Plateau bereikt: wie helpt me verder?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plateau bereikt: wie helpt me verder?

Ik had gehoopt dat de voedingsexperts hier nog even naar mijn schema zouden willen kijken. Ik ben op dit schema namelijk tot 3 weken geleden flink wat afgevallen, maar nu sta ik dus al weken stil en dat wordt toch wel een beetje vervelend

Op dit moment eet ik:

7:30 30 gr brinta en 30 gr whey
    10:00 1 broodje pindakaas en 250 gr kwark
    12:30 1 peer/appel en 250 gr kwark
    15:00 1 broodje appelstroop, 150 gr groente en 250 gr kwark
    18:00 40 gr rijst, 200 gr groente en 75 gr vleesvervanger
    21:00 250 gr kwark

Totaal kcal/kh/eiwitten/vet: 1450/166/157/25

Voedingsbehoefte voor onderhoud kcal/kh/eiwitten/vet: 2200/345/107/50

Op trainingsdagen train ik rond 17:30 en eet ik daarna, voor het avondeten, een appel en 30 gr whey. Ik train 3 keer per week, op dit moment volgens een fullbody schema. Daarnaast jog ik 3 keer per week 30 minuten. Ik eet één keer per week een smokkelmaaltijd en eet die dag ook twee of drie broodjes extra.

Mijn stats op dit moment:

65 kilo
    1 meter 72
    vet: 25% (volgens de laatste meting, maar ik twijfel hier wel aan. Ik heb aardig wat spiermassa en ben in de verste verte niet te zwaar voor mijn lengte met een bmi van 22, terwijl dit % zou aangeven dat ik vrij hoog in het vet zit).

Wie helpt mij de laatste kilo's te verliezen? Alvast heel erg bedankt voor alle tips en ideeën!

Gooi dat broodje appelstroop eruit en ga in plaats van die 30 minuten jogpartijen een tabata doen op het eind van elke training, of hiit op niet trainingsdagen. Eventueel kun je ook nog elke dag 's ochtends even wandelen/ licht joggen voor je ontbijt.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
      Gooi dat broodje appelstroop eruit...
      Denk je niet dat ik al teveel onder mijn onderhoud zit (nu 1400 kcal en onderhoud is 2200) om nog te schrappen? Ik wil best, maar ben wel bang dat ik mijn metabolisme dan in de vernieling help...

Tabata na de training is een optie, maar Hiit ipv joggen niet echt. Ik heb nl geen tijd om 's ochtends voor het cardio-en naar de sportschool te gaan. Ik heb maar heel even de tijd en moet dus eigenlijk in en om huis iets doen... heb je nog ideeën hoe ik met die beperking toch efficiënter zou kunnen sporten?

Comment

Naast dat wat General zegt wil ik het volgende toevoegen. Als je een plateau bereikt heb moet je weer een stap verder gaan dan wat je dusver gedaan. Nog extremer. Had hetzelfde probleem als jij dat me vooruitgang enorm traag verliep en daarom mijn reden om het Velocity Diet te proberen. In principe zou je ook een low carb/high protein kunnen doen.

Hoog/laag kcal dagen helpt. Op trainingsdagen eet je wat meer koolhydraten dan op niet trainings dagen. Geen cheatmaaltijden voor een aantal weken etc etc

Ik eet ook 1400 op niet trainingsdagen en 1700kcal met training en doe het prima. Dus waarom zou het bij jouw niet kunnen. Ik eet zelfs nog veel minder koolhydraten. Qua onderhoud zouden we ongeveer gelijk zitten aangezien zelfs met 2200 er nog 200-300gr per week af ging. Ok elk lichaam reageerd iets anders op eten e.d. maar in hoofdlijnen zie ik het probleem niet.

Mooie is als je nog lager in koolhydraten gaat zitten je helemaal geen intensieve cardio hoef te doen. Ergens gedurende de dag 45mins stevig lopen is voldoende.
        Last edited by Falstyr; 14-03-2008, 09:15.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
          Naast dat wat General zegt wil ik het volgende toevoegen. Als je een plateau bereikt heb moet je weer een stap verder gaan dan wat je dusver gedaan. Nog extremer. Had hetzelfde probleem als jij dat me vooruitgang enorm traag verliep en daarom mijn reden om het Velocity Diet te proberen. In principe zou je ook een low carb/high protein kunnen doen.
          Okee, ik snap dat je je metabolisme op zo'n plateau weer een schop moet geven. Ook dat dat moet door nog extremer te gaan eten. Maar wat moet ik dan doen als ik straks mijn doelgewicht/percentage heb bereikt? Kan ik dan zo maar mijn onderhoud aan gaan houden zonder enorm te gaan jojo-en? Want ik dacht dat dat nou net de reden was dat je niet teveel onder je onderhoud mocht gaan eten.

Originally posted by Falstyr View Post
          Mooie is als je nog lager in koolhydraten gaat zitten je helemaal geen intensieve cardio hoef te doen. Ergens gedurende de dag 45mins stevig lopen is voldoende.
          Ik fiets elke dag een uur naar/van mijn werk. Zou dat dan ook voldoende zijn?

Comment

Denk dat fietsen meer dan voldoende is. Moet dan wel iets meer kh eten dan het minimum want fietsen is matige en geen lichte cardio. En dan zou je op trainignsdagen na het afwerken van je schema zo'n tabatta kunnen uitvoeren mits je er nog de energie voor voelt te hebben

Me ervaring is nog niet toereikend om iets concreets over het jojo-en te zeggen. Maar theoretisch gezien als je hoog/laag dagen hanteerd zit je niet constant op 1400 en zover onder je onderhoud. Hierdoor is het jojo effect al minder. Veel mensen berichten na zo'n dieet dat ze gewoon weer op onderhoud zijn gegaan en nog 2-3 weken door bleven afslanken eer ipv aankwamen. Zelf zit ik er aan te denken om voor de zekerheid wekelijks of bi-wekelijks met 200kcals omhoog te gaan ipv meteen op berekend onderhoud te gaan zitten. Dan zoek ik liever even me praktijk onderhoud op en laat me lichaam er aan wennen eer ik het weer verhoog.

Comment

Uiteraard thuis ook al over gediscussieerd en ik ben dus pertinent tegen nog minder gaan eten! Op een onderhoud van 2200 kcal en nu 1400 kcal zit je op 40% onder je onderhoud! En dan wordt hier aangeraden om nog minder te gaan eten. Een zeer vreemd advies als je het mij vraagt en DE weg om je metabolisme om zeep te helpen.

Ik weet dat Druifje geen zin heeft in laag/hoog dagen ivm het aanhouden van een vast ritme dus dat valt ook af. Al zou je kunnen overwegen om van je zondag een relatief 'nette' hoog-dag te maken. Verder de duur van je cardio wat opschroeven (kcal door cardio zetten je niet in de zuinig-stand) en kijken of de burners volgende week aanslaan.

17 april is de wedstrijd afgelopen en dan echt minimaal weer een week of twee gewoon op onderhoud eten for the sake of your metabolism.

En uiteraard geduld: je bent al kilo's kwijt en wordt nog sterker ook!

Comment

Ik zou ook niet verder gaan dalen qua kcal.

Wat wel een goed idee is om anders te eten. Dus wel hetzelfde aantal kcal maar minder koolhydraten.

Ik zit nu zelf op 1500-1600 kcal per dag maar met de verhouding 180 gram eiwitten, 80 gram koolhydraten en 45 gram vetten.

Ik val er goed op af en zit qua lengte hetzelfde als jij, ben ook vrouw en qua gewicht rond de 67.5 kg. Dus nog hoger dan jij.

Probeer anders dat eens en of icm met eens in de week een hoge kcal dag.

Hou ons maar op de hoogte! Succes!
                Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Comment

En hier gaan we dus de fout in.
                  We gaan als advies geven om nog meer cardio te doen.
                  Zelf wil je nog minder gaan eten, wat helemaal fout is, want je grondstofwisseling gaat dan nog een graadje lager (lichaam bereid zich voor op een hongerperiode).
                  Maak aub. deze fouten niet , het is normaal dat je op een plateau komt.
                  Dit plateau kom je weer overheen als je gewoon doorgaat met hetzelfde wat je doet.
                  Weet dat afvallen géén haastklus is.

Wat je wel zou kunnen doen is veel rauwkost in je voedingsschema inpassen en dan met name de harde soorten (rattich, wortelen, komkommer, radijsjes etc.).

Grtz.

Comment

Originally posted by Castaway View Post
                    En hier gaan we dus de fout in.
                    We gaan als advies geven om nog meer cardio te doen.
                    Zelf wil je nog minder gaan eten, wat helemaal fout is, want je grondstofwisseling gaat dan nog een graadje lager (lichaam bereid zich voor op een hongerperiode).
                    Maak aub. deze fouten niet , het is normaal dat je op een plateau komt.
                    Dit plateau kom je weer overheen als je gewoon doorgaat met hetzelfde wat je doet.
                    Weet dat afvallen géén haastklus is.

Wat je wel zou kunnen doen is veel rauwkost in je voedingsschema inpassen en dan met name de harde soorten (rattich, wortelen, komkommer, radijsjes etc.).

Grtz.
                    Minder eten ben ik ook geen voorstander van. Echter wat ik tot nu toe heb begrepen is dat cardio er niet voor zorgt dat de stofwisselling omlaag gaat.

Comment

Originally posted by Kevf View Post
                      Minder eten ben ik ook geen voorstander van. Echter wat ik tot nu toe heb begrepen is dat cardio er niet voor zorgt dat de stofwisselling omlaag gaat.
                      net omgekeerd, cardio zorgt voor een boost van de stofwisseling

Comment

Originally posted by Spectral View Post
                        net omgekeerd, cardio zorgt voor een boost van de stofwisseling

Wat ik bedoelde is het volgende:

Als je laag gaat zitten in de kcal dan zorgt een te groot tekort voor een vertraging van de stofwisseling

Echter als je voor een kcal tekort zorgt door cardio dan blijft dit grotendeels achterwege.

Zo heb ik het begrepen. Daarnaast moet Druifje idd een beetje geduld hebben. Er gaat op het moment 720 gr per week af (gemeten over het totaal aantal weken)

(eerder meer eten )

Comment

Ik zei ook niet dat je stofwisseling omlaag gaat met cardio.

Je grondstofwisseling gaat omlaag als je minder gaat eten.

Maar ik ben geen voorstander van uren cardio te doen, maximaal 45 minuten is in de praktijk ruimschoots voldoende bewezen om af te vallen.

Grtz.

Comment

Originally posted by fanny View Post
                            Ik zou ook niet verder gaan dalen qua kcal.

Wat wel een goed idee is om anders te eten. Dus wel hetzelfde aantal kcal maar minder koolhydraten.

Ik zit nu zelf op 1500-1600 kcal per dag maar met de verhouding 180 gram eiwitten, 80 gram koolhydraten en 45 gram vetten.

Ik val er goed op af en zit qua lengte hetzelfde als jij, ben ook vrouw en qua gewicht rond de 67.5 kg. Dus nog hoger dan jij.

Probeer anders dat eens en of icm met eens in de week een hoge kcal dag.

Hou ons maar op de hoogte! Succes!
                            Gezien jouw enorme resultaten over de afgelopen 1,5 jaar ben ik geneigd om met jou mee te gaan Ik zat hier zelf inderdaad ook al aan te denken.

Als ik naar jouw verhoudingen kijk zit jij echter wel ontzeeeeettend laag in je kh... ik eet bijna 2 keer zoveel als jij! Hoe hou je dat vol? Ik ben de hele dag in de weer met school, werk, sport en huishouden... ik weet niet of ik dat op zo weinig kh zou kunnen :S

Comment

Ik ben 1.5 jr geleden door gezondheid ertoe gedwongen om zo weinig koolhydraten te eten. Ik eet ook wel eens rond de 100 gram op een dag. Het is voornamelijk gewenning. Ik heb een tijd geleden nav Q and A get ripped, die verhoudingen die daar werden aangegeven gehanteerd, zat toen rond de 160 gr koolhydraten, maar mijn lichaam trekt dat gewoon weg niet. Dus heb ik gekeken naar wat voor mij het beste werkt.

En geloof mij maar, je lichaam raakt eraan gewend. Ik werk 36u per week, sport 4 a 5 x per week, ben nog bezig met de laatste fase van mijn studie en ook ik heb (helaas) een huishouden.

Je lichaam geeft voor jezelf aan, wat de beste verhoudingen zijn, en als je in de cut ga, kom je ooit een keer op een plateau. Gewoon blijven sporten zoals je nu doe, eten qua kcal niet verder omlaag brengen, hooguit de samenstelling iets veranderen. En dat hoeft echt niet van 160 gr koolhydraten naar 80gr. Je kan het ook iets omlaag brengen en kijken hoe je lichaam daarop reageert.

Succes!

ps en niet vergeten, het gaat niet om het gewicht maar om de cm's en de % die dalen!
                              Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X