Nieuwe voedingschema..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Geef aan wat nou je specifieke doel is. Je weegt 80kg en wil naar de 85kg, maar eerst wil je je buikje eraf trainen.

Een buikje kan komen door een verkeerde lichaamshouding (holle rug) waardoor het snel lijkt alsof je een buikje hebt. Probeer eerst je rug te rechten en schouders iets naar achteren, bekken naar voren. Als blijkt dat je nog een buikje hebt, dan is het vet.
    Vet train je er alleen maar van af door calorien te verbranden (Cardio). Maar als je voedingsschema niet klopt, bijvoorbeeld teveel calorien (wel goed om massa te bouwen) of gelijk aan dagelijkse behoefte kun je cardioen wat je wil. Te weinig calorien is ook weer niet goed.

Dus het is van essentieel belang dat je voedingsschema klopt. Jouw berekening:

DB: 3341 kcal

KEV: 522 / 146 / 74

Verhouding:
    Koolhydraat:..... 60 %
    Eiwit:............... 20 %
    Vet:.................20 % (19,4)

Reken eerst uit hoeveel kcal je voedingsschema is. En post dit, gaan we daarna verder sleutelen of maak een geheel nieuw schema met de juiste totaal aantal kcal (ligt aan je doel) en verhoudingen.

Calorien kun je bereken op deze links:

(Snelle berekening - alleen calorien)
    Voedingscentrum

(Betere berekening - incl. kh, eiw, vet)
    CALORIETABEL.NL - de snelste Calorieenwijzer! Vind hier snel hoeveel calorien een product bevat. Calorieen, calorietabel, calorienwijzer, energiesticker, gratis calorietabel, calorientabel, calorieentabel, calorienwijzer, slanke recepten, calorieen,

of

Afslanken, afvallen met de online calorietabel!

Succes!

Greetzzz J.

Ps: als je toch alles post, verdeel het over 6 maaltijden, 5 maaltijden kh/eiw/vet en de laatste maaltijd alleen eiwit. Neem een KEV verhouding van bijv: 50 - 30 -20
    Last edited by Ami-Amour; 07-02-2007, 14:26.

Comment

Je zit fout ami.

vetten leveren 9kcal, als hij meer vetten zou innemen, zou hij ook sneller vet aanzetten. Mijn systeem berekent ALTIJD 20% vetten, als je standaard geen KEV verhouding invult.
      Bereken het maar eens. 72 * 9 = 648. 648 / 3341 = 19,4 %.
      Koolhydraten : 522 * 4 = 2088 / 3341 = 62%
      Eiwitten: bijna 20%.

Er is 2.2 gram eiwit per gram vet vrije massa gerekent, dit is zeker voldoende als behoefte, en bij een bulk, zou je naar 2.5 gram kunnen gaan(of hoger), maar niet als je niet zo ervaren bent.
      Een KEV moet je nooit geheel indelen met procenten. eiwitten moet je altijd instellen als gram per KG vet vrije massa, en niet als % van het totaal.
      Ami als we jou 30% eiwitten opvolgen krijgen we dit:
      3341 * 0.3 = 1002 / 4 = 250 gram per dag. WOW! met 66.2 kg vet vrije massa komt dat neer op 3,8 gram eiwit per dag per kg vet vrije massa. Niet bepaald handig als je wilt cutten, want dit overschot komt gewoon aan in vet.

Verder wel fijn dat je de moeite hebt genomen te posten, maar je hebt je even vergist wat betreft vetten.

Grtz, David.
      VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

@david: Waar zit ik fout dan? ik heb toch hetzelfde als jij...?

Dit was 1 van mijn slordigste posts, wat je heb kunnen zien was dat ik een reken foutje had gemaakt...had de grammen berekend in plaats van de kcal.

Bedankt dat je er zo snel bij was....

Greetzzz J.

Comment

Top dat je het veranderd hebt, maar die kev onderaan, daar ben ik het nog niet mee eens. Onderbouwing daarbij staat in me post, hierboven.

Comment

Zijn doelstelling is afvallen. De berekening gaat dus niet uit van 3341 kcal. maar 2841 kcal. (3341 - 500)
            Kh: 1420,5 kcal (50%) - 355 gram
            Eiw: 852,3 kcal (30%) - 213 gram (213/66.2= 3.2 gram eiwit)
            Vet: 568,2 kcal (20%) - 63 gram

Waarom ik uitga van 50 - 30 - 20 KEV, is doordat je vet wil verbranden, zul je toch minder koolhydraten tot je moeten nemen, waarna je lichaam begint aan het vet. De misschien hoog lijkende eiwit inname is relatief. Bij afvallen zul je toch meer eiwit moeten nemen dan normaal voor een beter herstel en behoud van spier. Dit ook met name dat je al ver onder je dagelijkse behoefte zit en je lichaam extra bouwstoffen nodig heeft. Het eiwit krijgt de kans niet om zich als vet op te slaan. Maar 60-20-20 wil ik ook een kans geven. In veel artikelen lees ik dat ze uit gaan bij de berekening van het aantal grammen eiwit van het totale gewicht (dan zou het uitkomen op 2,7 gram) en andere artikelen en posts hier op bodynet gaan uit van het vetvrije massa. Toch ben ik er zeker van dat 60 % koolhydraten aan de hoge kant is.

Maar heb op het moment niet zoveel recht van spreken, omdat ik in mijn vorige post niet de juiste informatie had vermeld, dus alle credits naar jou David. En je website blijft natuurlijk top en correct.

Maar onze meningen zullen verdeelt blijven op het gebied van de verhouding.
            Maar het is misschien beter om dan maar te beginnen met 60-20-20.

De tijd zal het leren.

Greetzzz J.
            Last edited by Ami-Amour; 07-02-2007, 18:58.

Comment

Ami, het gaat mij er niet om of de KEV toepasselijk is. Maar hij die kev aanhoud, en strax klaar is met cutten, en hij houd diezelfde kev aan, dan overdoseert hij de eiwitten sowieso. Daarom geen kev, geheel in procenten, maar de eiwitten altijd als kg per vet vrije massa.
              En 3.2 gram is naar mijn mening teveel, ook als je aan het cutten bent. Cutten gaat zo goed altijd gepaard met spierverlies, dat moet je onder ogen zien. En extra veel eiwitten doseren gaat je daar niet bij helpen. Je moet gewoon zorgen dát je genoeg eiwitten binnenkrijgt, en verder matigen in kh.
              60% vind ik niet te veel, weet je wat je verbrand, in een half uurtje hardlopen?

Grtz, David.

Comment

Die 3.2 gr eiwit was een relatief getal. Dit ging uit van een voedingsschema van 2841 kcal. (3341-500)
                Wat je snel denkt is dat 3.2 gr eiwit veel is. Als je die 3.2 gr eiwit tegenover de dagelijkse behoefte zou zetten van 3341 kcal, kom je uit op 2.7 gr eiwit (deze berekeningen gaan uit van KEV verhouding en blijven relatief).

Wat jij zegt is, ga uit van 2.2 gr eiwit per kilo vet vrije massa. Waar ik het probleem zie is, dat je tijdens de cut of behoud, stug vast houdt aan de 2.2 gr per kilo vvm. Waardoor het relatief gezien niet meer klopt met je doel. Wat je vervolgens zegt is als je massa wilt kweken je wel van de regel 2.2 gr per kilo vvm mag afwijken. Dan mag je naar 2.5 gr eiwit per vvm gaan. Dit zal dan relatief gezien 2.1 gr eiwit zijn van de dagelijkse behoefte. Wat mij weer zeer weinig lijkt voor een bulk.

Dat bij een bulk een KEV van 50-30-20 wordt aangehouden, heb ik niet gezegt. Maar vind dit voor een bulk ook een goede verhouding voor de echte gainer. Dan zou hij uitkomen op een eiwit inname van 4.3 gr eiwit per kilo vvm.
                Volgens de totale lichaamsgewicht op 3.6 gr eiwit.

Als je is zoekt op internet zul je vaak zien dat de echte Bodybuilders en Gainers uit gaan van 2 gr eiwit (of meer) per pond lichaamsgewicht. Als ik het goed heb is een pond een halve kilo. Dus kom je uit op minimaal 4 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht.
                Ik heb veel geleerd en bestudeerd en in de praktijk gebracht (ik zelf niet, maar een vriend test alles voor mij uit, nooit je eigen spul testen... )

Dan over wat jij zei dat cutten altijd gepaard gaat met spierverlies, is niet geheel waar. Dat je bij gainen vet aankomt is wel waar. Ik ken genoeg voorbeelden en mensen die in hun vetpercentage zijn gedaald en hierbij hun spieren versterkt hebben of zelfs gekweekt hebben. Dus spierverlies tijdens de cut is niet per definitie waar.

Als mensen zeggen, maar je hebt er niet voor gestudeerd...dan krijg ik altijd een binnenpretje. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om kennis van zaken te hebben. Alles vind je in de bibliotheek en werkstukken van afgestudeerde studenten. Dit heb ik de laatste 2,5 jaar bestudeerd en onderandere psychologie, sociologie, filosofie en heel veel over voeding en training. Er zijn teveel tegenstrijdigheden om een juist beeld te krijgen van wat nou wel klopt of niet. Hieruit zul je je eigen conclusies moeten trekken. Elk persoon is een individueel en heeft zijn eigen benadering nodig. Er zijn wel vaststaande richtlijnen waar je je aan kan houden. Dit geldt ook voor het topic wat we hadden over vrouwen versieren. Als je je aan een aantal richtlijnen houdt en deze op het moment zelf aanscherpt, is alles mogelijk.

Ik ben zelf research aan t doen op mijn eigen lichaam. Hier ga ik nog niet teveel over zeggen, hier ben ik nog mee bezig.

Weer ff on topic, we zullen van mening blijven verschillen, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Anders zou er geen discussie kunnen ontstaan en daardoor geen wetenschap.

Greetzzzz J.

Comment

Heb je helemaal gelijk in Ami, meningsverschillen en de daardoor volgende discussies zijn niet alleen nuttig maar zelfs noodzakelijk voor vooruitgang!

Over het onderwerp ben ik het overigens in dit geval grotendeels met David eens, niet geheel onlogisch aangezien ik hem heb geholpen met de berekeningen voor die calculator.
                  KEV verhoudingen zijn hartsikke leuk en staan interessant, maar ik vind ze in de praktijk een heel stuk minder boeiend. Uiteraard zul je ook qua eiwitinname moeten spelen in sommige situatie's, de 2,2 gr p/k vvm die in de calculator gebruikt wordt is al speciaal voor krachtsporters berekend. Een 'normaal' iemand heeft al zat aan 1,5 gr p/k vvm en de gemiddelde duursporter heeft ruim voldoende aan 1,7 gr p/k vvm.
                  Bij de totale inname aan eiwit uitgaan van verhoudingen schiet naar mijn mening zijn doel voorbij. Eiwitten zijn namelijk zeer noodzakelijk, maar hebben een relatief beperkt nut.

Door bij een hoge inname van het totaal aantal kcal per dag de hoeveelheid eiwit gelijkmatig mee te laten stijgen creëer je automatisch een flink overschot aan eiwit en dit kan én zal helemaal niet gebruikt worden. Doordat er ook nog eens meer dan voldoende koolhydraten aanwezig zijn zullen die voor energie gebruikt worden en zal alle overtollige eiwit dus als vet worden opgeslagen. Koolhydraten zetten nu eenmaal makkelijker om tot energie en het lichaam zal echt altijd voor de makkelijkste weg kiezen. Het extra eiwit heeft dan dus geen nut maar vormt wel een extra belasting.

In de cut kun je eventueel iets hoger in eiwit gaan 'voor de zekerheid', maar ook daar heeft een echt overschot geen nut en vormt eerder een extra belasting. Het lichaam heeft dan geen keus en zal het eiwit als energieleverancier moeten gebruiken (wegens het tekort aan koolhydraten) maar dit is zoals gezegd een moeilijker proces. Het kost dus meer energie en is om die reden vaak minder effectief dan gewoon voor de juiste hoeveelheid koolhydraten kiezen.

Om die redenen ben ik dus iig een voorstander van het bepalen van de eiwitinname aan de hand van vvm ipv KEV verhoudingen, het eiwit is voornamelijk nodig voor de spieren en dus is het verstandig om de hoeveelheid die nodig is ook daardoor te laten bepalen.

Comment

Hoef het zelf niet meer te typen

Wat betreft:
                    Als je is zoekt op internet zul je vaak zien dat de echte Bodybuilders en Gainers uit gaan van 2 gr eiwit (of meer) per pond lichaamsgewicht. Als ik het goed heb is een pond een halve kilo. Dus kom je uit op minimaal 4 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht.
                    Per pond lichaamsgewicht je eiwitinname afstellen slaat nergens op, vet verbruikt namelijk niks. Dat ze gainen geloof ik ook wel, maar dan ook enorm in vet, wat betekend dat ze dubbel zo hard moeten cutten, wat eigenlijk niet nodig is. Het is dus maar waar je voor kiest

grtz

Comment

Hey guys, ik heb alles doorgelezen maar ik snap een hoop woordjes niet Maar eigenlijk wil ik niet eens afvallen maar alleen een beetje vet branden van mn buikje.. Dit doe ik door mn buikspieren te trainen en 3 keer per week sta ik aan een crossapparaat. Qua voeding heb ik niet helemaal begrepen wat nou het juiste werkwijze voor me is.. Ik zal het nog een aandachtig doorlezen

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X