Afvallen of spieropbouw voor zichtbare buikspieren?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Afvallen of spieropbouw voor zichtbare buikspieren?

Ik ben me de laatste dagen een beetje aan het inlezen geweest op diverse forums over voedings- en trainingsschema's. Ik train nu ongeveer een jaar (gewoon een beetje recreatief, niet echt serieus mee bezig geweest) en wil nu graag serieus bezig zijn met fitness om echt mijn trainingsdoel te bereiken.

Op dit moment heb ik een vetpercentage van rond de 11%. Ik wil graag dat mijn (buik)spieren zichtbaar worden, (er is nu nog een laagje vet over mijn buik aanwezig) maar ik twijfel of ik nu echt meer moet gaan eten om te gaan bulken of juist te gaan cutten zodat mijn spieren zichtbaar worden?

Naar mijn gevoel heb ik nog niet zoveel spieren maar ik lees wel op forums dat het erom gaat dat je in ieder geval dat vet laagje weg gaat trainen en die spieren zullen er waarschijnlijk wel zitten.

Ik ben 1.70m, 65 kilo en heb een vetpercentage van 11%.

Wat is jullie advies?

Als je wat droger komt te staan zal je ook sneller je andere spieren zien. Als buikspieren voor jou echt belangrijk zijn zou ik nog wat cutten tot procentje of 8, anders zou ik gewoon lekker gaan bulken om nog wat massa erbij te kweken.

Comment

Aan je stats te zien heb je nog behoorlijk weinig spiermassa. Daarom is de vraag wat je wilt hebben voor de zomer, droog of wat meer spieren.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

wat je kan doen, is 6 weken bulken en dan 6 weken cutten. Verwacht niet dat je dan enorm veel spiermassa krijgt, maar je gaint wel wat, plus je staat ook (redelijk) droog in de zomer. Ik begin zelf ook pas over 3.5 weken met cutten. Doel is om in mei droog te zijn.
        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Als ik het goed begrijp moet ik dus echt kiezen, er is niet echt een tussenweg.

Als ik 1,5 maand ga bulken moet ik me dan voorstellen dat mijn vetpercentage 2-3% toeneemt (en ik dus ook een grotere broekmaat nodig heb) en dat ik daarna weer na het cutten 2-3% in mijn vet percentage daal maar dan wel meer spiermassa heb?

Comment

er is inderdaad geen tussenweg: je kan geen spiermassa gainen EN vet verliezen tegelijkertijd.

Ik denk dat je wel goed zit met die 2-3% stijging. Kan ook wel iets minder zijn, ligt een beetje aan je lichaam en of je niet meteen 1000 kcal boven behoefte gaat eten (maximaal opbouwen naar 500 kcal boven behoefte met 100-150 kcal per 2-3 dagen verhogen (dacht ik)).

Die broekmaat zal wel meevallen, mijn vet% is in 3 kwartaal denk ik zon 3-4% gestegen en ik pas gewoon nog in mijn broeken (al is het wel iets krapper maar dat komt meer door de spiermassa).

Daarna kan je dus cutten tot 8-10 % of wat je zelf mooi vindt. Ik denk dat 9-10% wel goed zit voor jou maar het blijft je eigen smaak natuurlijk.

om je een beetje te motiveren: Als je beginner bent (wat je dus bent) en wel goed je pezen hebt aan laten passen (dus bijvoorbeeld 20-15 hh beginnen en dan rustig opbouwen naar laten we zeggen 10 hh), je eetschema bijna perfect is en je eventueel een supplement als creatine gebruikt, kan je in 6 weken behoorlijk wat spiermassa aankomen (ik had laatst 5,2 kg droge spiermassa in 6 weken, met een lichte daling in vet% (wel 200 gram vet aangekomen))

Over de verschillende trainings/cut methodes moet je maar ff rondlezen hier, staat genoeg over en als je er dan nog niet uitkomt helpen we je natuurlijk verder

Ik denk dat als je echt serieus te werk gaat je versteld zult zijn van je resultaat!
            22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X