een vuilnisvat en dat is dus niet de bedoeling.
                  Ik hoop dat je de "weg terug" weet te vinden en snel weer erg gezond wordt. Succes!
                  Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Om mee te beginnen zou ik die weegschaal uit het raam gooien, en gezond en genoeg gaan eten tot je weer ongesteld wordt. Dat is een mooi begindoel lijkt me.
                    Succes.
                    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

ok bedankt voor de tips... maar ik eet zeker niet te weinig!
                      zeker niet in vergelijking met vriendinnen... dus dat zit wel snor denk ik, ik bouw het ook steeds op natuurlijk

Comment

Wat eet je op een dag dan? Want jouw gewicht bereik je niet zomaar.
                        Denk eerder dat jij jezelf onderschat, dan dat je echt genoeg eet.

Er zijn heel veel mensen die te weinig én verkeerd eten. Ze krijgen een langzamere stofwisseling, eten nog minder om af te vallen, stofwisseling wordt nog langzamer, ect. Gevolg? Ze worden al dik van een cracker teveel op een dag. Iets wat je juist voorkomt met goede voeding en beweging. Goede voeding zijn dus dingen zoals volkorenbrood, en niet een sultana, eierkoek of plakje ontbijtkoek. Kijk eens in de stickies, er staat genoeg in over voeding.

Daarbij kan je niet zomaar je eigen voeding vergelijken met een ander. De ene beweegt veel, de ander amper. De ene heeft een snellere stofwisseling, de ander een langzame. De ene junkt thuis heel veel, de ander niets. Spiermassa onderhouden kost ook energie, en spiermassa zorgt er juist voor dat je lichaam er strakker (ipv slap) uitziet.

Comment

wat ik op een dag eet heb ik met een dieetiste opgesteld.
                          Ik zit zo rond de 2500 kcal per dag op het moment.
                          wel fiets ik 5 keer per week 11 km naar school en weer 11 km terug, verder sport ik niet.

Mijn stofwisseling heeft een tijdje in de spaarstand gestaan inderdaad, maar ik geloof dat ie nu behoorlijk is opgestookt.
                          Ik eet ook met name brood, ook wel tussendoortjes want die moeten ook maar zeker veel brood.

Je hebt wel gelijk dat je jezelf niet kunt vergelijken met anderen, maar het viel me gewoon een beetje op.
                          Krachttraining wil ik wel gaan doen, maar vanwege mijn lage gewicht mag het nu nog niet omdat ik dan mijn lichaam nog verder af zou breken (ik loop bij een centrum voor eetstoornissen en ze raden me dit nog sterk af)

Comment

Nog verder je lichaam afbreken? Kom op. Je moet inderdaad nog niet met zware gewichten aan de slag gaan, maar wat oefeningen waarbij je alleen je lichaamsgewicht gebruikt en wat dumbels van 2-4kg is zeker wel handig om je spieren wat te versterken. Een paar simpele oefeningen 3x in de week 10-15mins lang is dan genoeg.

2500kcal is 500-700kcal meer dan wat de gemiddelde vrouw hoort te eten. Om aan te komen dus wel goed. MAAR!!! Je fiets enorm veel. Dat moet je wel qua verbruik mee nemen. Denk dat je over een maand of anderhalf nog wel wat meer moet gaan eten ter compensatie.

Comment

2500 is eigenlijk meer dan ik had verwacht, erg netjes van je!
                              Zon 5 uur per week fietsen is erg veel, dat kost zeker de nodige energie. Daarmee zal je ook snel rond de 500kcal zitten (als het niet hoger is?), waardoor je waarschijnlijk uiteindelijk dan pas op onderhoud eet.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X