Reclame op voedsel moet correct

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Reclame op voedsel moet correct

EU: reclame op voedsel moet correct

DEN HAAG/BRUSSEL - De Europese Commissie wil een eind maken aan vage en misleidende reclame voor voedingswaren. Als het aan Brussel ligt worden niet onderbouwde gezondheidsclaims als 'versterkt de natuurlijke weerstand' of 'houdt u jong' verboden. De Gezondheidsraad adviseerde minister Hoogervorst van Volksgezondheid onlangs alleen bewezen beloften toe te staan.

De Commissie zegt op te komen voor de consument die recht heeft op duidelijke en accurate informatie over wat hij eet en drinkt. Daar schort het regelmatig aan, omdat er op Europees niveau geen of slechts zeer algemene voorschriften bestaan voor voedings- en gezondheidsclaims. Gevolg is dat alle lidstaten hun eigen - vaak onbevredigende - wetten hebben, wat de vrije handel in etenswaren hindert.

De voorstellen die de Commissie deze week presenteert, zijn bindend voor alle lidstaten. Niet controleerbare claims als 'verlaagt de stress' en 'bevordert uw welzijn' moeten verdwijnen. Hetzelfde geldt voor het bekende 'aanbebevolen door...', waarna de naam van een onbekende arts of kliniek volgt. Vermageringsproducten mogen niet meer aan de man worden gebracht met slogans als 'halveert de dagelijkse calorie-inname'.

Alleen wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsclaims zijn straks nog toegestaan op het etiket, de verpakking of bij de reclame van het product. De Europese Voedselveiligheid Autoriteit ziet daarop toe.

Reeds bewezen claims zoals 'calcium versterkt de botten' blijven mogelijk. De Commissie zal een lijst met dergelijke onomstreden aanspraken opstellen.

Ook voor voedingsclaims komen er strenge regels. Yoghurt of kwark als 'mager' aanprijzen mag alleen als er niet meer dan drie gram vet per 100 gram (of 1,5 gram vet in 100 ml.) in zit. De Commissie wil af van beloftes als '90 procent vetvrij', terwijl 10 procent vet in het product al te veel is. Als de Commissievoorstellen door het Europees parlement en de lidstaten worden aangenomen komen er ook strikte voorwaarden voor beloften als suikervrij, zoutarm, vezelrijk en proteïnerijk. De voorschriften gelden ook voor voedingsupplementen zoals vitaminepillen.

EU-commissaris van Gezondheidszorg Byrne verwacht niet dat fabrikanten veel rechtszaken over afgewezen claims zullen aanspannen. Hij denkt dat betere informatie ook helpt in de strijd tegen overgewicht. Ruim 40 procent van de Nederlanders is te zwaar, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Gezondheidsraad.

Nederland zal zijn wetgeving moeten aanpassen als de voorstellen over enkele jaren van kracht worden. Voor veel gezondheidsclaims geldt nu nog een vrijblijvende gedragscode, maar bedrijven houden zich daar slecht aan. Oud-minister Borst van Volksgezondheid sprak twee jaar geleden over een onbevredigende situatie.

Bron; de Volkskrant
    DUM SPIRI SPERO

WE LIVE IN A WORLD FULL OF LAZY MOTHER FUCKERS!!

Dat zou wel goed zijn...

Mensen gaan er te sel van uit dat iets gezond is als er bijv... 10% minder vet in zit dan normaal bij hetzelfde product terwijl het dan nog geen gezonde hoeveelheid is... En wat doen er veel dan oh ik kan nog wel wat meer eten...

Dat zie ik veelal bij mijn zus koopt ze producten waarop dat soort info staat, maar ze weegt alwel bijna 100 kg... Waarbij dan vaak het commentaar komt van: Dit kan wel want is toch mager, er zit minder vet in... Vind het erg jammer, zie mijn zus graag wat gezonder en slanker zijn... Maar van mij neemt ze niets aan, want op het product staat dat het goed is.

Comment

Lijkt me wel een goede zaak, de gemiddelde consument is immers zo goedgelovig als het maar zijn kan.  

Ook zo'n leuke reclame slogan: getest door ... (vul maar in). Ze zeggen er alleen nooit de testuitslagen bij!

Of zoals een kauwgom reclame, 'gezoet met 100% xylitol'. Klopt nog ook, ze zouden pas jokken als ze zouden zeggen '100% gezoet met xylitol'...
      Veel te subtiele verschillen voor de meeste consumenten helaas, dus heb geen enkel probleem met extra regels.

Comment

Hele goede zaak, benieuwd wat ze er nu op gaan bedenken..

Greets...
        Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

Op zich niets mis mee, hoeven mensen geen onnodig geld uit te geven aan produkten die toch geen nut hebben. Dus dat valt goed mee. Maar vind dat je zelf wat je verstand moet gebruiken.

Anderszijds weer een regel erbij, ze vinden alsmaar regels uit.

En op de duur gaan we nog moeten toelating hebben om het huis te verlaten.
          You were put on this world to achive a goal in live, so go for it and don't lose the faith.  At least I try.

Comment

Originally posted by [b
            Citaat[/b] (Darren @ Jul. 14 2003,19:18)]Op zich niets mis mee, hoeven mensen geen onnodig geld uit te geven aan produkten die toch geen nut hebben.  Dus dat valt goed mee.  Maar vind dat je zelf wat je verstand moet gebruiken.

Sommige mannen hebben hier nu al een goedkeuring voor nodig van hun vrouw.

Comment

Originally posted by [b
              Citaat[/b] (Wil de Bras @ Jul. 14 2003,23:12)]
              Originally posted by [b
              Citaat[/b] (Darren @ Jul. 14 2003,19:18)]Op zich niets mis mee, hoeven mensen geen onnodig geld uit te geven aan produkten die toch geen nut hebben.  Dus dat valt goed mee.  Maar vind dat je zelf wat je verstand moet gebruiken.

Sommige mannen hebben hier nu al een goedkeuring voor nodig van hun vrouw.  
              Gelukkig heeft die van mij, mij een poosje geleden buiten gezet heeft wel alles gehouden. (En trof er geen schuld aan).

first I was

no I'm
              You were put on this world to achive a goal in live, so go for it and don't lose the faith.  At least I try.

Comment

Is jammer dat het allemaal maar kan..
                Net als dat gezonde keurmerk. Mensen genoeg die nu bijna alleen liga en spekkies eten, omdat er een keurmerk op staat.
                Maar volgens mij wíllen mensen het vaak ook niet zien. En dan maar jammeren dat water hun al dik maakt..

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                  Is jammer dat het allemaal maar kan..
                  Net als dat gezonde keurmerk. Mensen genoeg die nu bijna alleen liga en spekkies eten, omdat er een keurmerk op staat.
                  Maar volgens mij wíllen mensen het vaak ook niet zien. En dan maar jammeren dat water hun al dik maakt..
                  bumpert
                  Geniet, en drink met maten!

Comment

Vindt het een goede zaak! De meeste mensen lezen niet of denken niet na, of willen dat gewoon weg niet. Het is ook lekker makkelijk, niet nadenken en gewoon eten.

Dat is hetzelfde als mensen op het forum komen en graag een kant en klaar voedingsschema willen. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor, net zoals wat je koopt en eet. Even nadenken, dingen nalezen en je weet (als het goed is) hoe het zit.

Ik denk wel dat als reclame minder misleidend is, dat mensen wellicht meer worden aangezet tot wat dan wel gezond is, maar ook daar geldt voor alleen als mensen daar zelf toe bereid zijn. En op de producten van tegenwoordig staan dingen ook niet altijd even helder, net als het xylitol voorbeeld wat shannasse geeft. Heb het zelf ook wel gehad dat je soms 2 x een verpakking leest voordat je het voor jezelf duidelijk hebt wat er nu daadwerkelijk staat.
                    Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Comment

Originally posted by Shannasse View Post
                      Lijkt me wel een goede zaak, de gemiddelde consument is immers zo goedgelovig als het maar zijn kan. ****

Ook zo'n leuke reclame slogan: getest door ... (vul maar in). Ze zeggen er alleen nooit de testuitslagen bij!

Of zoals een kauwgom reclame, 'gezoet met 100% xylitol'. Klopt nog ook, ze zouden pas jokken als ze zouden zeggen '100% gezoet met xylitol'...
                      Veel te subtiele verschillen voor de meeste consumenten helaas, dus heb geen enkel probleem met extra regels.
                      De dommen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen

Op zich mee eens, maar anderzijds vind ik ook dat de mensen eens zelf wat slimmer moeten worden en eens gaan nadenken. Dadelijk zijn we net zoals Amerika met allerlei nutteloze regeltjes en dat de mensen steeds dommer worden en dat het gemiddelde van het IQ opeens net boven de 80 uit komt.

Laat de wet van de sterkste gelden in dit geval. Laat de idioten zichzelf vol proppen en sterven van obesiteit en andere gezondheids klachten. Opgeruimd staat netjes

Als de overheid eens tijd en moeite zou steken in goede voorlichting qua voeding. En bij gym/LO niet alleen sport maar ook stukje voeding er bij zodat het meer een les mbt gezondheid wordt waardoor men meer inzicht krijgt. De ouders mogen dan wel verziekt zijn maar dat hoeven de kinderen nog niet te zijn. En natuurlijk wel wat meer uren want LO stelt net zoals de rest van het onderwijs geen zak meer voor.
                      Last edited by Falstyr; 22-03-2008, 09:44.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                        De dommen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen

Op zich mee eens, maar anderzijds vind ik ook dat de mensen eens zelf wat slimmer moeten worden en eens gaan nadenken. Dadelijk zijn we net zoals Amerika met allerlei nutteloze regeltjes en dat de mensen steeds dommer worden en dat het gemiddelde van het IQ opeens net boven de 80 uit komt.

Laat de wet van de sterkste gelden in dit geval. Laat de idioten zichzelf vol proppen en sterven van obesiteit en andere gezondheids klachten. Opgeruimd staat netjes
                        Als je niet slim bent hoe kun je dan slimmer worden mensen die slim zijn zouden geen misbruik moeten maken van mensen die dom/niet slim zijn.
                        Daarbij is het een beetje krom wat je zegt want je was vroeger zelf ook vrij dik volgens mij, als de slimme mensen die op deze forums posten jopu niet hadden geholpen was je nu misschien ook nog dik.
                        Ps dit is vandaag al je 2de post waar je sommige mensen als idioten afschilderd heb je soms slecht geslapen vannacht

Comment

Heb goed geslapen. Maar heb altijd een lage tolerantie gehad voor de minder intellectueel bedeelden onder ons. De laatste tijd wordt ik te veel met dat soort dwazen geconfronteerd en heb me kookpunt weer tijdelijk bereikt wat dat betreft

Het is waar dat ik ook vet was. Maar qua voedingsschema en alles was ik er al mee bezig voor dat ik uberhaupt op dit forum kwam. Natuurlijk heb ik wel nieuwe dingen geleerd, maar dat is meer mbt suplementen en trainings methodieken. Daarnaast wist ik dat het niet gezond was om elk weekend koekjes, chips, hamburgers en shit weg te eten. Dat was mijn keus en ik droeg de gevolgen er van. Maar op den duur was ik het zat en besloot gezond te eten...en strak. Klein verschil met de meeste mensen dus :P

Hoeveel moeite is het om de eerste week of 2-3 de verpakkingen te lezen elke keer als je boodschappen doet? Daarna weet je wat er in zit en kun je het blindelings kopen. Je weet dan precies wat er in zit ongeacht die woordspelingen en subtiele insinuaties van reclame makers. Maar velen zijn gewend kant en klaar alles voorgekauwd te krijgen en alles moet meteen gebeuren en tijd is kostbaar en blablabla. Dan zie je ook meteen waar de prioriteiten liggen en dat ze niet geholpen willen worden en alle wondermiddeltjes gebruiken die ze aangesmeerd krijgen. En dat zie je ook terug in de mensen die geen tijd willen steken om zich te verdiepen in voeding en een kant en klaar eetschema willen om even te doen en daarna weer ouderwets vreten.

Als je iets doet (of juist niet, want dat is ook een keuze) neem dan ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen en ga niet zitten zeiken en zielig doen. Staat het je niet aan doe er dan wat aan. Zo sta ik er in. Nadeel is dat velen er niet zo in staan en in een slachtoffer rol kruipen om vervolgens anderen de schuld te geven. Dat er idiote regeltjes moeten komen om zulke mensen tegen hen zelf te beschermen.
                          Last edited by Falstyr; 22-03-2008, 09:59.

Comment

Hoewel dit echt een monsterbump is (jaar of 5), leeft het topic wel weer leuk. Zal het daarom maar open laten.

@ Topic
                            Vind dat ze wat moeten doen aan die achterlijke keurmerken. Vooral het labetje dit is een verantwoorde keuze doet me spugen. Het staat zelfs op bepaalde soorten ijs (en dan gaat het niet eens over dat not guilty), koekjes, allemaal rommel. Vind het een schande dat mensen zo geflest worden.
                            Ze zouden overigens ook moeten ingrijpen in al die rotzooi die fabrikanten toevoegen om het gezonder te maken (vitamines etc.), en al helemaal in het plan van Nederland om aan al het brood foliumzuur toe te voegen. Een teveel ervan hangt samen met een aantal minder leuke dingen, en dat schuift de overheid ons dan door de strot om de paar mensen met een tekort te helpen... Laat die mensen wat slikken ofzo.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Herinner een tv programma van een hoogleraar Universiteit Wageningen die dus produkten verzint zoals Melk met extra omega3 en calcium. Van die combinatie produkten om inderdaad de mensen met een te kort te helpen. Maar die melk drink ik zelf ook

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X