Ik ben begonnen!!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hoi jadelynn,

Al zullen er veel zeggen dat grotendeels in de stickys staat zal ik je toch een eindje op weg helpen.

Ten eerste:

Een voedingsschema maken lijkt moeilijk maar valt reuze mee. Je moet als eerste je behoefte uitrekenen. Zie link. http://www.afvallen-voeding.nl/energie/harrisbenedictformule.php

Als je dat weet dan kun je beginnen met je voedingsschema. Je hebt dus nu het aantal calorieën uitgerekend die je nodig hebt op werkdagen/traindagen.

Vervolgens ga je die aantallen onderverdelen in percentages. Stel je behoefte is 2000 Kcal dan reken je eerst je eiwitbehoefte uit. Gezien de hoeveelheid training van je zou ik op 2,5x je lichaamsgewicht gaan zitten. In jouw geval is dat 60 kilo x 2,5= 150 gram eiwitten op een dag. Denk hierbij aan kip,vis,kwark,kaas enz.

1 gram eiwit zijn 4 calorieën. Dus 150 gram eiwitten zijn 600 calorieën. Dus je (fictieve) behoefte van 2000 word na aftrek van die 600 calorieën 1400 calorieën.

Je hebt nu dus nog 1400 calorieën die je moet onderverdelen in vet en koolhydraten. Een redelijk standaard percentage vet is rond de 30%. Dus 30% vet van 1400 calorieën is: 420 calorieën aan vet.

1 gram vet is 9 calorieën . dus 420 calorieën gedeeld door 9 is dus 47 gram vet. Je moet dus minimaal 47 gram vet nuttigen op een dag. De beste zijn de onverzadigde vetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld noten/vette vis. Maar ook onverzadigde vetten heb je nodig.

Nou heb je dus 1400 -420 = 980 calorieën over om te besteden aan KH. (koolhydraten). Pak zoveel mogelijk complexe koolhydraten. Denk hierbij aan pasta, aardappelen, rijst,brood.

1 gram KH is 4 calorieën. Dus 980 calorieën delen door 4 = 245 gram die je moet onderverdelen aan KH.

Nu ben je al een heel eind. Nu pak je een Excel formulier, schrijf, en plan je ongeveer 6 maaltijden op een dag in. Denk niet dat je dat niet weg kunt krijgen want dat kun je zeker wel! Portioneer de maaltijden dan gewoon wat kleiner.

Begin in je voedingsschema altijd met de maaltijden die je altijd op een vast tijdstip nuttigt.

Vervolgens ga je de rest van de maaltijden invullen om de 2,5/3 uur. Op deze manier begint nu een voedingsschema te ontstaan.

Belangrijk is wel: begin smorgens met KH om je “verbrandingsoventje” te starten en uit je slaapfase te komen. Een kolentrein start ook niet zonder kolen. dan de rest van de dag de maaltijden laten bestaan uit eiwitten en vetten. Uurtje voor je training pak je een KH rijke maaltijd die je ook nuttigt een uur na de training. Voor het slapen gaan pak je vervolgens trage eiwitten zoals kwark.

Ik zou in eerste instantie die shakes laten voor wat het zijn. Zorg dat je een voedingsschema maakt waar je eigenlijk alles of zo veel mogelijk uit haalt.

Wat ook belangrijk is, is om genoeg groene groentes te eten. Ik zelf neem altijd een pot spinazie mee naar het werk en eet die koud op. Het is maar een idee.

Ik zou zeggen ga aan de slag en maak een conceptje. Post die hier en wacht op verder hulp. Anders even je vriend om raad vragen (ik ga ervan uit dat hij ook verstand van voeding heeft)

Een hele lap tekst maar wel de moeite waard.

Doe er je voordeel mee.

Succes.

Comment

Originally posted by The Phoenix View Post

Je hebt nu dus nog 1400 calorieën die je moet onderverdelen in vet en koolhydraten. Een redelijk standaard percentage vet is rond de 30%. Dus 30% vet van 1400 calorieën is: 420 calorieën aan vet.

moet hier even op inhaken als je het niet erg vind...
      30% van de 2000 kcal moet het zijn ipv 1400 kcal, zou dus moeten zijn 600kcal wat dan voor de Kh's 800 kcals overblijft.
      .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
      There is no failure except in no longer trying

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
        moet hier even op inhaken als je het niet erg vind...
        30% van de 2000 kcal moet het zijn ipv 1400 kcal, zou dus moeten zijn 600kcal wat dan voor de Kh's 800 kcals overblijft.
        Ik vind het zeker niet erg!
        Ik sta er zelf even van te kijken dat ik het zo neergezet heb. Dat is het klote van het even "snel" onder werktijd iets neerzetten.

Maar je hebt helemaal gelijk. Die 1400 moet inderdaad 2000 zijn. Je hebt als begin namelijk die 2000 calorien waar je die 2,5x eiwit afhaalt en de 30 % vet afhaalt..

Wat overblijft is dan voor de KH. .

dus even editten: @jadelynn:

van die 2000 calorien trek je dus die 2,5x lichaamsgewicht eiwitten af. (jij weegt 60 kilo)

(2000caloriën -150 gram eiwit (600 calorien)

Dan trek je van die 2000 calorien 30% vet af.

(2000-30% vet = (600 calorien)

600+600= 1200. dus 2000calorien-1200calorien=800 calorien te besteden aan KH.

(800/4=200 gram aan koolhydraten)

resume:

600 calorien aan eiwit (150 gram eiwit)
        600 calorien aan vet (67 gram vet)
        800 calorien aan koolhydraten.(200 gram KH)

@okidoki71,

Dank je voor je oplettendheid.

Comment

your welcome
          .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
          There is no failure except in no longer trying

Comment

Originally posted by okidoki71 View Post
            your welcome
            het was even een moeilijke start tussen ons maar dat heb je in elke relatie zullen we maar zeggen.

Comment

Zooo He He!!!
              Eindelijk de antwoord op mijn vragen!
              Ik ga gelijk wat kwark enzo inslaan
              En schrijf hier zsm mijn viedingsschema op!
              Heb er gelijk meer vertrouwen in!
              Bedankt The Phoenix!

Comment

als je wilt afvallen is er maar 1 manier en dat is bewegen, door trainingen zul je strakker worden maar minder vet verliezen. door te lopen op de crosstrainer (minimaal 40 min 3 x per week normaal lopen net niet hardlopen, snelwandelen ga je vet verliezen. waarom 40 min? na 20 min gaat je lichaam de vetten pas aanspreken. zorg er ook voor dat je een regelmatige hartslag hebt (55 tot 65 % van je maximale hartfrequentie, max hartfrequentie is 220 - leeftijd.)

eiwit shakies kun je gerust nemen maar in dit geval niet met melk, maar met water. gewoon koud water, niet als vervanging van een maaltijd maar als ondersteuning.

vervang het brood wat je dagelijks eet door crackers. op de crackers doe je kipfilet of iets anders rijk aan eiwitten.

probeer je maaltijden te verdelen over de dag, meer maaltijden kleinere porties. 's ochtends onbijt met een vezelrijk product brinta, kan met melk beter met water (lauw water)

drink veel water tijdens je training dit zorgt ervoor dat afvalstoffen beter worden verwijderd uit het lichaam.

kortom: meer cardio minimaal 3 x per week anders heeft het weinig zin, probeer daarnaast ook 2 x per week krachttraining te doen. en misschien nog wel het belangrijkste van allemaal je voeding aanpassen. voeding is 70% training 30%.

succes
                Last edited by arn84; 20-04-2010, 11:56.

Comment

Originally posted by Jadelynn View Post
                  Zooo He He!!!
                  Eindelijk de antwoord op mijn vragen!
                  Ik ga gelijk wat kwark enzo inslaan
                  En schrijf hier zsm mijn viedingsschema op!
                  Heb er gelijk meer vertrouwen in!
                  Bedankt The Phoenix!
                  Graag gedaan!

Kijk wel even naar mijn correctie. Had even het verkeerde getal genomen als uitgangspunt. Maar het principe blijft hetzelfde.

Comment

Originally posted by arn84 View Post
                    als je wilt afvallen is er maar 1 manier en dat is bewegen, door trainingen zul je strakker worden maar minder vet verliezen. door te lopen op de crosstrainer (minimaal 40 min 3 x per week normaal lopen net niet hardlopen, snelwandelen ga je vet verliezen. waarom 40 min? na 20 min gaat je lichaam de vetten pas aanspreken. zorg er ook voor dat je een regelmatige hartslag hebt (55 tot 65 % van je maximale hartfrequentie, max hartfrequentie is 220 - leeftijd.)

eiwit shakies kun je gerust nemen maar in dit geval niet met melk, maar met water. gewoon koud water, niet als vervanging van een maaltijd maar als ondersteuning.

vervang het brood wat je dagelijks eet door crackers. op de crackers doe je kipfilet of iets anders rijk aan eiwitten.

probeer je maaltijden te verdelen over de dag, meer maaltijden kleinere porties. 's ochtends onbijt met een vezelrijk product brinta, kan met melk beter met water (lauw water)

drink veel water tijdens je training dit zorgt ervoor dat afvalstoffen beter worden verwijderd uit het lichaam.

kortom: meer cardio minimaal 3 x per week anders heeft het weinig zin, probeer daarnaast ook 2 x per week krachttraining te doen. en misschien nog wel het belangrijkste van allemaal je voeding aanpassen. voeding is 70% training 30%.

succes
                    Je zal het goed bedoelen maar cardio om af te vallen is BS. KT is de key. Cardio kan je gebruiken als je een plateautje hebt bereikt. De TS heeft geen plateau bereikt door het sporten maar door haar voeding.

Veel water drinken heeft niets met afval stoffen afvoer te maken. althans niet tijdens het trainen drinken doe je omdat je niet wilt dat je na een paar minuten van explosies om gaat vallen. Ik meende dat als je 3% van je lichaamsvocht kwijt raakt je al licht in je hoofd kunt gaan voelen. Nog meer vocht en misselijkheid treed op, hoofdpijn enz. Nog meer vochtverlies en ik meen iets van 10% dan kun je van je stokje gaan Daarom moet je drinken.

cardio gebruik je als warming up. Als je metabolisme weer op orde is en je onder je behoefte gaat eten heb je helemaal geen cardio nodig om af te vallen. cardio is voornamelijk om je conditie te verbetern.

Mocht je langer dan een uur bezig zijn kan je ook isotone drank tot je nemen en nog extremere langdurige trainingen zijn hypotone drankjes te adviseren.

Afval stoffen verwijder je wel tijdens het plassen.

En wat moet je met crackers? Das geen voeding!

Comment

@ Phoenix
                      Waarom zou je hypotone dranken beter innemen dan isotone in geval van extreem lange inspanning?
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                        @ Phoenix
                        Waarom zou je hypotone dranken beter innemen dan isotone in geval van extreem lange inspanning?
                        Ik meende dat isotone een snellere opname heeft dan hypotone. isotone heeft een verhouding van 1 deel water en bijvoorbeeld 3 delen sinaasappelsap en hypotone 1 deel water en 6 delen sinaasappelsap * . Hoe minder verdunning hoe minder snel het door het lichaam word opgenomen.

(*Dus je kan zelf je sportdrankjes maken)

Stel een marathon loper voor die na een uur "voedingsstoffen" nodig heeft dan zouden isotone drankjes door de toevoeging van voedingsstoffen zoals fructose een positieve effect hebben op de prestaties want water alleen geeft geen voeding.

Ga je kijken naar triatlon sporters die langer dan een uur/anderhalf uur bezig zijn zijn hypotone weer een uitkomst omdat de voedingsstoffen in het drankje nog langzamer worden opgenomen en zo de prestaties gehandhaaft kunnen blijven naarmate de duur van de sport toeneemt.

Bron: Boek sportvoeding die ik momenteel aan het lezen ben.

Comment

Wanneer weet je of je metabolisme weer op orde is?

Comment

Isotoon gaat inderdaad sneller dan hypotoon. Vind je verklaring verder wel interessant, gezien ik zou zeggen dat zodra er wat water is afgevoerd, de substantie in je maag isotoon is, en de opname dan net zo snel geschiedt als wanneer je en isotoon drankje nuttigt. Je bouwt dus geen vertraagde opname in, maar een vertraging van de opname. Lijkt mij dan.

Ik had eerder gedacht aan iets dat je meer vocht nodig hebt, en niet wilt verzuipen in de carbs, ze daarom hypotone bende drinken. Maar ik weet het niet, het is eerder een vraag.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Jadelynn, als je de rekensommen hebt gemaakt die Phoenix je uitlegt kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je veel meer moet gaan eten dan je nu doet. En dat zal je misschien wat tegenstaan. In dat geval is het beter om gedurende een paar weken het langzaam op te bouwen. Dus iedere week een beetje meer eten dan de voorgaande week. Op die manier kan je maag en spijsvertering aan de toename wennen, en zal het je mentaal minder gaan tegenstaan.
                              Het bijhouden van een dagboekje/log van wat je allemaal eet kan je hierbij helpen.
                              Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Originally posted by niet_hier View Post
                                . Dus iedere week een beetje meer eten dan de voorgaande week. Op die manier kan je maag en spijsvertering aan de toename wennen, en zal het je mentaal minder gaan tegenstaan.
                                Het bijhouden van een dagboekje/log van wat je allemaal eet kan je hierbij helpen.
                                Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X