Voedingsschema om BF te verlagen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Voedingsschema om BF te verlagen

Goedenavond allemaal,

Na behoorlijk wat te hebben gelezen hier op het forum heb ik geprobeerd om een voedingsschema samen te stellen waarmee ik mijn BF percentage omlaag krijg. Dat is dus mijn doel: BF % omlaag/afslanken/ droger worden (you name it).

Ik zit nu op 20,5% bij een lengte van 183 cm en een gewicht van 80kg ('s morgens vaak iets onder de 80, 's avonds iets erboven). Sinds december ben ik ruim 7 kg afgevallen door gezonder te eten (o.a. helemaal te stoppen met bijv. snoep, koek, frisdrank, maar heb wel 1 dag in de week dat ik met mate mag zondigen).

De laatste weken merk ik dat ik tegen een plateau aanloop, want het afvallen stagneert. Ik nodig iedereen dan ook uit om kritisch naar m'n voedingsschema te kijken, want misschien zit daar de oorzaak van mijn plateau in. Ik train overigens 4x per week in de fitness (fullbody)

Alvast dank voor de reacties, alle tips en opmerkingen zijn welkom!

Gr Polly
    Attached Files

Je onderhoudsniveau is 2700 kcal en je zit op 1985 kcal, beetje weinig hè? Tijdens het cutten niet meer dan 500 kcal onder je behoefte proberen te zitten.
    Dumbells build a bigger chest
    Barbells build a bigger ego

Comment

Ja ik weet het...ik moet meer gaan eten hoewel het heel erg tegenstrijdig voelt als je juist wilt afvallen. Ik zit nog te kijken op welke momenten ik meer moet eten en wat precies. Heb het idee dat ik mogelijk m'n plateau heb bereikt doordat ik te ver onder m'n onderhoud ben gaan zitten.

Comment

Als je te weinig calorieën binnenkrijgt, vertraagt je metabolisme met tenminste 20-30%. Studies laten zien dat bij drastische calorie-reductie je basale metabolisme (wat je in rust verbrand zonder iets te hoeven doen) soms wel 45% minder kan functioneren. Dat verklaart waarom je na een lange tijd veel te weinig eten, je bij nog minder eten nog steeds niks afvalt.

Ook produceert je lichaam meer Lipoprotein Lipase ( LPL) en minder vetafbrekende enzymen. Met andere woorden; als je te weinig eet verandert je lichaam de chemische balans om het makkelijker te maken om vet op te slaan in de toekomst.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Comment

Zeker, bedankt!! Kan ik het beste nu 500 kcal onder m'n onderhoud dan gaan zitten of kan ik beter even op onderhoud gaan eten om m'n metabolisme weer goed op gang te krijgen?

Comment

500 kcal eronder lijkt mij eerlijk gezegd het beste op dit moment . Even kijken wat de anderen erover te zeggen hebben.

Comment

je hebt al een aantal maanden gelijnd. (je bent namelijk gewicht verloren in deze tijd. het beste is om elke 8-12 weken even twee weken op onderhoud te eten, om je stofwisseling weer te optimaliseren.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Goed, ik zal weer wat meer gaan eten (maar wel gezond natuurlijk!). Hoe zit het met het eten van pindakaas en kwark tijdens het afslanken? De ene keer lees ik dat dat prima kan, de andere keer weer dat je dat beter niet kan eten als je aan het cutten bent.

Comment

kwark is opzich altijd goed te doen (mijn mening). zowieso beter als 90% van dingen die je kan eten in je cut. Sommigen vinden die 20g koolhydraten in een bak kwark teveel, en eten dan liever vette vis, een omelet of kipfilet.

dus is kwark goed in een cut, ja ik vind van wel. zijn er betere eiwitbronnen in de cut? ja.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Met 4x per week fitness eet je te weinig. Voel je lichaam niet moe?

Twee plakjes kipfilet op brood is heel weinig.
                    Dit hoort rond de honderd (vlees) gr te zijn

Je hebt om 16.00 een 2 manderijnen staan.
                    Dit is geen echte maaltijd je kan beter iets anders verzinnen.
                    Er moeten eitwitten vetten en KH inzitten.
                    (bijv: broodje ei, pindakaas, kipfilet etc.)

In je schema staat ook pindakaas. Ik neem aan dat je dat op brood
                    eet?

Kwark en pindakaas kunnen gewoon als het in je buget past.
                    Zelf wissel ik dit af door kwark te vervangen, door tonijn, maar dit doe ik voornamelijk voor variatie.

Ik zou ook een handje vol (+/- 20 gr) nootjes toevoegen voor goede vetten.
                    Just Hope You're Heaven Sent, And Hell Prove

Comment

De moeheid valt erg mee. Ben sinds zaterdag weer meer aan het eten en moet zeggen dat ik gisteren weer erg veel energie had tijdens het trainen. Maar komt misschien ook doordat ik 4 dagen niet heb kunnen trainen vanwege ziekte.

Even over die kipfilet. Honderd gram kipfilet per dag bedoel je neem ik aan? Wordt anders wel erg veel per boterham . Die mandarijnen zal ik vervangen door bijv. een of twee boterhammen met tonijn. Ik kom dan in totaal wel uit op 7 boterhammen per dag, lijkt me vrij veel..

Van pindakaas neem ik soms 's avonds eetlepel, maar meestal doe ik het op een boterham of een volkoren cracker. Noten eet ik ook, maar dan neem ik weer niet die pindakaas. Het is volgens mij het een of ander, correct me if I'm wrong..

Kwark laat ik erin, meestal doe ik wel wat kaneel erbij voor de smaak.

Thanks voor de feedback!

Comment

100g kip per dag? meesten hier eten al snel een pond kip per dag.
                        6-7 sneetjes brood? de meesten hier die brood eten, komen gerust op 16 sneetjes.

ga nou eens uitrekenen wat je nodig hebt qua kcal, k/e/v.
                        maak een voedingsschema, en ga eten wat je nodig hebt.

Comment

Originally posted by Polly81 View Post
                          De moeheid valt erg mee. Ben sinds zaterdag weer meer aan het eten en moet zeggen dat ik gisteren weer erg veel energie had tijdens het trainen. Maar komt misschien ook doordat ik 4 dagen niet heb kunnen trainen vanwege ziekte.
                          Je bent meer aan het eten, dus je hebt ook weer meer energie.
                          Als je traint ga je meer verbruiken dan je normale behoefte van 2700 dus komt daar een sporttoeslag bij van +/- 300 cal.

Even over die kipfilet. Honderd gram kipfilet per dag bedoel je neem ik aan? Wordt anders wel erg veel per boterham . Die mandarijnen zal ik vervangen door bijv. een of twee boterhammen met tonijn. Ik kom dan in totaal wel uit op 7 boterhammen per dag, lijkt me vrij veel...
                          Ik bedoel letterlijk 100 gr broodbeleg (mager rund of kip). Het maak niet echt uit hoeveel boterhammen je eet. Als het maar in je buget (eetschema) past
                          en je de benodigde stoffen binnen krijgt.

Van pindakaas neem ik soms 's avonds eetlepel, maar meestal doe ik het op een boterham of een volkoren cracker. Noten eet ik ook, maar dan neem ik weer niet die pindakaas. Het is volgens mij het een of ander, correct me if I'm wrong....
                          Hierbij geld het zelfde, kijken wat in je buget past. Je moet ongeveer 30% van je buget aan vetten besteden.

Je hebt een mooie schema die je makkelijk kan invullen.
                          Zorg dan ook dat je daarin je 2203 cal (of met sport toeslag 2500 cal.) in verwerkt (tijdens de cut).

Verdeel je maaltijden met ongeveer 2 uur er tussen. Zo houd je je stofwisseling lekker op gang.

En 4 keer per week cardio is veel. Waarom doe je geen Krachttraining?
                          Als vrouw hoef je je niet echt zorgen te maken, dat je breed wordt.
                          Daar moet heel hard voor getrained worden en streng gedieet.

Een halve kilogram spier verbrandt tussen de 10 en 20 calorieën per dag. Bij een halve kilogram vet is dit amper 2 à 5 calorieën.
                          Dus als je KT doen gaat je lichaam in rust ook meer verbruiken. Dat bevorderd het afvallen.

Lees de zomersticky's nog eens door. Daar haal je alle info uit die je nodig hebt

Comment

Hoi Steecie, thanks voor de tips! Twee dingen:

1) ben een man
                            2) ik doe bijna alleen maar KT, 3 a 4 keer per week

Beetje bij beetje ben ik m'n voedingsschema aan het optimaliseren. Als ik nu vergelijk hoe ik een half jaar geleden at dan zit daar al een wereld van verschil tussen. Ik deed maar wat, nu ben ik er een half jaar serieus mee bezig en het mooie is ook dat ik de resultaten in de spiegel begin te zien. De weegschaal zie ik minder als leidraad, omdat het gewicht per week wel eens + of - 2 kg kan zijn binnen een week.

Grz Paul

Comment

Hoi Steecie, thanks voor de tips! Twee dingen:

1) ben een man
                              2) ik doe bijna alleen maar KT, 3 a 4 keer per week

Beetje bij beetje ben ik m'n voedingsschema aan het optimaliseren. Als ik nu vergelijk hoe ik een half jaar geleden at dan zit daar al een wereld van verschil tussen. Ik deed maar wat, nu ben ik er een half jaar serieus mee bezig en het mooie is ook dat ik de resultaten in de spiegel begin te zien. De weegschaal zie ik minder als leidraad, omdat het gewicht per week wel eens + of - 2 kg kan zijn binnen een week.

Grz Paul

Och jeej, sorry mijnheer... Polly deed mij direct denk aan een dame
                              Heel mooi dat je 4 keer per week KT doet....

En heel mooi dat je al resultaten ziet...

Ik wil nog wel opmerken, dat heeeeel weinig eet voor een man die aan KT doet. Met het schema waar je nu mee bezig bent zal je zeker ook afvallen,
                              maar het is simpel gezegd een crash dieeet, omdat je veel te laag in je calorieën zit.

Qoute "Zomersticky":
                              Veel mensen worden dik doordat zij te weinig eten. Dik worden is vaak geen kwestie van te veel eten, maar juist het tegenovergestelde. En om af te slanken dient er juist meer gegeten te worden. Dit is een tegenstrijdigheid voor iedereen die op hun gevoel afgaat, maar is het niet fijner om juist meer te mogen eten en af te vallen? Dit zou toch een stuk aantrekkelijker moeten klinken dan op al die dieten waar je bijna niks mag eten zoals Atkins, Montiac, Sonja Bakker en al die troep. Dieten die er voor zorgen dat je na afloop weer al het vet terug krijgt met nog wat extra's voor al je harde werk. Dat is masochisme ten top. Steeds vaker hoor je dat een lifestyle verandering nodig is en dat is waar. Helaas is het niet zo bedoeld dat je dus rest van je leven op een crashdieet moet gaan zitten wat we steeds vaker te zien krijgen. Dit lost het probleem van de "jojo" op, maar niet de andere gezondheids problematiek.

Al die crash dieten zorgen voor nog meer problematiek dan alleen het extra vet wat je naderhand terug krijgt. De extra vet aanzet zorgt er voor dat je lichaam meer vetcellen zal gaan aanmaken om vet te kunnen opslaan. Dit zorgt er voor dat je op langer termijn problemen krijgt om een slank figuur te krijgen en te behouden. Je lichaam zal gewend zijn veel vet te bezitten en zal sneller vet gaan opslaan als je even niet op let. Daarnaast verzieken de crashdieten je metabolisme wat er voor zorgt dat het lichaam minder kan verbranden dan wat men eet. Wat resulteerd in nog meer vet aan zet. En nog leuker is hoe je insuline produktie in elkaar zal gaan storten met als resultaat dat je lichaam niet goed kan omgaan met koolhydraten en snel voedsel op slaat als vet. Op langer termijn kan dit insuline probleem er ook voor gaan zorgen dat er enorme pieken en dalen ontstaan waardoor men enorm moe wordt en het gevoel krijgt snoep nodig te hebben om een snelle energie rush te krijgen. En op den duur ontstaat zo een verslaving aan snoep en zit men met diabetes opgeschoteld.

Paul... Ik wens je veel succes met je doelen

Groetjes
                              Stacey

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X