Alles over eieren

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alles over eieren

Hallo iedereen,

Het viel mij op dat er nog geen topic is gemaakt over hoe een normaal kippen-ei te bereiden is en de voor/na-delen daarvan.

Een aantal posts:
    Originally posted by Lukas View Post
    Mythe : Je moet eieren eten zonder de dooier.

Waarheid : De dooier van een ei kan geen kwaad, zitten zelfs goede voedingsstoffen in, en de cholesterol in de dooier zorgt niet voor een te hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Bron : wikipedia: Inmiddels (2003) is ontdekt dat een te hoog cholesterolgehalte weliswaar ongezond is, maar niet alleen veroorzaakt wordt door de voeding, maar vooral door de aanleg, en bovendien meer wordt veroorzaakt door het eten van te veel verzadigde vetten dan door het eten van cholesterol, dat in betrekkelijk geringe mate wordt opgenomen.
    Klopt dit?

Originally posted by Ashley View Post
    Oh jah eieren.....gewoon heel opeten, gekookt, gebakken gepocheerd maakt geen bal uit.
    Maar op de site van Voedingswaarde van voedingsmiddelen staat iets heel anders, hier staan totaal andere voedingswaardes ?

Sites:
    Site met wat leuke gerechtjes met ei om te bakken:
    De Kooktips - Recepten - Ei-gerechten
    Eirecepten.nl
    Recepten-Recept Eieren inhoud ei recepten.De kook o theek

En daarbij horend:
    PAM Cooking Spray , Acties, Vetvrij bakken, braden en grillen ( past in een vetvrij dieet ), PAM-Cooking-Spray.
    Altijd handig bij het bakken lijkt mij ?

Wat ik mij dus afvraag:
    -Veranderd er iets aan de voedingswaarde van een ei als je deze gaat bakken of koken?
    -Waarom worden eieren soms rauw gegeten ?
    -Zijn er recepten om een rauw ei goed/veilig eetbaar te maken ?
    -Is een eidooier goed voor je ?

Alvast bedankt voor jullie tijd,
    Als ik antwoorden heb zal ik deze meteen in de post aanpassen voor het overzicht !

Nog een paar quotes:
    Originally posted by Falstyr View Post
    Snap niet wat mensen moeilijk doen. Het meeste en beste eiwit van de eieren zitten in de dooier. De dooier is niet slecht voor je gezondheid. Daarnaast geeft het ook nog wat vet wat je nodig hebt. Dus gewoon 4-5 HELE eieren per dag kan geen kwaad.
    Originally posted by Jonas Dierickx View Post
    !!!KOOK DAT DING!!!

Rauwe eieren eten is zeker niet het beste wat je kan doen, integendeel kook dat ding.
    Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren.
    De eidooier bevat cholesterol dit verwijder ik altijd! In rauwe eieren komen ook avidine (een glycoproteïne) en antitrypsine voor. Avidine bindt zich aan biotine en maakt dit vitamine niet meer beschikbaar voor het lichaam, waardoor bij langdurig gebruik van rauwe eieren een biotinedeficiëntie kan ontstaan. Antitrypsine werkt het verteringsenzym trypsine tegen. Het koken of bakken van eieren maakt beide eiwitten onwerkzaam!!!
    Vala en als je alles wilt lezen je kan.
    Ei (voeding) - Wikipedia

Dus niet rauw!
    Grtz Jonas

Originally posted by Ashley View Post
    De eidooier bevat cholesterol. Omdat vermoed werd dat het eten van veel cholesterol tot hart- en vaatziekten zou kunnen leiden, kregen eieren een slechte naam. Inmiddels (2003) is ontdekt dat een te hoog cholesterolgehalte weliswaar ongezond is, maar niet alleen veroorzaakt wordt door de voeding, maar vooral door de aanleg, en bovendien meer wordt veroorzaakt door het eten van te veel (verzadigde) vetten dan door het eten van cholesterol, dat in betrekkelijk geringe mate wordt opgenomen.

Dus weggooien van je eigeel is dus gewoon zonde!
    Ik heb nu dus echt het hele forum door gespit:P

Comment

Recepten om n rauw ei velig te maken, is koken of bakken... Zou niets anders weten... Eierdooier is goed voor je, het is de goede cholesterol... Ik neem ze wel eens rauw, makkelijker wegslobberen.. Slim is het echter niet, beter koken of bakken... Of daarbij de voedings waarde veranderd, weet ik eerlijk gezegd niet (ben geen kok) Maar denk het niet.. En ben het met Ashley en Falstyr eens....

Comment

Zoals al in de topic stond:
        Voedingswaarde van voedingsmiddelen
        Hier staan dus de voeidingswaardes, en daar zie ik toch echt verschillen tussen een gebakken ei en een rauw ei?

Comment

Jawel maar zal dat niet iets met het spul te maken hebben waarmee je het bakt ook? Boter olie,... Gekookt maakt het weinig uit zag ik.....Als je n ei droog in de pan gooit wil ik nog zien dat, het zo erg verschilt...

Comment

Gewoon alles van het ei opeten kerel
            Gebakken ei heeft natuurlijk meer voedingswaarde, door de boter/olie dan een gekookt ei.

Wikipedia is een goede site, maar je kunt de dingen zelf veranderen dus 100% zal het niet kloppen.

Comment

Help, hoe kan dit? 1 heel ei = 139Kcal ... 1 eierdooier = 348Kcal ...1 eiwit = 49Kcal Dus is eiwit + dooier = 397Kcal terwijl n heel ei maar 139Kcal is? Nog 1/ n gebakken ei = 235Kcal n ommelet = 144Kcal.... Dus dubbel bakken is minder Kcal? Kan iemand mij dit verklaren?

Comment

Originally posted by Knulletje View Post
                Help, hoe kan dit?
                1 heel ei = 139Kcal ...
                1 eierdooier = 348Kcal ...
                1 eiwit = 49Kcal
                Dus is eiwit + dooier = 397Kcal terwijl n
                heel ei maar 139Kcal is?
                Nog 1/ n gebakken ei = 235Kcal n
                ommelet = 144Kcal....
                Dus dubbel bakken is minder Kcal? Kan iemand mij dit verklaren?
                Ik heb zelf dus ook geen idee, vandaar dit topic
                (heb even alles onder elkaar gezet )

Comment

Originally posted by Knulletje View Post
                  Help, hoe kan dit? 1 heel ei = 139Kcal ... 1 eierdooier = 348Kcal ...1 eiwit = 49Kcal Dus is eiwit + dooier = 397Kcal terwijl n heel ei maar 139Kcal is? Nog 1/ n gebakken ei = 235Kcal n ommelet = 144Kcal.... Dus dubbel bakken is minder Kcal? Kan iemand mij dit verklaren?
                  Wellicht heb je de ene keer de voedingswaarde van een heel ei en de andere keer van 100 gram ei?
                  Last edited by Tommyy; 23-12-2009, 16:15.

Comment

Ik zie het al:
                    ei 100 gram rauw: 139 cal
                    eigeel 100 gram: 348 cal
                    eiwit: 49 cal 100 gram

Alleen van een gebakken ei begrijp ik ook niet.

Comment

Originally posted by Tommyy View Post
                      Ik zie het al:
                      ei 100 gram rauw: 139 cal
                      eigeel 100 gram: 348 cal
                      eiwit: 49 cal 100 gram

Alleen van een gebakken ei begrijp ik ook niet.
                      Ohw dat veranderd de zaak wel ja... Ik ging er van uit 1 ei... Zo stond het ook bij hoeveelheid ervoor (1 ei).. Nu is het wel wat duidelijker ja... Thanks..

Comment

Ja stond inderdaad voor 1 ei maar daarboven stond ook nog 100 gram, vond ik ook zeer onduidelijk.

Comment

Ik heb laatst gelezen dat een gekookt ei meer eiwit levert dan een rauw ei, weet alleen niet meer waar.
                          Groeten

Comment

Originally posted by Revius View Post
                            Ik heb laatst gelezen dat een gekookt ei meer eiwit levert dan een rauw ei, weet alleen niet meer waar.
                            Denk dat je dan wat door elkaar haalt. Lijkt me onmogelijk dat de hoeveelheid vergroot word wanneer je het ei kookt. Wel is het zo dat je de eiwitten beter opneemt als het verhit is dan wanneer je het ei rauw eet.
                            Owner of the Iron Playground.

Comment

Originally posted by jordy View Post
                              Denk dat je dan wat door elkaar haalt. Lijkt me onmogelijk dat de hoeveelheid vergroot word wanneer je het ei kookt. Wel is het zo dat je de eiwitten beter opneemt als het verhit is dan wanneer je het ei rauw eet.
                              Dat was het dan denk ik, maar dan levert het in principe toch meer eiwit aan jouw lichaam?
                              Groeten

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X