Stronglift 5x5 + HiiT

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stronglift 5x5 + HiiT

Hey jongens!

Kwam pas een schema tegen die 'stronglift 5x5' heet en vroeg me af of die goed en handig is om als beginner aan te werken? Volgens vele win je er spiermasse mee en verlies je er vet mee. Is dat een goeie 'fatburner'? gecombineerd met 20 min Hiit? Dankje!

Hoe beginner ben je?
    Als je nog nooit aan de gewichten gezeten hebt raad ik het niet aan.
    Omdat je de oefening nog niet goed genoeg beheerst om te zo zwaar te doen en spieren zijn nog niet gewend aan zware gewichten.
    Calisthenics / Street workout

Comment

Het is een prima programma om mee te beginnen. Doordat je vanaf 0 begint met de lege stang en blijft opbouwen leer je de techniek terwijl je langzamerhand sterker wordt. Ik heb het zelf een tijdje gebruikt hoewel in geen beginner ben en ik ben er positief over.

Het StrongLifts5x5 is vergelijkbaar met het Starting Strength programma van Mark Rippetoe en het programma van Glenn Pendlay. Uiteraard zitten er wat verschillen tussen maar de principes zijn grotendeels identiek.

Originally posted by IJsBlok View Post
      Hoe beginner ben je?
      Als je nog nooit aan de gewichten gezeten hebt raad ik het niet aan.
      Omdat je de oefening nog niet goed genoeg beheerst om te zo zwaar te doen en spieren zijn nog niet gewend aan zware gewichten.
      Het is juist bedoeld voor beginners. Aan het begin van het programma til je alleen de stang.
      I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
      - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
        Het is een prima programma om mee te beginnen. Doordat je vanaf 0 begint met de lege stang en blijft opbouwen leer je de techniek terwijl je langzamerhand sterker wordt. Ik heb het zelf een tijdje gebruikt hoewel in geen beginner ben en ik ben er positief over.

Het StrongLifts5x5 is vergelijkbaar met het Starting Strength programma van Mark Rippetoe en het programma van Glenn Pendlay. Uiteraard zitten er wat verschillen tussen maar de principes zijn grotendeels identiek.

Het is juist bedoeld voor beginners. Aan het begin van het programma til je alleen de stang.
        Oh oke mooi om te weten! Heb je ook resultaat geboekt in het bouwen van spiermassa en verbanden van vet? En is een cardio sessie van 20-25 min met HiiT raadzaam er achterna.

Comment

tja je hebt beginners... en je hebt beginners. Ik zou het ook niet doen als je net begonnen bent. Ben je een paar maanden tot een jaar bezig geweest -> go for it.

Het zal er ook mee te maken hebben hoe je in elkaar zit hoor. Maaruh, ik zou veels te snel springen in gewicht en zwaar op 5x5 gaan zonder dat mijn pezen en gewrichten hier klaar voor zouden zijn.
          Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
            tja je hebt beginners... en je hebt beginners. Ik zou het ook niet doen als je net begonnen bent. Ben je een paar maanden tot een jaar bezig geweest -> go for it.

Het zal er ook mee te maken hebben hoe je in elkaar zit hoor. Maaruh, ik zou veels te snel springen in gewicht en zwaar op 5x5 gaan zonder dat mijn pezen en gewrichten hier klaar voor zouden zijn.
            Ah oke ben best wel een beginner ja.. dus een persoonlijke schema van me trainer gemixd met HiiT zou verstandelijker zijn?

Comment

Het is overduidelijk dat degenen die een mening hebben over het StrongLifts programma niet eens weten hoe het in elkaar zit. Dus wat julie erover te melden hebben slaat nergens op. Als je er geen komijnenkaas van hebt gegeten dan moet je ook geen oordeel vellen.

Het StrongLifts programma zit zodanig in elkaar dat beginners er zonder al te veel moeite mee aan de slag kunnen. Voor de zoveelste keer, dat was ook de hele opzet van het programma; je begint met een heel laag gewicht en de volgende sessie doe je er 2.5 kilo bij. Er zit een Exel formulier bij waarin je precies staat wat je zou moeten tillen en er wordt ook rekening gehouden met plateaus.

Originally posted by LegacyMinotaur View Post
              Ah oke ben best wel een beginner ja.. dus een persoonlijke schema van me trainer gemixd met HiiT zou verstandelijker zijn?
              Je zult hoogstwaarschijnlijk veel beter resultaat behalen met het StrongLifts programma.
              Last edited by inferno_0666; 05-10-2011, 20:26.
              I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
              - Dave Tate

Comment

Waarom wil je perse HIIT gaan doen. Zou dit enkel pas toe gaan passen als normale cardio niet meer goed genoeg werkt. Hiit op een dag dat je deadlift of Squat doet is sowieso niet aan te raden.

5x5 is een schema wat je kan toepassen als beginner, wanneer je verstand van zake hebt, en jezelf goed onder controle hebt. Ga je namelijk te snel zwaar trainen, werk je blessures in de hand.

als je echt een absolute beginner bent, is het wellicht beter om niet direct met een dergelijk schema te beginnen. (al is het wel goed mogelijk, mits het op de juiste manier wordt toegepast op beginners. zie post inferno).
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                  Het is overduidelijk dat degenen die een mening hebben over het StrongLifts programma niet eens weten hoe het in elkaar zit. Dus wat julie erover te melden hebben slaat nergens op. Als je er geen komijnenkaas van hebt gegeten dan moet je ook geen oordeel vellen.

Het StrongLifts programma zit zodanig in elkaar dat beginners er zonder al te veel moeite mee aan de slag kunnen. Voor de zoveelste keer, dat was ook de hele opzet van het programma; je begint met een heel laag gewicht en de volgende sessie doe je er 2.5 kilo bij. Er zit een Exel formulier bij waarin je precies staat wat je zou moeten tillen en er wordt ook rekening gehouden met plateaus.

Je zult hoogstwaarschijnlijk veel beter resultaat behalen met het StrongLifts programma.
                  Oké dankje! Ik zal morgen even mijn instructeurs vragen of ik wel juist gesteld ben om het te kunnen doen en zal mijn absolute best op doen. Ja ik ben nu ook bezig met het PDF bestand te lezen stuk of 112 bladzijdes.. :P Bedankt voor je tips en hulp

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                    Waarom wil je perse HIIT gaan doen. Zou dit enkel pas toe gaan passen als normale cardio niet meer goed genoeg werkt. Hiit op een dag dat je deadlift of Squat doet is sowieso niet aan te raden.

5x5 is een schema wat je kan toepassen als beginner, wanneer je verstand van zake hebt, en jezelf goed onder controle hebt. Ga je namelijk te snel zwaar trainen, werk je blessures in de hand.

als je echt een absolute beginner bent, is het wellicht beter om niet direct met een dergelijk schema te beginnen. (al is het wel goed mogelijk, mits het op de juiste manier wordt toegepast op beginners. zie post inferno).
                    Mijn doel is snel vet te verbranden.. en met spiermassa kweken lukt het veel beter. En ik volg ook een eiwit-rijk dieet erbij, ben 1,78 en weeg rond de 96 kg wordt iets te veel..

Comment

Originally posted by dynobet View Post

In het StrongLifts programma is al het denkwerk al gedaan; het is een voorgekauwd programma met instrukties en op de site staat ook hoe de oefeningen moeten worden gedaan. Specifiek voor beginners. Dus als zij te snel te zwaar gaan tillen dan betekent het dat zij afwijken van het programma, hetgeen niet de bedoeling is. Daar wordt ook voor gewaarschuwd, dus als zij daardoor geblesseerd raken dan hebben zij dat volledig aan zichzelf te danken.

Het programma is gebaseerd op squats, deadlifts, overhead press en bankdrukken. Beginners leren dus van begin af aan hoe zij deze oefeningen moeten doen, in tegenstelling tot wat instrukteurs in sportscholen hen voorschrijven. Dat is mijns inziens al een enorm pluspunt.

Nogmaals, het is vergelijkbaar met het Starting Strength programma van Mark Rippetoe. Dat is ook bedoeld voor beginners.

Oh oke mooi om te weten! Heb je ook resultaat geboekt in het bouwen van spiermassa en verbanden van vet? En is een cardio sessie van 20-25 min met HiiT raadzaam er achterna.
                      Voornamelijk in mijn onderlichaam; mijn squat en deadlift zijn omhoog gegaan tijdens het programma. Bankdrukken daarentegen niet.
                      Last edited by inferno_0666; 05-10-2011, 20:45.
                      - Dave Tate

Comment

Hey jongens!

Kwam pas een schema tegen die 'stronglift 5x5' heet en vroeg me af of die goed en handig is om als beginner aan te werken? Volgens vele win je er spiermasse mee en verlies je er vet mee. Is dat een goeie 'fatburner'? gecombineerd met 20 min Hiit? Dankje!
                        Stronglift is juist een goed programma om mee te beginnen als je nog totaal geen ervaring hebt met trainen en de verschillende oefeningen. De basis oefeningen zitten erin en je bouwt rustig aan het gewicht op, dus je leert de techniek van de oefeningen ook goed. Of je vet gaat verliezen betwijfel ik, dat ligt vaak aan je voeding.
                        sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Ik wil zeggen dat ik als beginner nu in mijn 12e week zit in de stronglift 5x5 en ik persoonlijk ben helemaal tevreden over het programma en kan het aanbevelen. Of het programma geschikt is voor iedere doelstelling weet ik niet (alhoewel het wel geclaimd wordt).

Je begint idd met alleen een lege stang en je hebt alle tijd om de techniek helemaal onder de knie te krijgen. iedere training komt er 2.5 kg in totaal bij. Zit nu in mijn 12e week en de stats zijn als volgt:
                          • sq:102,5 kg
                          • dl:125 kg
                          • bp: 60 kg
                          • ohp: 50 kg
                          • bor: 65 kg
                          Denk dat het belangrijkste is om de discipline te hebben om elke workout echt maar 2.5 kg erbij te doen en niet meer.

Kort samengevat voor zover mijn mening van belang is....aanrader! Ik ga in ieder geval nog wel een aantal weken door.
                          In manibus vestris victoria est.....Homo sapiens non urinat in ventum

Comment

Originally posted by Haaaaske View Post
                            Ik wil zeggen dat ik als beginner nu in mijn 12e week zit in de stronglift 5x5 en ik persoonlijk ben helemaal tevreden over het programma en kan het aanbevelen. Of het programma geschikt is voor iedere doelstelling weet ik niet (alhoewel het wel geclaimd wordt).

Je begint idd met alleen een lege stang en je hebt alle tijd om de techniek helemaal onder de knie te krijgen. iedere training komt er 2.5 kg in totaal bij. Zit nu in mijn 12e week en de stats zijn als volgt:
                            • sq:102,5 kg
                            • dl:125 kg
                            • bp: 60 kg
                            • ohp: 50 kg
                            • bor: 65 kg

Denk dat het belangrijkste is om de discipline te hebben om elke workout echt maar 2.5 kg erbij te doen en niet meer.

Kort samengevat voor zover mijn mening van belang is....aanrader! Ik ga in ieder geval nog wel een aantal weken door.
                            Ziet er goed uit. Volgens mij ben je nu verder dan de meesten in jou sportschool die ongeveer gelijk met jou zijn begonnen. En die kloof zal alleen maar groter worden.
                            - Dave Tate

Comment

Dank je....het is grappig...en wordt ook besproken in het boek...ze kijken je eerst vreemd aan als je met een lege stang staat te squaten maar als je 12 weken later over de 100 kg zit...merk je dat de blikken naar jou veranderen.... nu wordt op mijn sportschool het squatrek niet zo heel erg veel gebruikt...dus dat is niet zo moeilijk dan
                              In manibus vestris victoria est.....Homo sapiens non urinat in ventum

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X