Een actief leven

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een actief leven

Sindskort ben ik weer volop aan het fitnessen. Ik heb lucht mobiel gedaan toen ik 20 was, blessure.. proberen terug te komen en nu op 27 jaar ben ik al een paar maanden echt in full power go mode.

Ik heb al begrepen dat ik bij fitness mijn tijd niet goed besteed, nog steeds snap ik niet goed waarom maar het heeft iets te maken met de manier waarop ik train (3 oefeningen voor de rug schijnt te weinig te zijn, bijvoorbeeld)

nu doe ik zelf heel veel cardio, 5 dagen in de week, en daarnaast wil ik ook nog gaan mountainbiken omdat ik dit super vind om te doen.

Ik wil mezelf niet overtrainen dus ik vroeg me af of jullie mij tips zouden kunnen geven voor het vinden voor de juiste balans.

Als ik 1x in de week mountainbike, hoevaak per week kan ik dan nog cardio doen zonder dat ik mijn lichaam teveel overbelast?
    En hoe vaak zou hier KT bij aan te pas moeten komen?

KT wil ik puur doen om mij sterk te VOELEN, ik ben voorbij de fase dat ik het belangrijk vind hoe mijn lichaam eruit zie. Alles wat ik hier beschrijf is omdat ik mijn leven sportief wil leiden, actief, waarbij overduidelijk de juiste voeding bij hoort wat ik al aan het uitzoeken ben om dit te verbeteren.

Dus:
    1x in de week, of 2x ..mountainbiken.
    KT 3x of 4x in de week? En wat raden jullie mij aan als het puur gaat om het hebben van dat explosieve, kracht gevoel? 8x? 12? setjes van 3? 1 set? full body split? ..alle informatie is een beetje een overload
    als ik al 1x in de week mountainbike en ik ben tevreden met mijn gewicht, hoeveel cardio is dan goed voor mij om te doen? is 5x in de week teveel?

Ik heb net heel het boek Feed the muscle, Burn the fat gelezen en daarin staat dat als je overgewicht heb je zoveel mogelijk cardio zou moeten doen + KT, ik heb geen overgewicht maar mijn lichaam mag zich altijd energierijker voelen, en krachtiger.

wat zijn de juiste stappen om fitness in mijn leven op een effectieve manier toe te passen?
    Last edited by Optimus_Prime; 20-07-2010, 22:02.
    ~love what you do, do what you love~

Zou eerder meer trainen dan cardio doen als je vet wilt lozen, zeker als je daarnaast nog op de mountainbike stapt. Lichte krachttraining verbrand meer dan cardio en helpt ook nog bij je herstel. Hoevaak je wilt trainen ligt aan jezelf..
    In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

in burning the fat, feed the muscle staat dat je juist veel cardio moet doen, klinkt ook heel logisch? Dus wat mis ik waarom deze informatie niet geheel klopt?

Comment

Cardio heeft lang niet zoveel nut als extra trainen. Je verbrand wel kcal's, met KT alleen meer en je verbeterd je aansturing door een oefening meer te doen (al is het met lagere gewichten). Kracht winnen is niet alleen spierkracht winnen, maar is ook de aansturing verbeteren.
        In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Originally posted by Optimus_Prime View Post
          in burning the fat, feed the muscle staat dat je juist veel cardio moet doen, klinkt ook heel logisch? Dus wat mis ik waarom deze informatie niet geheel klopt?
          cardio heb je op t moment/dag zelf veel aan, omdat je toch aardig wat verbrand. Maar hoe meer spier je ontwikkelt hoe hoger je behoefte wordt, dit komt dus door de dat je spieren meer energie kosten om te onderhouden dan vet. Als je alleen cardio blijft doen lacht er straks een mager skelet naar je in de spiegel. krachtraining + cardio + voeding + voldoende rust =
          I don't eat steroids for breakfast, but thanx for asking

Comment

en wat is dan juiste KT/cardio verhouding voor wat ik wil?

Comment

niemand kan je echt eejn nuttig advies geven als je niet specifieker wordt.
              er is veel te veel randinformatie die je niet geeft.

Hoelang ga je mountainbiken? een uurtje of 4 uur of?. En pak je dan wat heuveltjes en ga je wat door bosjes, OF pak je echt stijle hellingen die je opklimt en dan weer afdaalt. wat is de duur en intensiteit van deze training

Hetzelfde geld voor cardio. Doe je High intensity interval cardio?, low intensity cardio, groepslessen, high impact (zelfde verhaal, welke tijdsduur, en welke in tensiteit doe je de cardio mee).

Bij de krachttraining geld hetzelfde principe. train je heel zwaar, en ga je elke oefening tot het naadje, of doe je het wat rustiger. Doe je 25 setjes per training, of maar 10. Ga je elke setje tot faillure of niet, Doe je aan periodizeren, of knal je gewoon altijd door. etc etc etc. (intensiteit, duur, verhouding training tot rust, etc??)
              -----------------------

Ik heb al begrepen dat ik bij fitness mijn tijd niet goed besteed, nog steeds snap ik niet goed waarom maar het heeft iets te maken met de manier waarop ik train (3 oefeningen voor de rug schijnt te weinig te zijn, bijvoorbeeld)

Als je fullbody doet, dan is vaak 2 rug oefeningen met 3 sets per oefening al genoeg voor rug. je pakt rug immers met je fullbody schema zoon 3x per week. Bij een UB/LB schema waar je rug 2x per week pakt, kun je misschien beter 3 oefeningen voor rug doen met 3 sets per oefening. (3x2x3 vs 2x3x3 = hetzelfde). Doe je een split en pak je rug maar 1x per week, dan zou je dus zoon 6 oefeningen a 3 sets per oefening kunnen doen.

nu doe ik zelf heel veel cardio, 5 dagen in de week, en daarnaast wil ik ook nog gaan mountainbiken omdat ik dit super vind om te doen.

Ik wil mezelf niet overtrainen dus ik vroeg me af of jullie mij tips zouden kunnen geven voor het vinden voor de juiste balans.

Als ik 1x in de week mountainbike, hoevaak per week kan ik dan nog cardio doen zonder dat ik mijn lichaam teveel overbelast?
              En hoe vaak zou hier KT bij aan te pas moeten komen?

Zie mijn stuk over duur en intensiteit bovenaan.

KT wil ik puur doen om mij sterk te VOELEN, ik ben voorbij de fase dat ik het belangrijk vind hoe mijn lichaam eruit zie. Alles wat ik hier beschrijf is omdat ik mijn leven sportief wil leiden, actief, waarbij overduidelijk de juiste voeding bij hoort wat ik al aan het uitzoeken ben om dit te verbeteren.

als je traint puur voor het gevoel, dan zou extra spiermassa je helemaal niets uit maken. En ook niet of je nou wel of niet vet verliest. Waarom citeer je dan een quote uit het boek Burn the fat feed the muscles? welke overduidelijk is geschreven voor mensen die wel ambitites hebben om hun fysiek (hoe hun lichaam eruit ziet) te verbeteren. Blijkbaar vind je dit toch wel belangrijk.

Dus:
              1x in de week, of 2x ..mountainbiken.
              KT 3x of 4x in de week? En wat raden jullie mij aan als het puur gaat om het hebben van dat explosieve, kracht gevoel? 8x? 12? setjes van 3? 1 set? full body split? ..alle informatie is een beetje een overload
              als ik al 1x in de week mountainbike en ik ben tevreden met mijn gewicht, hoeveel cardio is dan goed voor mij om te doen? is 5x in de week teveel?

Als je het hebt over dat explosieve kracht gevoel, en hoe je dat krijgt. dan moet ik je zeggen dat dit geen drol met het aantal sets of herhalingen te maken heeft, maar met de manier hoe jij traint.

Een goede manier om echt alles te geven en echt heel erg explosief te trainen, is een gewicht te nemen welke je maximaal 5x verplaatst krijgt. Bijvoorbeeld bij een deadlift. Jezelf even goed opfokken. de bar goed grippen, goede positie aannemen, en dan zo snel mogelijk alle kracht die je hebt loslaten op de bar. de bar zal nog steeds heel langzaam bewegen, maar jij gebruikt op dat moment je spieren en je systeem voor aansturing van de spieren maximaal. (dit zou je dan op de hoofdoefening doen, en de assists train je dan met wat meer hh)

Maarja deze manier van trainen is zwaar, kost veel hersteltijd, en belast je systeem zwaar. Je krijgt veel kracht en spiermassa erbij (mits je boven behoefte eet). Maar als jij zoveel wil sporten en cardio etc, dan lijkt me dit minder geschikt.

Als je ervan houd dat een gewicht ook relatief snel verplaatst wordt, dan zul je op dezelfde manier moeten trainen, maar dan met een lichter gewicht. De meest explosieve krachtsport die er bestaat is trouwens olympisch gewichtheffen (snatch en clean and jerk).

Ik heb net heel het boek Feed the muscle, Burn the fat gelezen en daarin staat dat als je overgewicht heb je zoveel mogelijk cardio zou moeten doen + KT, ik heb geen overgewicht maar mijn lichaam mag zich altijd energierijker voelen, en krachtiger.

Burn the fat feed the muscles is een boek voor mensen die willen afvallen. Tijdens het afvallen heb je nier meer energie als wanneer je niet aan het afvallen bent. Eten = energie+herstel. Minder eten = minder energie+minder herstel. Als je dus geen overgewicht hebt, en ook echt niet wil afvallen/vet verliezen (maar die indruk krijg ik wel als je zo belachelijk veel cardio wil doen), dan zou boven behoefte eten (dus meer eten) je meer kracht, energie en herstellend vermogen geven. Waarom denk je dat wielrenners zich tig borden met pasta naar binnen werken. juist eten = energie = betere prestaties + sneller herstel.

wat zijn de juiste stappen om fitness in mijn leven op een effectieve manier toe te passen?
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Mountainbiken zal ongeveer een uur worden, waarbij ik de bossen inschiet en vooral die smalle mountainbike paden neem. Qua cardio heb ik tot nu toe steeds 45 minuten cardio gedaan, maar wel op een tempo dat ik bezig ben met uithoudingsvermogen (meestal rond niveau 14/15 op de crosstrainer en op 9 op de loopband, goed tempo maar niet TE snel)

Bij krachttraining ga ik echt door tot ik op ben, en ik doe maar 1 set. Meestal zit ik tussen de 10-12 maar ik ga echt door tot ik de oefening niet meer kan, oftewel tot failure.
                Ik pak meestal periodes van 6 weken, en dan probeer ik weer wat anders.

Nou, ik zet die quote van BF,FM erin omdat ik niet teveel meer wil afvallen. Wat ik belangrijkste vind is dat ik sterker word, mij krachtiger voel en energierijker. Hoe ik daarbij eruit kom te zien zie ik als een pre, maar het is niet heel belangrijk, zo kan ik het beter zeggen, denk ik
                Ik wil belachelijk veel cardio (nogal relatief natuurlijk) buiten de sportschool doen. Lekker mountainbiken, een teamsport doen met een vriend van me.. dus ja, niet echt fitness cardio, maar losgaan op een veld en in het bos. Ik vind cardio bij fitness echt heel saai, al vind ik KT een van de lekkerste uitlaatkleppen die er zijn
                Last edited by Optimus_Prime; 21-07-2010, 08:24.

Comment

In de gym zul je toch bijna geen vooruitgang boeken met 6+x cardio per week, dus ga gewoon lekker een FB schema wegdraaien, wordt je iets sterker van, en that's it. Meer wilde je toch niet?

Zou me in jouw situatie niet eens bezighouden met de optimale training, je traint voor de lol en wil je wat sterker "voelen", lekker squatten en dergelijke, dan voel je je wel sterk. Progressie zul je toch niet noemenswaardig boeken dus dan zou ik ook mijn leven niet inrichten naar de KT'ing.

Als je overigens een ecto bent en je gaat dit doen zul je wel erg schraal worden uiteindelijk (been there, 6x+sporten per week en wat KTing) en das ook niet alles, maar als je je daar geen zorgen over maakt prima toch
                  The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Ik heb dat toevallig net zitten lezen, over ecto, meso.. Ik ben zeker meso.. Lucky me blijkbaar. En ik altijd maar zeiken tegen dikke mensen dat ze gewoon wat moeten gaan sporten om af te vallen ...

Ik wil niet wat sterker worden, ik wil stukken sterker worden haha En natuurlijk wil ik wel vooruitgang boeken, dat wil toch iedereen?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X