Afvallen en toch spieren opbouwen mogelijk?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Afvallen en toch spieren opbouwen mogelijk?

Beste forumleden,

Ik lees al een hele tijd mee met allerlei onderwerpen op het forum en ben enorm blij met de stroom aan informatie. Ik doe nu bijna 5 weken het full body beginnersschema en ik voel me daar heel fijn bij. Ik doe dit drie keer per week. Daarnaast nog minimaal twee keer een uurtje cardio per week, yoga en tennis en probeer ik alle informatie over voeding zo veel mogelijk op te volgen.
    Ik ben een vrouw en mijn doelstelling is eigenlijk flink wat afvallen (+/-15 kilo) en meer spieren en kracht ontwikkelen. Eigenlijk gaat het me niet om de kilo's maar even om aan te geven waar ik het een beetje over heb.
    Nu heb ik een vraag en heb dit al op allerlei manieren geprobeerd te vinden via dit forum en google maar het lukt me niet om een antwoord te vinden.
    Ik lees eigenlijk overal dat het niet echt mogelijk is om tijdens het opbouwen van de spieren af te vallen. Dus eigenlijk eerst afvallen en dan gaan trainen voor je spieren of eerst trainen en nadat ze je wat meer hebt opgebouwd langzaam afvallen omdat je in rust ook meer verbrandt.
    Ik merk alleen dat ik toch elke week tussen de 0.5 en 1.5 kilo lichter word terwijl ik ook elke week wat meer gewicht kan handelen. Zo begon ik bijvoorbeeld de deadlift op 30 kilo en zit ik nu op 50, squatten met 20 kilo en zit ik nu op 40 kilo, Military press nu 10 kilo etc. Nog geen enorm zware gewichten maar ik vorder wel. Betekent dit dan toch dat ik ondanks dat ik lichter wordt in gewicht, wel meer spieren krijg en dus sterker word en in verhouding meer vet verlies?

Alvast bedankt en een fijne zonnige dag!

Als beginner is het heel erg goed mogelijk om spiermassa op te bouwen en vet te verliezen. Als je verder gevorderd bent wordt dat steeds moeilijker maar blijft het nog steeds mogelijk.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

wel mogelijk,? iedereen zegt juist dat het niet mogelijk is alleen in je begin jaar ofzo daarna wordt het moeilijker en dan onmogelijk

Comment

Bedankt voor de reacties. Dus in het begin juist onder onderhoud eten en zodra ik stagneer pas voeding weer aanpassen? Er zijn best een aantal onderwerpen die mijn vraag raken maar kreeg het er toch niet zo duidelijk uit. Het lijkt er toch echt op dat ik sterker word ondanks dat ik steeds een beetje lichter ben.

Comment

Mijn vriendin zit hier ook mee te klooien. Ze traint de laatste 2 jaar erg fanatiek. 4x per week split.
          Maar er gebeurt niet veel, want vaak gaat ze na de training nog een half uur cardio'en. Soms wel 4x per week 30 min. Dus dan heeft ze 60 min aan de gewichten gezeten en daarna nog 30 min sporten. Vervolgens is haar voeding ook niet zo heel goed wat eiwitten betreft.

Zelf train ik 4x per week split met meestal 1x per week 30 min cardio. Ik probeer niet te veel aan te komen in vet, maar uiteindelijk ontkom je er niet aan dat je vetpercentage wat omhoog gaat. Je moet nou eenmaal goed, gezond en vaak eten. 1 junkdag kan wel. Bijvoorbeeld op zaterdag een pizza.

Sowieso veel magere producten zoals magere kwark, magere melk en mager (rund)vlees en kip. Ik eet 6x per dag. Maar ik eet denk te weinig. Moet waarschijnlijk 6x 400 a 500 kcal per maaltijd eten. De juiste en voldoende voeding is uiteraard essentieel. En wat je eiwitten betreft. Misschien 1,8 minimaal gram/kilo lichaamsgewicht. Dit weet ik niet precies. Maar goed, stel je weegt 70 kilo, dan doe je 125 a 130 gram eiwit per dag.

Comment

Maar betekent dat je meer gewicht aan kan wel dat je spieren groeien eigenlijk? Of is het ook mogelijk dat je bestaande spiermassa meer aankan zonder daadwerkelijk te groeien?

Comment

Originally posted by amber_islief View Post
              Maar betekent dat je meer gewicht aan kan wel dat je spieren groeien eigenlijk? Of is het ook mogelijk dat je bestaande spiermassa meer aankan zonder daadwerkelijk te groeien?
              Zeker in de 1ste maand leren spieren beter samen te werken en is er nog niks gebeurd aan groeien (ook omdat dit weer het lichaam energie kost) probeert het lichaam eerst beter samen te werken.
              Dan heb je nog maanden erna waarmee je kan afvallen in vet% en toch aan kan komen in spier, dit is bij vrouwen wel minder door het lagere testosteron en andere stofjes (hierdoor kunnen vrouwen ook niet super gespierd worden zonder hulpmiddellen).
              Calisthenics / Street workout

Comment

Maar dan toch maar even zo doorgaan en wat veranderen als het stagneert? Het lijkt tot nu toe wel goed te gaan.

Comment

Never change a winning team. Als het goed gaat en je bent tevreden met de progressie zie ik geen reden om te gaan sleutelen.
                  Je doet erg veel cardio; ik hoop dat je voldoende eet.
                  Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Okee bedankt! Waarschijnlijk eet ik iets te weinig. Rond kerst ben ik vrij en wil ik dat excel schema invullen. Naast 50 uur werken, elke dag sporten en mijn maaltjes voorbereiden heb ik weinig tijd meer over haha...
                    En het gaat zeker goed naar mijn idee. Voor anderen zijn dit soort gewichten vast een lachertje maar ik vind dat ik goed op weg ben.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X