Stronglift 5x5 + HiiT

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by inferno_0666 View Post
    In het StrongLifts programma is al het denkwerk al gedaan; het is een voorgekauwd programma met instrukties en op de site staat ook hoe de oefeningen moeten worden gedaan. Specifiek voor beginners. Dus als zij te snel te zwaar gaan tillen dan betekent het dat zij afwijken van het programma, hetgeen niet de bedoeling is. Daar wordt ook voor gewaarschuwd, dus als zij daardoor geblesseerd raken dan hebben zij dat volledig aan zichzelf te danken.

Het programma is gebaseerd op squats, deadlifts, overhead press en bankdrukken. Beginners leren dus van begin af aan hoe zij deze oefeningen moeten doen, in tegenstelling tot wat instrukteurs in sportscholen hen voorschrijven. Dat is mijns inziens al een enorm pluspunt.

Nogmaals, het is vergelijkbaar met het Starting Strength programma van Mark Rippetoe. Dat is ook bedoeld voor beginners.

Voornamelijk in mijn onderlichaam; mijn squat en deadlift zijn omhoog gegaan tijdens het programma. Bankdrukken daarentegen niet.
    Wat Dyno en ik dus proberen te zeggen is dat veel mensen zullen gaan afwijken. Het voelt alsof het kan, dus je doet dat. Misschien dat jij niet zo in elkaar zit... maar ik in ieder geval wel.

Originally posted by Haaaaske View Post
    Ik wil zeggen dat ik als beginner nu in mijn 12e week zit in de stronglift 5x5 en ik persoonlijk ben helemaal tevreden over het programma en kan het aanbevelen. Of het programma geschikt is voor iedere doelstelling weet ik niet (alhoewel het wel geclaimd wordt).

Je begint idd met alleen een lege stang en je hebt alle tijd om de techniek helemaal onder de knie te krijgen. iedere training komt er 2.5 kg in totaal bij. Zit nu in mijn 12e week en de stats zijn als volgt:
    • sq:102,5 kg
    • dl:125 kg
    • bp: 60 kg
    • ohp: 50 kg
    • bor: 65 kg
    Denk dat het belangrijkste is om de discipline te hebben om elke workout echt maar 2.5 kg erbij te doen en niet meer.

Kort samengevat voor zover mijn mening van belang is....aanrader! Ik ga in ieder geval nog wel een aantal weken door.
    ehm... korte rekensom. 12 weken. 2,5kg verhogen per keer. Begonnen met lege stang. -> zou je minimaal 4x per week een fullbody moeten doen en dus effectief 10kg per week ophogen. Of jij bent toch ook al gaan afwijken
    Fear is the mind killer

Comment

of je weet niet hoe het schema in elkaar zit......
      In manibus vestris victoria est.....Homo sapiens non urinat in ventum

Comment

Maar ik wil niet de lulligste en even langzamer voor je rekenen......

je begint met een lege stang die weegt 20 kg..... dan squat je drie keer per week...en iedere keer 2,5 kg erbij....is 7,5 kg per week...eerste week uiteraard maar 5 kg omdat je met lege stang begint....

100 -/- 20 = 80 kg / 7,5 kg = in je 11e week op de derde dag squat je 100 kg.... als je iedere keer 5x5 lukt uiteraard anders komt er de volgende training geen gewicht bij.....

Comment

Originally posted by sf01 View Post
          Wat Dyno en ik dus proberen te zeggen is dat veel mensen zullen gaan afwijken. Het voelt alsof het kan, dus je doet dat. Misschien dat jij niet zo in elkaar zit... maar ik in ieder geval wel.
          Tja, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten zegt men. En trouwens, ook als je andere programma's volgt kun je koppig doen en ervan afwijken.
          Last edited by inferno_0666; 06-10-2011, 21:06.
          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
          - Dave Tate

Comment

Originally posted by sf01 View Post
            Duidelijk....als je die discipline niet kunt opbrengen dan moet je niet met dit programma beginnen. Als je niet handig bent met je handen moet je geen timmerman worden. De promoter van dit programma geeft duidelijk aan dat gestructureerd progressief laden het allerbelangrijkste is...

Maar omdat jij die discipline niet hebt wil niet zeggen dat iedereen die discipline niet heeft...

Comment

Originally posted by Haaaaske View Post
              Maar ik wil niet de lulligste en even langzamer voor je rekenen......

je begint met een lege stang die weegt 20 kg..... dan squat je drie keer per week...en iedere keer 2,5 kg erbij....is 7,5 kg per week...eerste week uiteraard maar 5 kg omdat je met lege stang begint....

100 -/- 20 = 80 kg / 7,5 kg = in je 11e week op de derde dag squat je 100 kg.... als je iedere keer 5x5 lukt uiteraard anders komt er de volgende training geen gewicht bij.....
              Nice try. Goede poging tot je eruit lullen. Maar wat zie ik in je logje... je hebt 3x DL per 2 weken.
              20kg als begin. 125 na 12 weken. -> komt neer op 6kg verhogen per keer om dat te halen. En dat is dan als ik er vanuit ga de je zonder uitzondering elke keer je 5x5 hebt gehaald.

Originally posted by inferno_0666 View Post
              Tja, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten zegt men. En trouwens, ook als je andere programma's volgt kun je koppig doen en ervan afwijken.
              Als je begint met een schema met 3x15 herhalingen, dan zal je zelfs als je snel gaat verhogen jezelf beschermen door de hoge reprange.
              Bij 5x5 kun je veel sneller het gevoel hebben dat je meer kan.

Ik zie dit trouwens niet zozeer als een discipline ding, maar een overenthousiastme. Leren wat je grenzen zijn en je aan een schema houden moet je leren.
              Fear is the mind killer

Comment

Hahahaha oke dat betekent dus dat je niet op de hoogte bent van het programma. Of in ieder geval niet in zijn geheel. Het stronglift programma heeft vooral een nadruk op squat en zoals je ziet dat is ook de enige oefening die je drie keer per week doet. Mijn voorbeeld ging dan ook alleen over de squat en niet over de andere oefeningen. Maar alles uitleggen is niet makkelijk in het kort te doen.

Er zijn een tweetal uitzonderingen die afwijkend zijn met het beginnen met een leeg gewicht.

De bor die begin je niet met een lege stang je mag daar beginnen met een gewicht van 30 kg dus zonder stang 10 kg erbij. En dan iedere keer 2,5 kg erbij. Met als simpele reden dat het moeilijk is iedere keer met een lege stang van de grond af op te pakken. Want ze spreken over bor maar het is pendlay row. Dus iedere keer terug op de grond zetten.

De deadlift die wijkt op drie punten af. Ten eerste mag je beginnen met een startgewicht van 40 kg. En er komt niet iedere keer 2,5 kg bij maar 5 kg. En je doet geen 5x5 maar 1x5.

Dus je ziet ik ben echt het programma aan het volgen zoals ze het voorschrijven en ik ben echt niet aan het cheaten. Dus kunnen we dat vanaf nu afsluiten?

Over discipline of overenthousiasme....laten we het erover eens zijn dat iedereen anders is en het programma voor sommigen geschikt is en voor anderen niet?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X