Spierafbraak door kcals/eiwit?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spierafbraak door kcals/eiwit?

Ik heb een vraagje over spierafbraak. Ik heb me een aantal dagen in het forum verdiept en het een en ander gelezen, maar er is iets wat ik me afvraag. Er wordt aangeraden dat je max 500 kcal beneden onderhoud moet eten om vertraging van je stofwisseling zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast weet ik dat je ruim in de eiwitten moet zitten om spierafbraak tegen te gaan en spiermassa te behouden. Maar wat gebeurt er als je bijv. wel goed in de eiwitten zit (ruim 2.5 g per VVM), maar wel meer dan 500 (bv. 750) kcal beneden onderhoud eet? Is het dan zo dat je stofwisseling aangetast wordt en vetverbranding vertraagd wordt, maar gaat daarnaast ook spierafbraak door, zelfs als je genoeg eiwitten inneemt?

Originally posted by Eagle99 View Post
    Ik heb een vraagje over spierafbraak. Ik heb me een aantal dagen in het forum verdiept en het een en ander gelezen, maar er is iets wat ik me afvraag. Er wordt aangeraden dat je max 500 kcal beneden onderhoud moet eten om vertraging van je stofwisseling zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast weet ik dat je ruim in de eiwitten moet zitten om spierafbraak tegen te gaan en spiermassa te behouden. Maar wat gebeurt er als je bijv. wel goed in de eiwitten zit (ruim 2.5 g per VVM), maar wel meer dan 500 (bv. 750) kcal beneden onderhoud eet? Is het dan zo dat je stofwisseling aangetast wordt en vetverbranding vertraagd wordt, maar gaat daarnaast ook spierafbraak door, zelfs als je genoeg eiwitten inneemt?

Ik gok dat het je metabolisme aantast, dat je na een tijdje als je nog meer vet wil verbranden zo laag in kcals moet gaan dat het bijna onmogelijk is om nog meer te verlagen. Stel je zit nu op 2500 kcal, je gaat daar 750 kcals onder dan zit je op 1750, als je dan merkt dat je vet niet meer verlaagt dan moet je weer verminderen in kcals. Lager dan 1750 is niet echt fijn om te trainen vind ik persoonlijk?
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
      Ik gok dat het je metabolisme aantast, dat je na een tijdje als je nog meer vet wil verbranden zo laag in kcals moet gaan dat het bijna onmogelijk is om nog meer te verlagen. Stel je zit nu op 2500 kcal, je gaat daar 750 kcals onder dan zit je op 1750, als je dan merkt dat je vet niet meer verlaagt dan moet je weer verminderen in kcals. Lager dan 1750 is niet echt fijn om te trainen vind ik persoonlijk?
      Los van TS zijn vraag:
      Waarom zou je überhaubt 750kcal onder je behoefte gaan zitten.
      Als je een plateau bereikt moet je niet je Kcals maar blijven verlagen maar gewoon ff op onderhoud gaan eten of refeed dagen inplannen.

PS: Op 1750Kcal of lager kan je makkelijk trainen, als ik een onbijt neem en nog een ochtend
      lunch neem kan ik ook fijn trainen. Dan heb ik misschien pas 700/800Kcal binnen. IMO
      Last edited by Joshua90; 28-08-2010, 15:31.
      You can be part of my meal tonight.

Comment

Originally posted by Joshua90 View Post
        Los van TS zijn vraag:
        Waarom zou je überhaubt 750kcal onder je behoefte gaan zitten.
        Als je een plateau bereikt moet je niet je Kcals maar blijven verlagen maar gewoon ff op onderhoud gaan eten of refeed dagen inplannen.

PS: Op 1750Kcal of lager kan je makkelijk trainen, als ik een onbijt neem en nog een ochtend
        uurs lunch neem kan ik ook fijn trainen. Dan heb ik misschien pas 700/800Kcal
        binnen. IMO
        Zou ook niet weten waarom hij 750 kcal onder zijn behoefte wil zitten, het is zijn vraag imo.

op 1750 kan jij misschien trainen maar mij lukt het niet, als ik ontbijt en snack binnen heb, dan kan ik misschien schouders trainen of alleen armen, maar dan moet ik niet proberen om benen te trainen want dan sta ik te bibberen op mijn benen.
        Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
          Zou ook niet weten waarom hij 750 kcal onder zijn behoefte wil zitten, het is zijn vraag imo.
          Ah sorry man, had ik over het hoofd gezien
          You can be part of my meal tonight.

Comment

Ik heb het niet zo op die hypothetische vragen, stel dat,......
            Ik vraag me sowieso al af waarom er lieden zoveel onder hun onderhoud gaan zitten.

Kunnen ze dan geen eten meer betalen of zijn ze dan echt veel te lui om vet te verbranden? Ik vind dat ze dan beter kunnen stoppen.

Je kan heel goed vet verbranden door op je onderhoud te blijven maar je trainingen aan te passen. Dan hoef je je ook niet af te vragen of je spieren afbreekt.
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

stel jij verbrand 2500 kcal per dag en je weegt 80 kilo. je gaat dan 1000 kcal onder je behoefte eten. dan blijft er 1500 kcal over die je kunt besteden.

80 kilo x2.5 = 200g eiwitten = 800 kcal.
              dan blijven er 700 kcal over voor vetten en koolhydraten. Dit is super weinig. je zou dan bijvoorbeeld 44g vet (400 kcal), en 75g koolhydraten (300 kcal) overhouden.

Als je zo weinig koolhydraten/vetten tot je neemt, zal je lichaam meer eiwitten om gaan zetten tot glucose. deze eiwitten zullen dus worden gebruikt als brandstof ipv als bouwstof.
              ---------------

Hoe meer je onder behoefte gaat eten (ongeacht eiwitinname), hoe groter het spierverlies, maar ook hoe groter het vetverlies. Tevens gaat je stofwisseling veel sneller omlaag.

waar je normaal bijvoorbeeld na 6-8 weken pas merkt dat je stofwisseling langzamer wordt, zal dit bij een groot tekort al na 2-3 weken merkbaar worden.Als je uiteindelijk je stofiwsseling weer goed wil krijgen zul je weer op behoefte moeten gaan eten.

vanuit 1500 naar 2500 is een grotere stap die je in 1x maakt, en zal ervoor zorgen dat je sneller en meer vet zult aankomen (vergeleken met wanneer je vanuit 2000 naar 2500 gaat eten).
              ------------

20% (wat voor de meesten uitkomt op 500 kcal), is gewoon het maximum wat je onder behoefte moet gaan eten voor een optimaal spierbehoud en vetverlies.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Het was gewoon iets dat ik me afvroeg hoor, puur om meer te weten te komen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X